וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: האו"ם מנסה לכנס פגישה ישראלית-פלסטינית-מצרית על רצועת עזה

24.5.2018 / 15:51

לאור האירועים בגבול רצועת עזה, פועל שליח האו"ם למזרח התיכון לכנס פגישה מרובעת בהשתתפות נציגים מישראל, הרשות ומצרים, כך נודע לוואלה! NEWS. מלאדנוב מבקש לגבש בהקדם חבילת הקלות אזרחיות וכלכליות שתיושם באופן מיידי כדי להקל על המשבר ההומניטרי ברצועה

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: מתיחות בגבול רצועת עזה - דיווח במהדורת וואלה! NEWS)

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב, מנסה לכנס בשבועות הקרובים פגישה מרובעת בהשתתפות נציגים מישראל, מצרים והרשות הפלסטינית, כדי לגבש חבילה של צעדים מידיים להקלה על המשבר ההומניטרי בעזה - כך נודע לוואלה! NEWS. בשבועיים האחרונים, על רקע העימותים בגבול הרצועה, מלאדנוב קיים מגעים אינטנסיביים עם כל הצדדים בהם האיץ בהם לנקוט בצעדים מידיים לקידום פרויקטים בתחומי המים, התשתיות והביוב ברצועה. מדובר בפרויקטים שכבר אושרו על ידי המדינות התורמות לרשות הפלסטינית, אך לא התקדמו עד כה, בין היתר בשל מחלוקות פנים פלסטיניות בין הרשות וחמאס.

מאמציו של מלאדנוב מגיעים במקביל למאמצי מצרים וקטאר לקדם הפסקת אש ארוכת טווח ברצועת עזה בתמורה להקלות כלכליות, אך שליח האו"ם מתמקד כרגע בחבילה מצומצמת של פרויקטים אזרחיים וכלכליים דחופים שניתן לקדם בטווח שבין שישה חודשים לשנה. על השולחן מונחות שורת תכניות בתחום המים, התפלה, ביוב ושאיבה וכן הקלה על כניסת פועלים פלסטינים לעבודה שכבר אושרו על ידי המדינות התורמות לרשות הפלסטינית בשנתיים האחרונות. גורמים ישראליים בכירים המעורים בנושא אמרו לוואלה! NEWS כי מלאדנוב "אופטימי מאוד" בדבר היכולת לקדם פרויקטים אזרחיים ברצועה בעת הזו ומקווה כי אירועי ההפגנות על הגדר ברצועה בשבוע שעבר ייצרו לחץ על הצדדים שיתגייסו לפעולות מיידיות.

משבר חשמל בעזה 12 ביוני 2017. רויטרס
מאמצים לגבש חבילת הקלות לרצועת עזה/רויטרס

מלאדנוב הזהיר אתמול בדיון התקופתי במועצת הביטחון של האו"ם בענייני המזרח התיכון כי עזה נמצאת על סף קריסה ואמר כי "עלינו לפעול בדחיפות כדי להימנע ממלחמה נוספת". לדבריו, יש צורך ביישום מיידי של פרויקטים בשיטה של "מסלול מהיר". הוא הבהיר כי הוא מתכוון לחזק את התיאום עם ישראל, הרשות הפלסטינית "ולהתגבר על כל מכשול פוליטי, מינהלי ולוגיסטי שעשוי להתעורר. אם נעבוד מהר נוכל לצמצם את הסיכויים של עימות צבאי וסכסוך נורא נוסף".

בדיון, מלאדנוב ציין לטובה את החלטת נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי לפתוח את מעבר רפיח בחודש הרמדאן וגם אמר כי הוא מכיר במאמציה של ישראל להבטיח את העברת הסחורות לעזה. עם זאת, הוסיף כי הוא "מצפה לצעדים נוספים שיאפשרו להגדיל את הסחורות הנכנסות ולהמריץ את הפעילות הכלכלית". לדבריו, "כל יום שעובר שבו הקיפאון הפנים פלסטיני ממשיך וכל יום שהסגרים ממשיכים יותר חיים ניצבים בסכנה. פתיחה וסגירה של הברז בעזה זה לא אסטרטגיה יציבה לאף אחד. עלינו לשבור את המעגל הזה או להסתכן בהשלכות קטלניות".

שליח האו"ם ניקולאי מלאדנוב בביקור ברצועת עזה, פברואר 2016. AP
מנסה לקיים פגישה לגיבוש חבילת הקלות. ניקולאי מלאדנוב/AP

גורמים מדיניים בישראל אומרים כי המכשול העיקרי בפני קידום הצעדים ההומניטריים הוא המחלוקת הפנים-פלסטינית וצעדיה של הרשות הפלסטינית נגד חמאס בעזה. עם זאת, גם בישראל מתמהמהים באישור ההקלות הכלכליות והאזרחיות בשל הלחץ הציבורי בסוגיית גופות השבויים והנעדרים שנמצאים בידי חמאס בעזה, וכן בשל התנגדות שירות הביטחון הכללי (שב"כ) להקלה על כניסת חומרים דו שימושיים לרצועה. ההתפתחויות האחרונות, ובמיוחד הנזק ההסברתי של האירועים על הגדר בשבוע שעבר, עשויים לתמרץ את הדרג המדיני לאשר חלק מהצעדים ההומניטריים שעד כה נתקלו בהתנגדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully