וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עזה שוקעת: המספרים שמוכיחים - כך מידרדרת הרצועה אל התהום

31.5.2018 / 13:30

נתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS מצביעים על השוני הקיצוני בין המצב הכלכלי בגדה המערבית למצוקה הפוקדת את הרצועה. גורמים במערכת הביטחון מטילים אחריות על חמאס, שלדבריהם מנצל את כספי השיקום לחיזוק כוחו, ודוחים את הפרסומים על הודנה. "אין כוונה לתת פרס לחמאס"

עריכה: יאיר דניאל

נתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS אודות המציאות האזרחית ברצועת עזה ובשטחי יהודה ושומרון, מציגים תמונה כלכלית ברורה של הצמיחה הפלסטינית בגדה המערבית, לעומת הרצועה, שממשיכה לשקוע תחת הנהגת חמאס. הנתונים מעידים על הפער הקיצוני בין תושבי הגדה לרצועה, המצויים תחת בידוד הנהגת חמאס.

מהנתונים מתברר שקיימת עלייה בצריכה ביהודה ושומרון של 17% בשש השנים האחרונות, זאת לעומת המגמה ההפוכה ברצועת עזה - שם נרשמה ירידה בצמיחה בשיעור של 17% בזמן מקביל. ב-2017 נרשמה גם ירידה בשיעור העוני ביהודה ושומרון, שעמד על 13.9% לעומת 19.4% בשנת 2009. בעזה, הגיע שיעור העוני ב-2017 ל- 53% בשנת 2017 לעומת 38.3% בשנת 2009. כך, מעל למחצית מתושבי עזה מתחת לקו העוני, המוגדר כ-2,470 שקלים למשק בית המונה חמש נפשות.

לקריאה נוספת:
האו"ם מנסה לכנס פגישה ישראלית-פלסטינית-מצרית על רצועת עזה
המצוקה החריפה של חמאס היא ההזדמנות של ישראל לשינוי היחסים
להבעיר את צינור החמצן לעזה: חמאס שחרר את הרסן לקראת יום הנכבה

אתרי ג'יהאד אסלאמי וחמאס שנהרסו בהפצצות חיל האוויר ברצועת עזה. 30 במאי 2018. מערכת וואלה!
מבנים שהופצצו על ידי חיל האוויר ברצועה, השבוע/מערכת וואלה!
אבטלה בשטחים לפי מין. עיבוד תמונה
אבטלה בשטחים לפי מין/עיבוד תמונה

שיעור האבטלה בגדה המערבית נכון לנתוני הרבעון הראשון של שנת 2018 עמד על 18.3% - עלייה של 0.3% מנתוני השנה שעברה - שהם 149,800 איש מקרב כוח העבודה הזמין. אולם, ברצועת עזה נרשמה עלייה חדה בהרבה ושיעור האבטלה עלה מ-43.6% ב-2017 ל-49.1% בתחילת השנה הנוכחית, שהם 255 אלף איש. בקרב מי שהוגדרו כמשכילים עמד שיעור האבטלה בגדה על 20.6% - בעוד שבעזה נרשם בקרב קבוצה זו שיעור יותר מכפול: 48.5%. השכר היומי הממוצע בגדה ברבעון הראשון של שנה זו עמד על 106.4 שקל, בעוד שברצועה עמד נתון זה על 62.1 שקלים בלבד.

הנתונים מראים גם כי בין שנת 2000 ל-2017 נרשם שיפור של 39% בתמ"ג לנפש בגדה המערבית, בעוד שברצועת עזה נרשמה בתקופה זו ירידה של 8.5%. נכון לשנה שעברה עמד התוצר המקומי הגולמי בגדה על 3,996 דולר בגדה - לעומת 1,803 בעזה, פחות ממחצית. הנתונים בין שני האזורים נראים על פי הנתונים צמודים באופן יחסי עד לשנת 2007, שבמהלכה תפס חמאס את השלטון בעזה. מנקודה זו הולך וגדל הפער - מ-70 דולר בשנת 2005 (שבמהלכה יצאה ישראל מהרצועה ופונו יישובי גוש קטיף - א"ב) לכאלף דולר מעט אחרי השתלטות חמאס.

מחאות ברצועת עזה נגד פתיחת השגרירות האמריקאנית בירושלים היום, 14 במאי 2018. רויטרס
מפגין מעזה בגבול עם ישראל/רויטרס

מהנתונים עולה כי ענף התיירות הפך לאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של יהודה ושומרון. בשנת 2016 הגיע מספר התיירים ל-4.5 מיליון לעומת 6.3 מיליון ב-2017 - זינוק של 39%. לפי הערכת גורמי ביטחון מה שגרם לעלייה בהיקף התיירים היה מצב המשתפר באופן יחסי של רמת הביטחון בגזרת איו"ש. ברמאללה למשל, נתוני כניסת התיירים הציגו גידול של 177%.

פילוח הנתונים מראה כי ב-2017 נכנסו לשטחי הרשות 1.4 מיליון תיירים זרים (לעומת 812 אלף בשנה שקדמה לה) ו-1.5 מיליון ערבים ישראלים (בהשוואה ל-1.2 מיליון ב-2016). עוד עולה כי בתיירות הפנים בשטחי הרשות נרשם גידול גם כן: מ-2.4 מיליון ב-2016 עד 3.4 מיליון בשנה שעברה.

תיירות בשטחים. עיבוד תמונה
תיירות בשטחים/עיבוד תמונה
שכר בשטחים. עיבוד תמונה
שכר בשטחים/עיבוד תמונה

במערכת הביטחון מבליטים את הנתונים כדי להמחיש לציבור הפלסטיני עד כמה ממשלת חמאס מדרדרת את רצועת עזה ומפנה משאבים שהגיעו לשיקום, תשתיות ורווחה להתעצמות צבאית ומימון פעילות טרור. גורמי ביטחון דחו את הפרסומים אודות "הודנה" וטענו כי עמדתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן לא השתנתה לגבי רצועת עזה וממשלת חמאס - "כל עוד חמאס לא מוכן לפירוז רצועת עזה מנשק ולהחזיר את השבויים - אין על מה לדבר".

"למרות הפרסומים אין שום חדש בנושא", הוסיפו הגורמים. באשר לאפשרות להוציא לפועל "הודנה", אמרו הגורמים: "אין שום רעיון כזה ואין כל כוונה לתת פרסים לחמאס. לפי הנתונים, חמאס מוביל את הרחוב הפלסטיני ברצועת עזה לתהום. הנתונים של יהודה ושומרון מדברים בעד עצמם".

שר הביטחון אביגדור ליברמן מתנגד להכנסת פועלים פלסטינים מרצועת עזה לישראל בדומה למתווה ביהודה ושומרון אך פועל מאחורי הקלעים להביא משקיעים לרצועת עזה על מנת לקדם פתרון לבעיות המים, החשמל והביוב. "המטרה של שר הביטחון היא לשפר את המציאות האזרחית", אמר גורם הביטחוני. "אין לישראל שום כוונה שיהיו מחלות בעזה".

(עדכון ראשון: 12:00)

עוני בשטחים. עיבוד תמונה
עוני בשטחים/עיבוד תמונה
תוצר מקומי גולמי בשטחים. עיבוד תמונה
תוצר מקומי גולמי בשטחים/עיבוד תמונה
חנויות סגורות במסגרת השביתה הכללית בחאן יונס בדרום רצועת עזה ב-15 במאי 2018. רויטרס
תושב עזה ליד חנות שנסגרה במהלך שביתה, החודש/רויטרס
שוק ברמאללה לאחר נעילת ועידת הפתח, 4 בדצמבר 2016. אבי יששכרוף, מערכת וואלה!
פער חד בתמ"ג לעומת הרצועה. שוק ברמאללה/מערכת וואלה!, אבי יששכרוף
מעבר כרם שלום - אייטם למגזין, 2 באפריל 2018. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
סחורות במעבר כרם שלום בדרום רצועת עזה, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully