וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצוקה החריפה של חמאס היא ההזדמנות של ישראל לשינוי היחסים

17.5.2018 / 21:33

במערכת הביטחון מסכמים שבוע של הצלחה בהתמודדות עם חמאס, הנמצא בשפל חסר תקדים. אמנם בצה"ל משוכנעים ביכולת לנצח מערכת צבאית נוספת בעזה, אך במקביל תוהים איזו תועלת תצמח מכך. סיכום השבוע שמשרטט תנאי פתיחה טובים לשינוי רקמת היחסים בין חמאס לישראל

צילום: דובר צה"ל, עריכה: ניב מעוז

"שבוע הנכבה" בגדר המפרידה בין עזה לבין ישראל, שהגיע לשיאו ביום ב', סוכם היום (חמישי) בדיונים במערכת הביטחון כהצלחה רבתי בהתמודדות עם חמאס: חשיפת תכניות הארגון לשיגור חוליות חמושות שיפעלו מתוך אזרחים המסתערים בהמוניהם על הגדר כדי לפרוץ אותה, לחטוף חיילים ולפשוט על ישובים סמוכים; הכנת כוחות בכמות עדיפה ובפיקוד בכיר וצמוד; בלימת כל המאמצים לחדור לישראל; פגיעה ברוב (כ-60 אחוזים) של תוקפים חמושים, משחיתי תשתיות ביטחוניות ומסיתים מרכזיים, מתוך כלל ההרוגים; והפגנת אוזלת-היד של הנהגת חמאס.

להערכת גורמי מערכת הביטחון העוקבים אחר הנעשה בעזה, תנועת חמאס נמצאת לאחר אירועי השבוע במצוקה חסרת-תקדים. באותה נשימה, ממליצים במערכת הביטחון על ניצול ההצלחה הצבאית לפעילות בזירה המדינית והאזרחית, כדי למנוע אסון הומניטרי בעזה ולהשיג הבנות עם חמאס לרגיעה לתקופה כלשהי.

עוד בוואלה! NEWS:
58 הרוגים ו-2,771 נפגעים בעימותים בעזה; צה"ל תקף ברצועה
הרוג שני בעימותים ברצועת עזה; צה"ל: 24 מההרוגים אתמול - מחבלים
בתגובה לירי בשדרות: צה"ל תקף עמדות חמאס בצפון הרצועה

הפגנה בגבול עזה לרגל יום הנכבה 16 במאי 2018. רויטרס
הפגנה בגבול עזה, השבוע/רויטרס

אורך טווח הרגיעה והמשוואה המדויקת של ההבנות - שיעור השיקום ברצועה תמורת שיעור הקפאת ההתעצמות - תלויים בהחלטות הממשלה על מדיניותה וקדימותיה, בזירה הפלסטינית ובזירות אחרות. מערכת הביטחון ניסחה לצורך זה תפריט חלופות הכולל מנות בגדלים ובהרכבים שונים.

לאחר כמעט ארבע שנות תכנון ואימון למערכה צבאית נוספת בעזה, מאז "צוק איתן", ועוד חודש וחצי של פעילות להכלת מהלכי חמאס, בכותרת "שומרי הסף", משוכנעים פיקוד הדרום, אמ"ן וחיל האוויר כי הם מוכנים למערכה צבאית נוספת בעזה וכי צה"ל יכול לסיים גם מערכה זו בהצלחה. ואולם, בצבא ובמשרד הביטחון תוהים איזו תועלת תצמח מכך ורואים במצב הסיום של "שבוע הנכבה" תנאי פתיחה טובים לשינוי רקמת היחסים בדרום.

עוד באותו נושא

ליברמן: "חמאס קניבלים - מתייחסים לילדים כחימוש"

לכתבה המלאה

חמאס רוצה לצאת מהשפל - ישראל רוצה הפוגה של שנה

הנחת העבודה של הצמרת הביטחונית היא שבחמאס מעוניינים לטפס מהשפל שאליו ירד הארגון; שלישראל נוחה הפוגה של שנה, להשלמת בנייתו של המכשול התת-קרקעי לאורך הגבול ולנטרול המנהרות ההתקפיות האחרונות; שהזירה הצפונית קודמת לדרומית בהכנות צה"ל לעימות; ושפעולה בין-לאומית בהולה לשיפור רווחתם של שני המיליונים בעזה חיונית לישראלים לא פחות מאשר לפלסטינים. ישראל מאפשרת לקטאר להזרים לעזה סיוע כספי.

בהקשר זה נפגעו עזה וישראל גם יחד קשות מהחלטת הנשיא דונלד טראמפ להעניש את הרשות הפלסטינית על ניתוק המגע איתו, בעקבות החלטתו להעביר את השגרירות לירושלים, לקצץ בתקציב סוכנות הסיוע לפליטים אונר"א. שלושה מתוך חמישה פלסטינים ברצועה נשענים בצרכיהם הבסיסיים על אונר"א. אם בתי-הספר של אונר"א ייסגרו, בעוד כחודשיים, צפוי סיר הלחץ של הנוער המתוסכל וחסר המעש להתפרץ לעבר ישראל.

מפות טווחים וכיוונים של חמאס המסמנות לפורצי הגדר את יעדיהם. מערכת וואלה! NEWS
מפת הטווחים לפורצי הגדר/מערכת וואלה! NEWS

בעזה פורסמו השבוע מפות טווחים וכיוונים המסמנות לפורצי הגדר את יעדיהם - 1.3 ק"מ לנחל עוז ו-4.3 ק"מ לעלומים, 1.4 ק"מ לארז, 1.8 ק"מ לשכונות הצפוניות של שדרות ושני ק"מ לשכונות הדרומיות. כל תוכניות הפיגוע סוכלו. ירי המקלע לשדרות, אתמול, מתפרש כרצון של חמאס להראות פעילות בלא לחולל הסלמה גדולה מדי.

הזרוע הצבאית של חמאס הוכתה קשות השבוע ובשבועות הקודמים, איבדה עשרות מפעיליה (נהרגו גם אנשי הג'יהאד האסלאמי ופתח) וספגה פגיעות מדויקות במתקניה שבעומק השטח. מעמדו של יחיא סינוואר כמנהיג הבכיר של חמאס נפגע, בעקבות שורת כישלונות, ביניהם הפיוס עם הרשות, אך בקריה מעריכים שהחלטות שסינוואר יקבל בתיאום עם איסמעיל הנייה בעזה וסלאח ערורי בלבנון יזכו גם להסכמת ראשי הזרוע הצבאית, מוחמד דף ומרואן עיסא.

מפות טווחים וכיוונים של חמאס המסמנות לפורצי הגדר את יעדיהם. מערכת וואלה! NEWS
מפות טווחים וכיוונים של חמאס המסמנות לפורצי הגדר את יעדיהם/מערכת וואלה! NEWS

גישתו הצבאית ההחלטית אך המדינית המתונה של פיקוד הדרום נהנית מתמיכה מלאה של הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, וגובשה בעצה אחת עם בכירים אחרים בצה"ל ובמשרד הביטחון, כדוגמת המתאם היוצא בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי.

אלוף הפיקוד, איל זמיר, שיפקח מקרוב על פעולות צה"ל והמשטרה במרחב הגדר גם בשלושת ימי ששי הבאים, כמו בכל סוף שבוע מאז פסח, יסיים את תפקידו לאחר שלוש שנים מוצלחות ב-3 ביוני, יומיים לפני המפגן המתוכנן הבא של חמאס, "יום הנכסה", לציון מלחמת ששת הימים וכיבוש השטחים. האלוף הנכנס, ראש אמ"ן לשעבר הרצי הלוי, ידדה בתחילת תפקידו בדרום, בעקבות פציעה בתאונת אופנוע.

עיתוי החלפתו של מפקד אוגדת עזה, תא"ל יהודה פוקס, במזכירו הצבאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, תא"ל אליעזר טולדנו, מתעכב משום שנתניהו מתמהמה במינוי מזכ"ץ. איזנקוט הבהיר לאחרונה שהמזכיר ייבחר מקרב המועמדים שסוכמו בידי הרמטכ"ל ולא כתכתיב חיצוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully