וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להבעיר את צינור החמצן לעזה: חמאס שחרר את הרסן לקראת יום הנכבה

12.5.2018 / 22:41

בחסות ההפגנות בקרבת הגדר הוצת זה השבוע השני ברציפות מעבר כרם שלום - צינור החמצן הראשי של שני מיליון תושבי רצועת עזה. חמאס מקווה למשוך את תשומת הלב בעולם למחאה ולהציגה כלגיטימית ובצה"ל מקווים למצוא דרך מושכלת לשחרור האוויר מהבלון שניפח הארגון בעזה

צילום: ניב אהרונסון ורויטרס

גורמים בצה"ל העריכו היום (שבת) שהצתת תשתיות מעבר כרם שלום בצדו הפלסטיני היא סימן נוסף לכך שחמאס התיר את הרסן למפגינים. לדברי אותם גורמים מה שמחכה לכוחות בגבול רצועת עזה בהפגנת הענק ביום הנכבה, ביום שלישי הקרוב, הם תרחישים שעד לאחרונה היו נראים הזויים. בין אלה נמנים פריצת הגבול וריצה המונית למעבר ארז בצפון הרצועה; חציית הגדר וניסיון להשתלט על צדו הישראלי של מעבר כרם שלום; ניסיונות להשתלט על עמדות פילבוקס של צה"ל סמוך לגדר המערכת - ואף חדירה ליישובים שנמצאים במרחק ריצה של דקות ספורות.

המראות של מאות פלסטינים צוהלים בשטח מדינת ישראל עם דגלים ייחשבו מבחינת חמאס לתמונת ניצחון. מכיוון שסביר שיש באזור גבול הרצועה מנהרות התקפיות "נושמות" שאת חלקן צה"ל עדיין לא חשף רק מעלה את החשש בקרב מפקדי פיקוד דרום כי הארגון ינסה לעשות באמצעותן שימוש להחדיר כוחות לשטח ישראל מתחת לכלל חגורות ההגנה והאבטחה. צה"ל חייב להיות ערוך לא רק לבלום את ההמון הפלסטיני אלא גם להיות מוכן לתרחיש שבו יידרש לאתר את מי שחדרו לישראל ולעצור אותם גם אם יהיה מדובר בהיקפים גדולים.

לקריאה נוספת:
כלי טיס זעיר של צה"ל הפיל 40 עפיפונים בגבול רצועת עזה
הפגנות אלימות בגבול הרצועה: פלסטיני בן 40 נהרג, בן 16 במצב אנוש
מסתמן: צה"ל ישנה את הוראות הפתיחה באש נגד מפעילי עפיפוני תבערה

הפגנות בגבול רצועת עזה, 11 במאי 2018. רויטרס
היקף הפצועים וההרוגים משחק לידי חמאס. מפגינים בעזה, אתמול/רויטרס

אתמול אחר הצהריים סייר המנהיג הבלתי מעורער של רצועת עזה יחיא סינוואר במוקדי ההפגנות לאורך רצועת עזה. הוא הגיע אחרי שכבר דווח בכלי התקשורת הפלסטינים על עשרות מקרים של מפגינים שנפצעו מאש צה"ל. חלקם סיכנו את לוחמי צה"ל באמצעות השלכת בקבוקי תבערה וחלקם ניסו להשחית את גדר המערכת ואף לחצות לצד הישראלי.

נראה כי היקף הפצועים וההרוגים משחק לידי חמאס שרוצה להציג את המחאה העממית כלגיטימית, בזמן שבצה"ל מנסים להסביר לעולם שמדובר בטרור לכל דבר. ככל שהחיכוך יגבר והיקף הפצועים וההרוגים יעלה, הארגון יצליח למשוך את תשומת הלב של הקהילה הבינלאומית, וכלי התקשורת הזרים, לטובת סיקור אוהד. סינוואר הצליח לבנות בהדרגה את הנרטיב סביב ההפגנות ואף להגדיל את החיכוך עם ישראל מבלי לשלם מחיר כבד. כך למעשה הפכה המשוואה למוקש - צה"ל רוצה לבלום, לסכל ולשבש אך במקביל משלם מחיר על ירי לעבר המפגינים האלימים שנוקטים בפעולות טרור.

עוד באותו נושא

פלסטינים הציתו את צינורות הגז בצדו העזתי של מעבר כרם שלום

לכתבה המלאה

חמאס ממשיך לבחון את תגובת ישראל

בפיקוד דרום ובמעבר כרם שלום בראשותו של איש משרד הביטחון עמי שקד ניסו להעריך בחודשים האחרונים על אלו מוקדים ינסו הפלסטינים להסתער בהפגנת הענק ביום שלישי ולפיכך להיערך בשטח באמצעות הקמת מכשולים ומענה מבצעי. לא רק על בסיס מודיעין אלא גם לפי ניתוח השטח ומוקדי ההפגנות בשבועות שחלפו מאז החלה המחאה בקרבת הגדר, בסוף מרץ.

פלסטינים מציתים את גדר מעבר כרם שלום ופורצים לחלקו העזתי - 4 במאי 2018. דובר צה"ל
שריפה במעבר כרם שלום, בשבוע שעבר/דובר צה"ל

אחד ממוקדי ההפגנות התפתח סביב מעבר כרם שלום. מאות פלסטינים התקבצו מדי שבוע סביב קבוצות אוהלים שהוקמו באזור. בשבוע שעבר הם פרצו את המעבר בצדו הפלסטיני והחלו להעלות באש מבנים ותשתיות. מפקד אוגדת עזה תת-אלוף יהודה פוקס שהגיע לצדו הישראלי של המעבר עקב אחר ההצתה באמצעות מצלמות התצפית. "מדובר בעניין פנים פלסטיני", אמרו גורמים בפיקוד דרום. "כל ההצתה התרחשה בצד הפלסטיני". הנזק היה מוגבל אבל עם האוכל בא התיאבון.

גורמי צבא בפיקוד דרום העריכו כי חמאס הוא זה שסימן והנחה את ההסתערות על המעבר במסגרת בחינת גבולות הפעולה שלו והתגובות בצד הישראלי של הגבול. למחרת המעבר נפתח בשני הצדדים והעבודה במקום חזרה לשגרה ללא כל תגובה. המעבר הוא צינור החמצן של רצועת עזה ומשמש כמעבר הסחורות, המזון וחומרי הבנייה היחידי עבור הפלסטינים. זאת, למעט מקרים מסוימים שבהם מועברים דלק וגז באופן נקודתי דרך מעבר רפיח, ובכפוף לאינטרסים של מצרים.

שריפה שפרצה בצדו הפלסטיני של מעבר כרם שלום, בעקבות הצתת מפגינים, 11 במאי 2018. דובר צה"ל
נזק של עשרות מיליוני שקלים. צינורות הגז הבוערים במעבר כרם שלום, אמש/דובר צה"ל
מסופים רבים במעבר כרם שלום הושבתו עקב ההצתה ותשתיות ביטחוניות נפגעו

אמש, סמוך לשעה 21:30, פרצו שוב עשרות מפגינים לתוך מעבר כרם שלום בצדו הפלסטיני והחלו להבעיר את צינורות הגז והדלק - תשתיות שהקמתן עלתה לפחות עשרה מיליון שקלים. האש התנשאה לגובה של עשרות מטרים מאחר וצוברי הגז היו עמוסים. לאחר מכן הם עברו למסוע האגריגטים שעלותו 23 מיליון שקלים.

עובדי המעבר בצד הפלסטיני, שלא מקבלים משכורות כבר מספר חודשים, ניסו בכל כוחם למרות הסכנה לכבות את השריפות. חלקם הרימו ידיים ועזב את המקום. ללא קשר להצתה אמש התכוונו במערכת הביטחון לסגור את המעבר בימי שני ושלישי לקראת ההפגנות עקב החשש שחמאס ינסה לנצל את השהייה של אזרחים ישראלים כדי לפרוץ פנימה.

היום החליטו במשרד המתפ"ש לסגור את המעבר החל ממחר ועד להודעה חדשה, למעט למקרים הומניטריים שיאושרו באופן פרטני. זאת, עד להשלמת תיקון הנזקים שנגרמו בעקבות ההצתה אתמול ובכפוף להערכת מצב עדכנית. הבוקר הגיעו לסקור את הנזקים במקום ומצאו כי חלקים רבים אינם כשירים להפעלה.

בין היתר הושבתו מסוף הדלקים ומסוף האגריגטים במעבר ובצינורות הגז והדלק נמצאו שברים ונזקים נוספים. קו הגז הראשי במעבר הוצא לחלוטין מכשירות. במסועי התבואה, המזון ובעלי החיים נגרמו נזקים לתשתית החשמל ונזק נוסף נגרם לתשתיות ביטחוניות במקום, בהן מצלמות, גדרות ועמודי תאורה.

הצתת מעבר כרם שלום נועדה להסית את האש לישראל

דומה שהבערת התשתיות במעבר כרם שלום שמשרת בראש ובראשונה שני מיליון פלסטינים ברצועת עזה נועדה לייצר משבר הומניטרי. מחסור ומצוקה משרתים את חמאס שמקווה להצליח שוב להפנות את הביקורת ברחוב הפלסטיני אל ישראל ולמשוך את תשומת לבה של הקהילה הבינלאומית. כך, שאלת זהותם של מציתי המעבר ומה הניע אותם צפויה לפנות מקום לשאלת משך הזמן שייקח לישראל לשקם את המעבר ומתי היא תפתח אותו מחדש להעברת סחורות, גז ודלק. מצב זה מהווה אתגר משמעותי עבור מתאם פעולות הממשלה בשטחים הטרי, אלוף כמיל אבו רוקון.

הצתת הצד הפלסטיני של המעבר עונה גם על אינטרס כלכלי של חמאס, שמנסה לעקוף את מנגנוני המכס של הרשות הפלסטינית. העברת הסחורות דרך כביש סלאח א-דין, החוצה את הרצועה, מאפשרת לארגון להתחמק מתשלום מכסים לרשות הפלסטינית ולהכניס לקופתו מזומנים. על הסחורות שנכנסות לרצועה אין פיקוח אמיתי וכך עוקף חמאס את הרשויות הישראליות ואת מנגנוני הפיקוח של האו"ם ויכול להזרים מלט ישירות לפרויקטים שהוא מפעיל, כולל כריית מנהרות.

למעשה, בשנים האחרונות לוקח חמאס את שני מיליון הפלסטינים תושבי רצועת עזה כבני ערובה. לא בכדי נלחם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בארגון בצורה כוחנית, על ידי הטלת סנקציות כדי לחנוק את פעילותו ולהוציא את השלטון מידיו. אם האווירה לאורך גבול רצועת עזה תהיה כזו שמעודדת ומתירה לעשרות אלפי פלסטינים להגיע להפגנות בגדר יגבר הסיכוי להתממשות תרחישי הקיצון. אולם, אם צה"ל ינקוט תגובה מושכלת שתצליח להוציא את החשק לעשרות אלפי המפגינים, עשוי המון אוויר חם להשתחרר מהבלון שחמאס מנפח מעל עזה בחודשיים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully