וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט דן במשבר בעזה ללא החלטות; הרמטכ"ל התריע: "המצב מחריף"

10.6.2018 / 20:10

בדיון לא אושרו הקלות על האוכלוסייה בעזה, אלא נידונו תכניות לביצוע מיידי שכבר אושרו בעבר. איזנקוט הדגיש כי כל צעד בטווח הבינוני-רחוק מותנה בהתקדמות בסוגיית השבויים שבידי חמאס. ליברמן, מנגד, הביע התנגדות לחלק מצעדי הצבא ועזב מוקדם

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: משפחת גולדין במסיבת עיתונאים, לפני שבועיים)

הקבינט המדיני-ביטחוני דן הערב (ראשון) במשך יותר משלוש שעות במצב ההומניטרי ברצועת עזה. בדיון לא אושרו צעדים הומניטריים חדשים להקלה על אוכלוסיית הרצועה אלא נידונו בעיקר תכניות לביצוע בטווח המיידי שכבר אושרו בעבר, בתחום המים, התברואה, החשמל, שהוסכם שיש לקדמן בדחיפות. ישיבת המשך תתקיים בשבוע הבא.

גורם שהשתתף בדיון ציין כי הרמטכ"ל גדי איזנקוט התריע כי המצב ברצועה מחריף. איזנקוט הדגיש כי ישראל מתנה כל צעד בטווח הבינוני והארוך בהתקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים ואמר שיש לקדם פרויקטים דחופים בלבד, שכבר אושרו בעבר ונועדו למנוע קריסה הומניטרית. מערכת הביטחון הציגה בדיון רשימה של פרויקטים לביצוע בתחום.

גורמים שהשתתפו בדיון אמרו לוואלה! NEWS כי שר הביטחון אביגדור ליברמן הביע התנגדות לחלק מהצעדים שהציגו אנשי צה"ל, ואף עזב את הישיבה מוקדם לפני שידע אם יש הצבעה או לא.

מלשכת שר הביטחון נמסר בנושא כי "הטענות המועלות אינן נכונות. שר הביטחון והרמטכ"ל מתואמים בעמדתם ואין פערים בינהם".

עזה , יוני 2018. רויטרס
אין החלטות חדשות. הפגנות בעזה, שישי/רויטרס

מוקדם יותר היום ליברמן הביע התנגדות להקלות הומניטריות ואמר כי הוא מתנגד להקלות כלכליות ללא התקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים. עמדה דומה הציג גם שר החינוך נפתלי בנט שאמר כי יתמוך רק בנוסחה של "הומניטרי תמורת הומניטרי".

לעומתם, שר התחבורה ישראל כץ מתח ביקורת מרומזת על ישיבת הקבינט עוד לפני כינוסה. לאחר שהודיע כי הוא מסיר מסדר היום את תוכנית האי המלאכותי שהוא מקדם בשל התנגדותו של שר הביטחון, אמר כץ כי המצב בעזה "בלתי סביר".

לדבריו, מצד אחד, עוסקים בהצעות לסיוע אזרחי בטווח הקצר בשל המשבר ההומניטרי וזאת במקום להפעיל לחץ משמעותי מעשי להשבת גופות חללי צה"ל השבויים, ומנגד נמנעים מהחלטות על פתרונות אסטרטגיים נכונים לטווח הארוך.

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט העלה בדיון תכנית להקמת אזור תעשייה משותף בגבול הרצועה, והשר לביטחון פנים גלעד ארדן העלה את הדרישה שלו לעבור למדיניות של סיכולים ממוקדים כלפי משגרי עפיפוני הטרור.

מסע"ת משפחת גולדין, רמת גן 25 באפריל 2018. ראובן קסטרו
הגבירו לחץ על השרים לקראת ישיבת הקבינט. שמחה ולאה גולדין, הוריו של הדר גולדין/ראובן קסטרו

שר בקבינט אמר לאחר הישיבה כי "לא הביאו שום דבר אמיתי לדיון או משהו חדש. לא היה שום דיון על אסטרטגיה או על בעיות היסוד בעזה. כל מה שהוחלט זה לקדם צעדים שוטפים".

לקראת הדיון הוגבר הלחץ על השרים שלא לאשר הקלות אזרחיות וכלכליות ללא התקדמות בסוגיית גופות השבויים והנעדרים שברצועת עזה. משפחתו של החייל הדר גולדין שוחחה הבוקר עם שרי הקבינט. הוריו לאה ושמחה גולדין דרשו מהשרים לקבל החלטה ברורה לפיה, "לא תתקיים הסדרה ולא יקודמו פרויקטים הומניטריים בעזה ללא השבת הבנים תחילה".

עוד הוסיפה משפחת גולדין כי "נתניהו הוא זה שהמציא את האמירה 'יתנו יקבלו - לא יתנו לא יקבלו', וזה המסר שחייב לצאת היום מישיבת הקבינט". במקביל, שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר החינוך נפתלי בנט הבהירו כי מתנגדים להקלות הומניטריות ללא התקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים.

הפרות הסדר בגבול רצועת עזה ה-16 במאי 2018. דובר צה"ל
מפגינים בגבול רצועת עזה/דובר צה"ל

ברקע ההסלמה הביטחונית בגבול הרצועה, גורמים בינלאומיים בהם מצרים, קטאר והאו"ם הגבירו בשבועות האחרונים את פעילותם בניסיון לגבש פתרונות למצב ההומניטרי הקשה ברצועה. בנוסף לכך הם מנסים לתווך בין ישראל, מצרים, הרשות הפלסטינית ואנשי חמאס בעזה כדי להביא להקלה על האוכלוסייה.

בוואלה! NEWS פורסם כי שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב לחץ על ישראל, מצרים והרשות הפלסטינית לאשר כמה צעדים מידיים להקלה על המשבר ההומניטרי בעזה. הצעדים בדגש על הפעילות הכלכלית-תעסוקתית והכנסת סחורות לרצועה, לנוכח מחסור קשה במזומן שמחריף את המשבר ההומניטרי. מדובר בפרויקטים שכבר אושרו על ידי מדינות התורמות לרשות הפלסטינית, אך לא קודמו עד כה, בין היתר בשל מחלוקות פנים פלסטיניות בין הרשות לחמאס.

(עדכון ראשון: 12:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully