וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירוז מגרעין וערבויות ביטחוניות: טראמפ וקים חתמו על מסמך הבנות

ההסכם נחתם בתום הפסגה ההיסטורית בסינגפור והוא כולל התחייבות מעורפלת של קים וביטחונות מצד נשיא ארה"ב. טראמפ אמר כי יפסיק את משחקי המלחמה בדרום, וכי הצפון יפרק אתר טילים. הוא אמר יזמין את קים "המוכשר" לבית הלבן בזמן המתאים. "משאירים את העבר מאחור", אמר קים

צילום: CNN ורויטרס

נשיא ארצות הברית ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און חתמו היום (שלישי) על הסכם הבנות, בתום הפסגה ההיסטורית שלהם בסינגפור, אם כי המסמך נתפס בעיקר כסמלי. טראמפ אמר כי קים מחויב ל"פירוז גרעיני מוחלט של חצי האי הקוריאני" - מונח שמשמעותו מעורפלת - אך הוסיף כי הסנקציות יישארו במקומן בשלב זה.

מסמך ההצהרות המלא

הוא אמר במסיבת עיתונאים שכינס אחרי החתימה כי משחקי המלחמה בדרום ייעצרו מאחר שהן "פרובוקציות יקרות", וכי הצפון הסכים לפרק אתר טילים אסטרטגיים, אף שאלו לא הוזכרו בהסכם עצמו אלא "הוסכמו בעל פה". טראמפ אמר כי ההסכם יחסוך כסף רב וכי הוא ישמח בשלב מסוים להחזיר את הכוחות האמריקניים מהדרום, אם כי אין לכך לוח זמנים.

לפי המסמך, הם התחייבו "למיסוד יחסים חדשים בין שתי המדינות, לקדם את המאמצים להשגת שלום בר-קיימא בחצי האי הקוריאני ולאיתור שרידיהם של שבויי מלחמה ונעדרים בקרב ולהשבתם המידית של אלו שכבר זוהו". גם סיום המלחמה, שנגמרה בשביתת נשק ב-1953, לא הוזכר באופן רשמי.

טראמפ אמר במהלך טקס החתימה עם קים כי תהליך הפירוז מנשק גרעיני "יתחיל בקרוב מאוד" וכי הוא יזמין את קים לבית הלבן. הוא הוסיף כי הוא פיתח "קשר מיוחד" עם מי שהיה עד היום אחד המנהיגים המבודדים ביותר בעולם. "זה היה יום נפלא", אמר נשיא ארצות הברית. "למדנו הרבה אחד על השני ועל המדינות שלנו. הוא (קים) הוא אדם מוכשר מאוד והוא אוהב את המדינה שלו מאוד".

קים, מצדו, הכריז כי "החלטנו להשאיר את העבר מאחור" וכי "העולם יראה שינויים גדולים". הוא הוסיף, דרך מתורגמן, כי זאת הייתה "פגישה היסטורית".

פסגה היסטורית | כל הכותרות
בלחיצת ידיים וחיוכים: טראמפ וקים נפגשו לפסגה היסטורית
בדיחות, חיוכים, וסעודת מלכים: הרגעים הבולטים מפסגת טראמפ-קים

דונאלד טראמפ וקים ג'ונג און חותמים על מסמך הבנות, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמפ וקים חותמים על המסמך/רויטרס

לאחר טקס החתימה על מסמך ההבנות, עזבו השניים את המלון בשיירותיהם, שעשו את דרכן למלונות השונים שבהם שוהים השניים. הם זכו למחיאות כפיים מצד הנוכחים. "אנחנו ניפגש עוד הרבה פעמים", הבטיח טראמפ.

נשיא ארצות הברית המשיך למסיבת עיתונאים, שבה השיב לשאלות מצד העיתונאים. טראמפ אמר בתחילתה כי לקוריאה הצפונית יש פוטנציאל להיות מקום נפלא, וכי הוא וקים בילו "שעות אינטנסיביות ביחד". הוא הודה לסינגפור על אירוח הפסגה וגם למנהיגי קוריאה הדרומית, יפן וסין, אם כי הוא אמר כי מעורבותה של בייג'ינג בהליך הייתה מצומצמת יותר.

הוא הודה לקים על כך שעשה "צעד אמיץ" למען עמו והוסיף כי זאת הוכחה לכך ששינוי הוא אפשרי וכי אויבים יכולים להפוך לחברים. "הפגישה הייתה כנה, ישירה ומועילה", אמר נשיא ארצות הברית. "אין גבול למה שקוריאה הצפונית יכולה להשיג אם היא תוותר על ארסנל הגרעין שלה ותיפתח למסחר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ נואם במסיבת העיתונאים לאחר פגישתו עם מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמפ במסיבת העיתונאים/רויטרס

הוא התעקש על כך שקים הוא "מאוד מוכשר" על אף הפרות זכויות האדם הנרחבות על ידי משטרו. כשנשאל על מותו של הסטודנט אוטו וורמבייר, שהוחזק בשבי על ידי פיונגיאנג ושוחרר בשנה שעברה כשהוא בתרדמת ומת כמה ימים לאחר מכן, השיב: "מותו לא היה לשווא. בלעדיו, זה לא היה קורה. משהו השתנה באותו היום". ברקע הביקורת כלפיו, טראמפ טען כי הוא שוחח עם קים על הנושא.

עוד אמר טראמפ כי פירוקה של קוריאה הצפונית מנשק גרעיני יהיה תחת פיקוח, שיתבצע על ידי פקחים בינלאומיים ומקומיים. הוא אמר כי קים כבר הראה את רצינותו כשפירק את אתר הניסויים הגרעיניים שלו, על אף שמומחים חולקים על כך שאכן האתר הוצא מכדי שימוש לחלוטין.

טראמפ: "אני כאן ליום אחד. התהליך הזה לוקח זמן"

כשנשאל מדוע הוא לא השיג התחייבות של קים לפירוז מוחלט, בר-אימות ובלתי-הפיך, כפי שהצהירה על כך וושינגטון לפני הפסגה, השיב טראמפ כי "לא היה מספיק זמן". לדבריו, "אני כאן ליום אחד. התהליך הזה לוקח זמן".

הוא העביר גם מסר לאיראן, שאת הסכם הגרעין עמה ביטל בחודש שעבר חרף לחץ מצד בעלות בריתו ויתר השותפות. "אני מקווה שהיא תשוב לשולחן המשא ומתן, הסנקציות יהיו אכזריות", הזהיר.

איראן, בתגובה לפסגה, הזהירה את קים שלא לסמוך על טראמפ, שלדבריה יכול לבטל את ההסכם בתוך כמה שעות. "אנחנו לא יודעים עם איזה סוג של בן אדם מנהיג קוריאה הצפונית ניהל משא ומתן", אמר דובר הממשלה, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות IRNA. "לא ברור אם הוא לא יבטל את ההסכם לפני שישוב הביתה".

נשיא ארה"ב טראמפ מציג את מסמך ההבנות שעליו חתם עם קים, מנהיג צפון קוריאה, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמפ מציג את המסמך/רויטרס

שני המנהיגים ישובו בהמשך היום לארצותיהם. לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג, טראמפ הביע נכונות להאריך את הפסגה, אולם קים החליט לחזור לפיונגיאנג עוד היום וימריא בשעות אחר הצהריים. טראמפ יטוס לוושינגטון בשעות הערב.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, אחד מחברי המשלחת, יקיים שיחות המשך עם נציגים מקוריאה הצפונית. פומפאו אמר כי שוחח עם שרי החוץ של קוריאה הדרומית ושל יפן ועדכן אותם על תוצאות הפגישה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און יוצאים מארוחת הצהריים במלון קפלה בסינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמפ וקים מטיילים אחרי ארוחת הצהריים/רויטרס

הפסגה באי סנטוסה החלה בשעה 4:00 (לפי שעון ישראל). טראמפ היה הראשון מבין השניים שהגיע למלון המפואר "קאפלה", ששוכן באי הרווי במלונות פאר, פארק של יוניברסל וחופים מלאכותיים. בהמשך, הגיעה שיירתו של קים. הקרח בין השניים נשבר מהר מאוד, כשהם חייכו אחד לשני ולחצו ידיים עם הצהרותיהם הראשונות לתקשורת.

השניים ניהלו את שיחתם הראשונה במפגש בארבע עיניים, פרט למתורגמנים, במשך כ-40 דקות ואז יצאו למרפסת המלון ונופפו. בהמשך הצטרפו אליהם יתר חברי המשלחות. לצדו של טראמפ, נכחו גם שר החוץ מייק פומפאו, ראש הסגל ג'ון קלי והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון. צוותו של קים כלל את ראש הביון לשעבר קים יונג צ'ול, שר החוץ רי יונג הו ואת בכיר המפלגה רי סו יונג.

"אנחנו נפתור בעיה גדולה ודילמה גדולה", הבטיח טראמפ, שאמר כי הפגישה עם קים הייתה מצוינת. הוא דיבר על כך שהשניים השיגו "הצלחה עצומה יחד" והעריך כי "זה יצליח. זה ייעשה". כשנשאל על ידי אחד הכתבים במקום כיצד מתקדמת הפסגה, השיב טראמפ: "טוב מאוד, טוב מאוד. היחסים טובים מאוד".

לדברי קים, שהועברו דרך מתורגמן, "אני חושב שכל העולם צופה בנו ברגע זה. אנשים רבים בעולם סבורים שזאת סצנה מסרט פנטזיה או מדע בדיוני". הרודן נשאל על ידי עיתונאים אם יסכים להתפרק מנשקו הגרעיני, אך הוא לא השיב.

פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמפ וקים/רויטרס

עם סיום הדיון הנרחב, התפנו המנהיגים ואנשי המשלחת לארוחת צהריים. התפריט, שפורסם על ידי הבית הלבן, כלל צלעות בקר וחזיר בחומץ ושילב טעמים מהמזרח ומהמערב. בין המתאבנים שהוגשו היו סלט אבוקדו, סלט מנגו, דבש ותמנונים כמו גם מלפפונים ממולאים, מאכל קוריאני מסורתי. לקינוח, השניים יתכבדו בגנש, גלידת וניל ודובדבנים ובריוש ממולא.

בסיום ארוחת הצהריים, יצאו השניים לטיול קצר במדשאות המלון וטראמפ הכריז: "הייתה לנו פגישה נפלאה, הושגה התקדמות רבה, היא הייתה חיובית מאוד - אני חושב שיותר מאשר מישהו ציפה".

מסכי טלוויזיה בסיאול בירת קוריאה הדרומית מקרינים את פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
מסכים בסיאול משדרים את הפסגה/רויטרס

נשיא קוריאה הדרומית מון-ג'ה אין אמר הבוקר בישיבת ממשלה כי "ישנתי מעט מאוד בלילה" בהתייחסו לפסגה. לדבריו, "אני מקווה שזו תהיה פסגה מוצלחת שתפתח עידן חדש בין שתי הקוריאות וארצות הברית ותביא לפירוז מוחלט ולשלום". מון הוביל את מאמצי ההפשרה עם הצפון ונפגש פעמיים עם קים בתקופה האחרונה. "נשתף פעולה באופן מלא", אמר.

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, שחושש מוויתורים לקים, דווקא השמיע טון חיובי ביחס לתוצאות הפסגה. זאת לנוכח העובדה כי טראמפ אמר שהעלה את סוגיית החטופים היפנים, אם כי לא היה לך אזכור במסמך המסכם.

פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
לחיצת יד חמה וחיוך/רויטרס

סין, שעקבה מקרוב אחרי הפסגה, בירכה על תוצאותיה. שר החוץ וונג יי אמר כי בייג'ינג מקווה שהמדינות יגיעו להסכמה בסיסית על פירוז קוריאה הצפונית מגרעין, תוך כדי התחשבות בשיקולים הביטחוניים הלגיטימיים שלה.

רוסיה אמרה כי בעוד שהיא רואה באור חיובי את המסמך בין ארצות הברית לקוריאה הצפונית, "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים". סגן שר החוץ, סרגיי ריבקוב, אמר כי מוסקבה מוכנה לסייע ביישום ההסכם, שיאפשר שיתוף פעולה כלכלי נורמלי.

פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
פוסעים בדרך לפגישה/רויטרס
פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 12 ביוני 2018. רויטרס
פגישה באווירה טובה/רויטרס
פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
מנופפים מהמרפסת/רויטרס

למרות ההצהרות של קוריאה הצפונית, מומחים רבים מטילים ספק בנכונותה להתפרק באמת מנשקה הגרעיני. הם ציינו כי תוכן ההצהרה היה מצומצם ומעורפל ממה שרוב ההערכות הפסימיות ביותר ציפו.

(עדכון ראשון: 8:54)

מכוניתו של מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און עוזבת את אי סנטוסה לאחר חתימת מסמך הבנות עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ בסינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
הלימוזינה של קים אחרי הפסגה/רויטרס
צופים בניו יורק במפגש הפסגה, 12 ביוני 2018. רויטרס
צופים בפסגה בניו יורק/רויטרס
אזרחים באי סנטוסה שבה נערכה פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
תיירים מחוץ לפסגה/רויטרס
כוחות באי סנטוסה שבה נערכה פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
כוחות ביטחון מאבטחים את הפסגה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully