וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבעה הרוגים ומאות נפגעים בגבול עזה; שריפות פרצו בעוטף

כוחות רבים פרוסים לאורך הגבול, שם מוחים עשרת אלפים פלסטינים לרגל יום הנכסה בחמישה מוקדים שונים. 618 נפגעו, בהם 117 מירי. שריפות פרצו בניר עם, כרם שלום, יער בארי ובנחל עוז בעקבות עפיפוני תבערה. צה"ל סיכל ניסיונות פגיעה באמצעות עפיפוני נפץ

צילום: דובר צה"ל, עריכה: איתי עמרם

עימותים בגבול רצועת עזה | כל העדכונים:

* כעשרת אלפים פלסטינים מפגינים בגבול רצועת עזה במסגרת מאחת יום השישי האחרון של חודש הרמדאן
* העימותים נרשמים בחמישה מוקדים בהם מתמודד צה"ל ניסיונות התקרבות לגדר
* עפיפוני תבערה הבעירו אש בלפחות שישה מוקדים בעוטף עזה
* הפלסטינים: ארבעה נהרגו, בהם נער בן 15; 618 נפגעו, בהם 117 מירי צה"ל ושבעה במצב קשה
* אלוף פיקוד דרום החדש הרצי הלוי הגיע לסקור את היערכות הכוחות באזור הגדר
* מהבוקר: צה"ל סיכל שלושה ניסיונות לפגיעה בכוחות באמצעות עפיפוני נפץ ובלון הליום ממולכד
* אש נפתחה אל עבר עמדת צה"ל בצפון הרצועה; לא היו נפגעים אך נגרם נזק

כעשרת אלפים פלסטינים מפגינים היום (שישי) בגבול רצועת עזה בלפחות חמישה מוקדים שונים. במרכז הרצועה נמצאים מאות קרוב לגדר הגבול, וצה"ל מבצע ירי הרחקה בשילוב אמצעים לפיזור הפגנות. בשעות הערב מסר דובר צה"ל כי זוהתה פגיעה בעמדת צה"ל בצפון הרצועה, כתוצאה מירי של מחבלים. לא היו נפגעים אך נזק נגרם לעמדה.

הפלסטינים דיווחו על ארבעה הרוגים, בהם נער בן 15, ועל 618 נפגעים, בהם 117 מירי חי של חיילי צה"ל. עוד דווח כי מצבם של שבעה מהפצועים קשה ושל 94 מוגדר בינוני. צעיר בן 26 שבתחילה דווח על מותו מוגדר עתה אנוש, לאחר שבבית החולים שיפא הצליחו להחיותו. מהבוקר נרשמו שלושה ניסונות לפגיעה בכוחות צה"ל באמצעות עפיפונים שנשאו מטעני חבלה וכן בלון הליום ממולכד.

בצה"ל נערכו משעות הבוקר להגעתם של כ-50 אלף מפגינים, אולם בפועל הגיעה חמישית מכמות זו, לאחר שחמאס לא הצליח להביא לאזור הגדר את היקף המפגינים שקיווה לו. האלפים שהתגודדו לאורך הגבול בחמישה מוקדים הגיבו באלימות והחלו להתפרע, להשליך בקבוקי תבערה ומטענים ולהעיף עפיפונים הנושאים חומרי בערה ומטעני חבלה אל עבר כוחות צה"ל.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
22 שריפות מהבוקר בעוטף עזה: "חשש לעשרות עפיפונים נוספים בשישי"
נתניהו: "הבעיות של עזה מתחילות מרצון חמאס להשמיד את ישראל"
שמונה שריפות - בתוך שעתיים: טרור העפיפונים בעוטף עזה לא פוסק

אלוף פיקוד דרום הרצי הלוי באזור ההפגנות על גדר המערכת ברצועת עזה, 8 ביוני 2018. דובר צה"ל
אלוף הרצי הלוי עם כוחות פיקוד דרום באזור הגדר, היום/דובר צה"ל

מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף כמיל אבו רוקון קרא לתושבי עזה לשוב לבתיהם. בפרסום שהעלה בחשבון הפייסבוק שלו הוסיף אבו רוקון כי "חמאס שולח את תושבי הרצועה לעבר גדר המערכת ובכך מסכן את חייכם, זאת בזמן שמנהיגיו במקום בטוח עוקבים מרחוק אחר האירועים".

משעות הבוקר טיפלו כוחות הכיבוי וההצלה באזור הנגב המערבי ב-45 שריפות שפרצו כתוצאה מפגיעת עפיפוני תבערה. בין היתר התפתחו דליקות באזור ניר עם, יער בארי, נחל עוז ובסמוך לכרם שלום, שם נפגע קל חייל כתוצאה משאיפת עשן. נכון לשעה 19:00 בערב עדיין פועלים כ-60 לוחמי אש ושש כבאיות בשתי שריפות ביער בארי ובכיסופים.

עשרות עפיפונים נצפו במהלך היום בשמי האזור לפני כן הוצתה אש באזור מפלסים, והחשד הוא כי מדובר בהצתה כתוצאה מעפיפון גם כן.

שריפה באירועי יום הנכסה בגבול רצועת עזה, 8 ביוני 2018. לירון מולדובן
עוטף עזה, היום/לירון מולדובן
עפיפון תבערה באירועי יום הנכסה בגבול רצועת עזה, 8 ביוני 2018. לירון מולדובן
עוטף עזה, היום/לירון מולדובן
חיים ילין רץ לתפוס פיפון תבערה באירועי יום הנכסה בגבול רצועת עזה, 8 ביוני 2018. לירון מולדובן
ח"כ חיים ילין בעוטף עזה, היום/לירון מולדובן

משפחתו של הדר גולדין, שגופתו מוחזקת בידי חמאס, מפגינה מזה כמה שבועות באנדרטת חץ שחור שבאזור קיבוץ מפלסים. האב שמחה אמר היום כי כי "הממשלה והקבינט חייבים להעביר לממשקל האמריקני, לאו"ם ולמצרים את המסר שהשבת החיילים והאזרחים היא תנאי מקדים לכל הסכם". לדבריו, "ראש הממשלה התחייב בפנינו בעבר שהדר ואורון תחילה, ועליו לקיים את הבטחתו".

"שמענו בשבועיים האחרונים את שרי הקבינט אומרים את הדברים בקולם. שר הביטחון אמר את זה ממש השבוע. אבל, שרי הקבינט צריכים לדפוק על השולחן ביום ראשון ולהגיד לראש הממשלה שהשבת החיילים והאזרחים היא תנאי מקדים על כל הסכם הקשור לעזה", הוסיף גולדין.

צמיגים שהצית צה"ל בגבול רצועת עזה. מערכת וואלה! NEWS
צמיגים שלפי הדיווחים הוצתו על ידי רחפנים של צה"ל, היום/מערכת וואלה! NEWS
עזה , יוני 2018. רויטרס
שריפה שפרצה בסמוך לניר עם, היום/רויטרס

מקורות פלסטינים דיווחו כי סוכנות אונר"א אסרה על פקידיה להשתתף בצעדות השיבה והזהירה כי בכוונתה לנכות שכר של יום מהפקידים שישתתפו ולפטר כל פקיד שייפצע בפעילויות. בשעות הבוקר בוצע ירי הרחקה לעבר פלסטינים שניסו להתקרב אל גדר המערכת בחלקו הדרומי של גבול רצועת עזה. ברשת "אל-מיאדין" דווח כי חיל האוויר הצליח להצית מצבורי צמיגים שבהם התכווו המפגינים להשתמש בהמשך.

במערכת הביטחון ערוכים לכך להפרות סדר אלימות כפי שאירע בחודשיים האחרונים. השילוב בין יום השישי האחרון של חודש הרמדאן, שבאיראן מצוין כיום אל-קודס, לבין יום הנכסה, מעלה את החשש מפני עימותים אלימים וצה"ל ערוך בכוחות גדולים באזור הגדר. בצה"ל ובשב"כ עוקבים בדריכות אחר ההתבטאויות וההתפתחויות כדי למנוע פגיעה בתשתיות ההנדסיות ובגדר המערכת, חדירה לשטח ישראל או במקרי קיצון פיגועי טרור בעומק השטח תוך ניסיונות להרוג חיילים או אזרחים בשטח ישראל.

צמיגים שהצית צה"ל בגבול רצועת עזה. מערכת וואלה! NEWS
צמיגים שלפי הדיווחים הוצתו על ידי רחפנים של צה"ל, היום/מערכת וואלה! NEWS

אתמול אותתו בצה"ל לחמאס ולג'יהאד האסלאמי כשפורסם על סיום תרגיל רחב שהתנהל השבוע ודימה לחימה נרחבת ברצועת עזה, בהשתתפות מאות כלי טיס.

בנוסף לכך, מטוסי חיל האוויר הטילו אתמול כרוזים ברחבי רצועת עזה המזהירים מפני מהתקרבות לגדר, פגיעה בה ומניסיונות לבצע טרור כנגד אזרחי ישראל וכוחות הביטחון.

בכרוזים נכתב "אדם נבון, הוא אדם שלוקח בחשבון מראש את תוצאות מעשיו ומכריע לטובת המעשה שתועלתו עולה על נזקו. אם תשקלו זאת בעניין ההתקרבות לגדר או חציית הגדר, תגיעו למסקנה שמעשה זה לא כדאי ואף מזיק".

עוד נכתב כי "ראוי לכם שלא לאפשר לחמאס להפוך אתכם לבני ערובה בידיו, כדי שהוא ירוויח הון פוליטי על חשבון טובתם ועתידם של תושבי עזה בכלל והצעירים בפרט. כדי למנוע תוצאות מזיקות - אנחנו קוראים לכם לא לקחת חלק בהפגנות ובאנרכיה ולא להעמיד עצמכם בסכנה".

עזה , יוני 2018. רויטרס
צעיר פלסטיני שנפצע בעימותים בגבול הרצועה, היום/רויטרס
כרוזים שפיזר צה"ל לקראת הפגנת הנכבה בעזה - 14 במאי 2018. דובר צה"ל
כרוזים שפיזר צה"ל לקראת הפגנת הנכבה בעזה - 14 במאי 2018/דובר צה"ל

ראשי חמאס בעזה העריכו בתחילת השבוע שהכוונות והמשאבים שהשקיעו לא יביאו את ההמונים שוב אל גדר הגבול להפגנת ענק לציון יום הנכסה, שצוין בשלישי. בשל כך הם הבינו כי עדיף להם להימנע ממבוכה ולדחות את הפגנת המחאה הגדולה ליום שישי הקרוב - יום השישי האחרון של הרמדאן. כמדי שנה, ביום זה מציינים אנשי משמרות המהפכה האיראנים מאז שנת 1979 את ההתנגדות לישראל ולשליטתה על ירושלים.

בחמאס מעריכים כי החיבור לארגון הג'יהאד האסלאמי, הזוכה למימון ישיר מאיראן, והמשאבים שיוקצו לו לטובת יום זה, יסייעו לה לקיים הפגנת כוח גדולה מאוד ולהוציא יותר אנשים להפגנה על גבול עזה. הפעם ההפגנה תיערך תחת הכותרת "צעדת המיליונים לירושלים" כהמשך ל"צעדות השיבה" שהחלו לפני יותר מחודשיים.

למרות כל אל אלה, גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי שני הארגונים לא יצליחו לשבור את השיא שקבע חמאס ביום הנכבה, במהלכו הגיעו 48 אלף מפגינים פלסטינים לגדר הגבול, על רקע העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים. הסיבה לכך - הייאוש ברחוב הפלסטיני מהאלימות ומהעובדה שעד כה ההפגנות לא הובילו לשום הישג. ביטוי לדעה זו ניתן באופן גלוי בכלי התקשורת הפלסטיניים. לכן מעריכים אותם גורמים כי חמאס ייאלץ אנשים בכוח להגיע אל הגבול.

עזה , יוני 2018. רויטרס
שריפה שפרצה בסמוך לניר עם, היום/רויטרס

אותו גשר איראני שנוצר בין שני הארגונים מטריד מאוד את מערכת הביטחון. זהו חיבור בין רצועת עזה ובראשה ממשלת חמאס, לאיראן שמשוועת לערער את היציבות בגבולות ישראל, במיוחד על רקע הלחץ שמפעילה הממשלה להרחקתה מסוריה ולפגוע באופן ישיר בתהליך ההתבססות שלה במרחב. רק לאחרונה אמר דובר משמרות המהפכה האיראניים רמדאן שריף בריאיון לערוץ אל מיאדין הלבנוני, כי צעדת השיבה חיזקה את רצון העם האיראני להגדיל את הסיוע המוענק לעם הפלסטיני.

דבריו של שריף נתנו ביטוי לחשש הישראלי, לפיו חמאס יצליח להרים את ראשו מעל המים ויחלץ מהמשבר הכלכלי החריף באמצעות סיוע כלכלי איראני. בתמורה לכך, ניתן להעריך, תדרוש איראן לערער את היציבות האזורית, ולהתיש את צה"ל בהפגנות עממיות אלימות על הגבול ובמקרי קיצון להוציא אל הפועל פיגועים.

עזה , יוני 2018. רויטרס
שדה שרוף בנגב המערבי, היום/רויטרס
סיום תרגיל חיל האוויר במתווה תרגול נרחב בדרום 7 ביוני 2018. דובר צה"ל
תיעוד מתוך תרגיל חיל האוויר שדימה תקיפה ברצועה, אתמול/דובר צה"ל

הערכה זו מקבלת לתמיכה מדבריו של מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר. בריאיון שהעניק לערוץ אל-מיאדין בשבוע האחרון אמר כי לא קיימת כל הבנה להפסקת פעילויות צעדת השיבה הגדולה, הפחתת עוצמת ההפגנות או הורדת מספר המשתתפים בהן. עוד אמר סינוואר כי איראן סיפקה לגדודי עז א-דין אל-קסאם כסף רב ואמצעי לחימה, וכן העשרה מקצועית מאז מבצע צוק איתן בקיץ 2014.

לפי הערכת קצינים בפיקוד הדרום, למרות שהמצרים הכריזו מלחמת חורמה במנהרות ההברחה בגבול רפיח הפלסטינית לרפיח המצרית עדיין קיימות עשרות מנהרות פעילות להברחת אמצעי לחימה ומחבלים. להערכה זו מצטרפת אמירותו של סינוואר: "אנו ממשיכים במאבקנו עד לשבירת הסגר ולא נוותר על כך בשום דרך".

עזה , יוני 2018. רויטרס
פלסטינים מפגינים בגבול הרצועה, היום/רויטרס
עזה , יוני 2018. רויטרס
פלסטיני שנפגע בגבול הרצועה, היום/רויטרס
עזה , יוני 2018. רויטרס
פלסטיני שנפגע בגבול הרצועה, היום/רויטרס
עזה , יוני 2018. רויטרס
פלסטיני שנפגע בגבול הרצועה, היום/רויטרס
עזה , יוני 2018. רויטרס
צעיר מיידה אבם לעבר כוחות צה"ל היום/רויטרס
עזה , יוני 2018. רויטרס
רימוני גז שנורו לעבר מפגינים, היום/רויטרס
עזה , יוני 2018. רויטרס
ילד נושא צמיג בגבול הרצועה, היום/רויטרס
עזה , יוני 2018. רויטרס
הפלסטינים מפגינים בגבול הרצועה, היום/רויטרס
עזה , יוני 2018. רויטרס
מפגין בגבול הרצועה, היום/רויטרס
צעירים במהלך הכנת עפיפונים לקראת הפנות יום הנכסה  7 ביוני 2018. המרכז הפלסטיני לתקשורת, מערכת וואלה! NEWS
פלסטינים מרכיבים עפיפונים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, המרכז הפלסטיני לתקשורת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully