וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע המשבר ההומניטרי ועפיפוני הנפץ: הקבינט ידון במצב בעזה

9.6.2018 / 9:00

חברי הפורום ידונו בשורת תכניות, בעיקר בתחום המים והחשמל, שנועדו להקל על החיים ברצועה, לצד המשך השריפות ביישובי הדרום. ארדן ידרוש סיכולים ממוקדים נגד שולחי העפיפונים ומפקדי חמאס

צילום: עופר ליברמן

אחרי עוד סוף שבוע של טרור עפיפונים ועל רקע המתיחות הביטחונית בגבול עזה, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס היום (ראשון) לדון במשבר ההומניטרי והמצב האזרחי והכלכלי בקשה ברצועה. על הפרק יש שורה של תכניות לביצוע בטווח המידי, בעיקר בתחום המים, החשמל, הביוב והתשתיות, שנועדו להקל על המצוקה ברצועה, וכן תכניות ארוכות טווח לשיקום עזה והסדרה מדינית של הנעשה בעזה.

במקביל, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מתכוון לדרוש בדיון שינוי מדיניות כלפי מבצעי טרור העפיפונים, ומעבר לסיכולים ממוקדים נגד שולחי העפיפונים ומפקדי חמאס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בשבוע שעבר כי ישראל "בוחנת אפשרויות שונות כדי למנוע קריסה הומניטרית בעזה. לדבריו, המצב הכלכלי הקשה ברצועה - שנוצר בגלל ההשקעה הכספית של חמאס במנהרות טרור והתחמשות מחד והסנקציות הכלכליות של אבו מאזן מאידך - הוא הסיבה להפגנות על הגדר. "הם נחנקים כלכלית ומתנפצים על הגדר", אמר נתניהו.

מצד שני, שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר בשבוע שעבר כי לא יהיו צעדים הומניטריים ללא פתרון לסוגיית גופות השבויים והנעדרים שנמצאים בעזה. "מי שחושב ששיפור המציאות האזרחית-הומניטרית ימנע חיכוך על הגדר, או עפיפונים ושריפות, פשוט טועה ומטעה", אמר ליברמן.

עוד בוואלה! NEWS:
עפיפונים קלילים עם השלכות כבדות: המחדל שחשף את חוסר האונים של ישראל
אימה באתר הנופש: תן חדר למתחם הקמפינג בחמת גדר ופצע ארבעה
שורת שריפות בעוטף עזה; צה"ל ירה לעבר חוליה שהכינה בלוני נפץ

שריפה בשדרות, 9 ביוני 2018. סלומון חיימוב, מערכת וואלה! NEWS
שריפה בשדרות, היום/מערכת וואלה! NEWS, סלומון חיימוב

בשבועות האחרונים, על רקע ההסלמה הביטחונית בגבול הרצועה, גורמים בינלאומיים שונים, בהם מצרים, קטאר והאו"ם, הגבירו את פעילותם בניסיון לגבש פתרונות למצב ההומניטרי הקשה ברצועה, ולתווך בין ישראל, מצרים הרשות הפלסטינית ואנשי חמאס בעזה כדי להביא להקלה על מצב האוכלוסייה. על השולחן מונחות כמה תכניות מידיות בעיקר בתחום המים, החשמל והתשתיות, אך גם בתחום הכלכלה והתעסוקה, כמו תכניות להקמת אזורי תעשייה בקרבת הגבול עם ישראל, מנגנונים לשיפור המעברים והכנסת הסחורות והצעה להתיר כניסה של אלפי פועלים מעזה לישראל.

במקביל, שר התחבורה ישראל כץ עשוי להעלות בדיון את תכנית "האי המלאכותי" שהוא מקדם בשנתיים האחרונות. עד כה, ראש הממשלה ושר הביטחון התנגדו לתוכנית, שכוללת הקמת אי שיחובר באמצעות גשר לחופי עזה, ויהיה בשליטה ביטחונית ישראלית.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
עזה , יוני 2018. רויטרס
ילד בהפגנות בגבול רצועת עזה, אמש/רויטרס

כפי שפורסם בוואלה! NEWS, שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב לוחץ בשבועות האחרונים על ישראל, מצרים והרשות הפלסטינית, לאשר חבילה של צעדים מידיים להקלה על המשבר ההומניטרי בעזה, בדגש על המרצה של הפעילות הכלכלית, תעסוקה והכנסת סחורות לרצועה, לנוכח מחסור קשה במזומנים שמחריף את המשבר ההומניטרי גם כך.

מדובר בפרויקטים שכבר אושרו על ידי המדינות התורמות לרשות הפלסטינית, אך לא התקדמו עד כה, בין היתר בשל מחלוקות פנים פלסטיניות בין הרשות וחמאס.

מאמציו של מלאדנוב מגיעים במקביל למאמצי מצרים וקטאר לקדם הפסקת אש ארוכת טווח ברצועת עזה בתמורה להקלות כלכליות, אך שליח האו"ם מתמקד כרגע בחבילה מצומצמת של פרויקטים אזרחיים וכלכליים דחופים שניתן לקדם בטווח שבין שישה חודשים לשנה. הוא מקדם בחודשים האחרונים גם תכנית גדולה יותר למנגנון שיקום ארוך טווח שכולל הקמת מפעלים ותשתיות ברצועת כזה עצמה וגם בשטח סיני.

ראש הממשלה, בפתח ישיבת הממשלה, משרד רה"מ, ירושלים 3 ביוני 2018. רויטרס
"ישראל בוחנת אפשרויות שונות כדי למנוע קריסה הומניטרית בעזה", נתניהו/רויטרס

בדיון צפויים השרים לדון גם במענה הישראלי לטרור העפיפונים מרצועת עזה. בשבוע שעבר ראש הממשלה הורה לראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת לבחון את האפשרות לקזז מכספי המסים של הרשות הפלסטינית את הפיצוי שיועבר לחקלאים הישראלים על השריפות. השר ארדן דרש בשבוע שעבר לעבור למדיניות של סיכולם ממוקדים כלפי משגרי העפיפונים. לאחר שבסיור בשדרות הוצגו לו עפיפוני תבערה שעליהם מטעני נפץ, ארדן אמר כי "משלחי העפיפונים ומפקדי החמאס צריכים להיות יעד לסיכולים".

(עדכון ראשון 21:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully