וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלחיצת ידיים וחיוכים: טראמפ וקים נפגשו לפסגה היסטורית

אורן נהרי, שליח וואלה! NEWS לסינגפור

12.6.2018 / 7:54

נשיא ארה"ב ושליט צפון קוריאה הפגינו חמימות אחד כלפי השני במהלך פגישתם באי סנטוסה בסינגפור, שעוסקת בתכנית הגרעין של פיונגיאנג. "יש התקדמות אדירה", הכריז טראמפ, שהוסיף כי הוא וקים יחתמו על מסמך. "אנשים בעולם יחשבו שזה חלק מסרט מדע בדיוני", אמר קים

צילום: CNN, עריכה: אביב אירגז ואיתי עמרם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און נפגשו היום (שלישי), בפסגה היסטורית באי סנטוסה שבסינגפור, שלפי טראמפ הביאה ל"התקדמות גדולה" ולחתימה על מסמך כלשהו. זאת הפעם הראשונה אי-פעם שנשיא ארצות הברית מכהן נפגש עם מנהיג המדינה הקומוניסטית, ועד לפני כמה חודשים קשה היה לדמיין את שני המנהיגים הללו, שאיימו בהשמדה הדדית אחד על השני, לוחצים ידיים ומדברים על שלום.

"אני בטוח שיהיו לנו יחסים נהדרים", אמר טראמפ במהלך הצהרות קצרות שמסרו המנהיגים לתקשורת, לפני תחילת פגישתם בשעה 4:00 (לפי שעון ישראל), כשמאחוריהם דגלי ארצות הברית וקוריאה הצפונית. הם נראו מחויכים וצעדו יחד לעיני המצלמות הרבות של כלי התקשורת מרחבי העולם. קים אמר כי "הגענו לכאן אחרי שהתגברנו על כל המכשולים" בין שתי המדינות. "נחמד לפגוש אותך, אדוני הנשיא", אמר לטראמפ.

הפסגה ההיסטורית בין טראמפ לקים | כל הכותרות
עושים היסטוריה: המדריך המלא לפסגת טראמפ-קים שהעולם מצפה לה
פסגת הדינוזאורים: הגרעין שהשבית את סינגפור הרותחת

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, יוני 2018. AP
לחיצת יד היסטורית. קים וטראמפ, הלילה/AP

צפו ברגע ההיסטורי

השניים ניהלו את שיחתם הראשונה במפגש בארבע עיניים, פרט למתורגמנים, במשך כ-40 דקות ואז יצאו למרפסת המלון ונופפו. בהמשך הצטרפו אליהם יתר חברי המשלחות. לצדו של טראמפ, נכחו גם שר החוץ מייק פומפאו, ראש הסגל ג'ון קלי והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון. צוותו של קים כלל את ראש הביון לשעבר קים יונג צ'ול, שר החוץ רי יונג הו ואת בכיר המפלגה רי סו יונג.

"אנחנו נפתור בעיה גדולה ודילמה גדולה", הבטיח טראמפ, שאמר כי הפגישה עם קים הייתה מצוינת. הוא דיבר על כך שהשניים השיגו "הצלחה עצומה יחד" והעריך כי "זה יצליח. זה ייעשה". כשנשאל על ידי אחד הכתבים במקום כיצד מתקדמת הפסגה, השיב טראמפ: "טוב מאוד, טוב מאוד. היחסים טובים מאוד".

לדברי קים, שהועברו דרך מתורגמן, "אני חושב שכל העולם צופה בנו ברגע זה. אנשים רבים בעולם סבורים שזאת סצנה מסרט פנטזיה או מדע בדיוני". הרודן נשאל על ידי עיתונאים אם יסכים להתפרק מנשקו הגרעיני, אך הוא לא השיב.

פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 12 ביוני 2018. רויטרס
האיומים התחלפו בחיוכים. טראמפ וקים/רויטרס

עם סיום הדיון הנרחב, התפנו המנהיגים ואנשי המשלחת לארוחת צהריים. התפריט, שפורסם על ידי הבית הלבן, כלל צלעות בקר וחזיר בחומץ ושילב טעמים מהמזרח ומהמערב. בין המתאבנים שהוגשו היו סלט אבוקדו, סלט מנגו, דבש ותמנונים כמו גם מלפפונים ממולאים, מאכל קוריאני מסורתי. לקינוח, השניים יתכבדו בגנש, גלידת וניל ודובדבנים ובריוש ממולא.

תפריט ארוחת הצהריים שחלקו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. צילום מסך
תפריט הארוחה/צילום מסך

בסיום ארוחת הצהריים, יצאו השניים לטיול קצר במדשאות המלון וטראמפ הכריז: "הייתה לנו פגישה נפלאה, הושגה התקדמות רבה, היא הייתה חיובית מאוד - אני חושב שיותר מאשר מישהו ציפה". לדבריו, אמור להיחתם הסכם כלשהו, אך הוא לא פירט על תוכנו.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און יוצאים מארוחת הצהריים במלון קפלה בסינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמפ וקים מטיילים אחרי ארוחת הצהריים/רויטרס
פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018/רויטרס

טראמפ היה הראשון מבין השניים שהגיע למלון המפואר "קאפלה", ששוכן באי הרווי במלונות פאר, פארק של יוניברסל וחופים מלאכותיים. בהמשך, הגיעה שיירתו של קים, שאתמול בערב יצא לסיור לילי ברחובות סינגפור והצטלם עם שרים בממשלת סינגפור. בתחילה נראו השניים בפנים רציניות, אך במהרה הם חייכו אחד אל השני ואחזו אחד בשני, בטרם טראמפ הוביל את קים לספריה שבה הם נפגשו ביחידות.

לפני שלושה שבועות, נראה היה שהמפגש ההיסטורי לא יצא לדרך. ב-24 במאי הכריז טראמפ כי הוא מבטל אותה בשל איומיה של קוריאה הצפונית, שהגיעו בתגובה להתבטאויות של בכירים אמריקנים על הצורך שלה לפרק את הארסנל הגרעיני שלה באופן חד-צדדי.

קוריאה הצפונית תקפה בחריפות את בולטון, שקרא לה לוותר במהירות על תכנית הגרעין שלה בהסכם שיהיה דומה לזה שנחתם עם שליט לוב מועמר קדאפי בתחילת העשור הקודם. קדאפי הודח מתפקידו ונהרג על ידי המורדים ב-2011, בגיבוי נאט"ו, ופיונגיאנג הבהירה זה זמן רב שלא תקבל מודל דומה לזה של לוב.

בהמשך, טראמפ דחה את הרעיון והבית הלבן דיבר על "מודל של הנשיא טראמפ". בכיר ממשטרו של קים הגיע לבית הלבן בתחילת החודש, והעביר לנשיא מכתב ממנהיג קוריאה הצפונית ולאחר מכן הודיע הנשיא כי הפסגה תתקיים כמתוכנן.

פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמפ וקים מנופפים ממרפסת המלון בתום הפגישה הראשונה/רויטרס

מבחינת שניהם, זה צפוי להיות רגע מכריע בקריירה שלהם. עבור טראמפ, השגת הסכם על תכנית הגרעין של קוריאה הצפונית דרך גישה המנוגדת לזו המסורתית של הממסד הביטחוני האמריקני, תהיה הצלחה חסר תקדים ביחס לקודמיו בבית הלבן.

עבור קים, מנהיג המדינה המבודדת שלפי הערכות רק בן 34, המטרה הסופית מלבד ערבויות להמשך שרידות משטרו האכזרי היא האפשרות לפתח את כלכלתה הקורסת של ארצו, הנתונה לעיצומים כבדים בשל תכנית הגרעין והטילים שלה.

סין עוקבת מקרוב

פסגה מוצלחת עשויה לבשר על שינוי היסטורי בנוף הביטחוני של צפון-מזרח אסיה, בדומה להשפעת נפילת חומת ברלין ב-1989 על אירופה וביקורו של הנשיא ריצ'רד ניקסון בסין ב-1972, ששינה את המדינה הקומוניסטית.

עבור סין הנוכחית, שלום בחצי האי הקוריאני יסייע בפיתוח הכלכלי באזור, במיוחד ב"חגורת הפלדה" בצפון-מזרח המדינה. בייג'ינג בירכה על קיום הפסגה, אך בו בזמן היא רוצה להגן על האינטרסים שלה. קוריאה הצפונית שימשה מאז תום המלחמה שטח הפרדה בין סין לכוחות האמריקניים בקוריאה הדרומית.

גם יפן עוקבת אחרי ההתפתחויות, כשמצד אחד היא שמחה לראות את סיומו של המשבר, אבל מצד שני היא חוששת שטראמפ עלול להקריב את ביטחונה כדי לנטרל את האיום הנשקף מקוריאה הצפונית על ארצות הברית.

נשיא הדרום מון-ג'ה אין אמר הבוקר בישיבת ממשלה כי "ישנתי מעט מאוד בלילה". לדבריו, "אני מקווה שזו תהיה פסגה מוצלחת שתפתח עידן חדש בין שתי הקוריאות וארצות הברית ותביא לפירוז מוחלט ולשלום". מון הוביל את מאמצי ההפשרה עם הצפון ונפגש פעמיים עם קים בתקופה האחרונה.

אתמול עדכן טראמפ את מון ואת ראש ממשלת יפן שינזו אבה בהתפתחויות האחרונות בשיחות עם קוריאה הצפונית.

פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמפ וקים בפגישה המורחבת, עם יתר חברי המשלחת/רויטרס

לפני הפגישה, ערכו גורמים בשתי המשלחות שיחות במטרה לצמצם את הפערים ביניהם ולהניח את היסוד לפסגה בין שתי המדינות האויבות, שנותרו במצב מלחמה מאחר שמלחמת קוריאה הסתיימה ללא הסכם שלום.

"השיחות מתקדמות טוב ובמהירות", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו מוקדם יותר הלילה. "כל זה לא חשוב, בסופו של דבר, נדע בקרוב אם עסקה אמיתית, שלא כמו אלה בעבר, יכולה לקרות".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, יוני 2018. רויטרס
טראמפ וקים צועדים יחד/רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
לחיצת הידיים/רויטרס

פומפאו אמר לפני תחילת הפסגה: "אנחנו מוכנים להיום". עם זאת, הוא הבהיר כי הפסגה צריכה להיות המסגרת ל"עבודה הקשה שתהיה לנו". הוא התעקש על כך שעל קוריאה הצפונית להתפרק מהארסנל הגרעיני שלה באופן מוחלט, בר-אימות ובלתי-הפיך.

עם זאת, קוריאה הצפונית הראתה עד כה מעט מאוד רצון לוותר לחלוטין על תכנית הגרעין שלה, שאותה היא רואה כחיונית להבטחת שרידותה של שושלת קים. פומפאו הדגיש כי הסנקציות יישארו במקומן עד להשלמת התהליך. "אם הדיפלומטיה לא תתקדם בכיוון הנכון, נחריף את הצעדים הללו", אמר אתמול.

מבחינה היסטורית, קוריאה הצפונית רואה במונח "פירוז גרעיני של חצי האי הקוריאני" ככזה הכולל גם את הסרת "המטריה הגרעינית" שפרסה ארצות הברית על קוריאה הדרומית ויפן. פיונגיאנג רואה בארסנל הגרעיני שלה כלי הרתעה הכרחי.

מקום הפסגה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 12 ביוני 2018. רויטרס
דגלי ארה"ב וקוריאה הצפונית, הלילה/רויטרס

עד לפני כמה חודשים, קים נחשב למנהיג מצורע, אחרי שהואשם בהוצאה להורג של דודו, של אחיו למחצה ושל עשרות בכירים במשטרו שנחשדו בחוסר נאמנות. השליט, שהתחנך בשוויץ, לא עזב את ארצו מאז עלה לשלטון ב-2011 עד לתחילת השנה.

בחודשים האחרונים הוא הגיע פעמיים לביקור בסין - פעם אחת ברכבת ופעם שנייה בטיסה - ונפגש עם הנשיא שי ג'ינפינג, בעל בריתו הקרוב. בנוסף לכך, הוא נפגש פעמיים עם נשיא הדרום, מון-ג'ה אין, שהוביל את מאמצי הפיוס וההפשרה. הם נועדו באזור המפורז בגבול, פעם בצדו הדרומי ופעם בצדו הצפוני.

למרות זאת, מומחים רבים נותרו ספקנים לגבי האפשרות שקים ינטוש לחלוטין את תכנית הגרעין שלו, שעליה עמל משטרו במשך עשרות שנים והשקיע בה משאבים רבים. לפי ההערכות, מוכנותו למשא ומתן עם ארצות הברית נובעת מרצונו להשיג הקלה בסנקציות.

(עדכון ראשון: 03:12)

פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
טראמם וקים צועדים על השטיח/רויטרס
מסכי טלוויזיה בסיאול בירת קוריאה הדרומית מקרינים את פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
מסכים בסיאול משדרים את הפסגה ההיסטורית/רויטרס
אזרחים בקוריאה הדרומית צופים בפגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בסינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
תושבים בסיאול צופים בפסגה/רויטרס
כוחות באי סנטוסה שבה נערכה פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
כוחות אבטחה באזור הפסגה/רויטרס
אזרחים באי סנטוסה שבה נערכה פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
סקרנים באזור המלון שבו מתקיימת הפסגה/רויטרס
רכבו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עוזב את בית המלון בסינגפור בדרכו לפגישה עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און. רויטרס
רכבו של טראמפ בדרכו לפסגה, הלילה/רויטרס
אזרחים צופים בפגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, ניו יורק, 12 ביוני 2018. רויטרס
צפיה בפסגה בניו יורק/רויטרס
אזרחים בקוריאה הדרומית צופים בפגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 12 ביוני 2018. רויטרס
אזרחים בסיאול צופים במפגש ההיסטורי/רויטרס
רכבו של שליט קוריאה הצפונית עושה את דרכו לפגישה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, יוני 2018. רויטרס
רכבו של קים עושה את דרכו לסנטוסה, הלילה/רויטרס
עיתונאים מקוריאה הצפונית בפסגה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, יוני 2018. רויטרס
צלמים בדרכים לפסגה/רויטרס
האי סנטוסה שבו נערכת הפסגה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 2018. רויטרס
האי שבו מתקיימת הפסגה/רויטרס
רכבו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עוזב את בית המלון בסינגפור בדרכו לפגישה עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און. רויטרס
השיירה של טראמפ בדרך לפסגה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully