וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון: "העברת שגרירות ארה"ב לירושלים גרמה למוות, היא לא חגיגה"

טל שלו, עם פמליית ראש הממשלה

6.6.2018 / 0:14

במסיבת עיתונאים בפריז עם נתניהו, אמר נשיא צרפת לוואלה! NEWS כי המעבר לא קירב את השלום עם הפלסטינים. ראש הממשלה: הסכסוך טמון בשלילת ישראל. רוב הפגישה עסקה בהתבססות האיראנית בסוריה, ולא בגרעין. נתניהו: "הסכם הגרעין יקרוס מעצמו"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אמש (שלישי) עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון האליזה שבפריז. במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר הפגישה אמר מקרון לוואלה! NEWS כי העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים "גרמה למוות". זאת, לאחר שנשאל אם צרפת מתכוונת להכיר במדינה פלסטינית והבהיר כי צעד כזה יהיה מהלך חד-צדדי לא רצוי. לדבריו, "זו אינה חגיגה ולא תרומה לשלום. ארצי מחויבת לפתרון שתי המדינות בשלום וביציבות עם ירושלים כבירת שתי המדינות".

"אמרתי לראש הממשלה שאני מאוד מודאג מהאיומים על תהליך השלום והארועים של השבועות האחרונים תדלקו חשדות קיימים", הוסיף מקרון. "אנחנו מגנים כל אלימות נגד אזרחים מחויבים לביטחון ישראל ומגנים כל סוג של אלימות מכל קבוצה ובמיוחד חמאס".

נתניהו השיב למקרון כי "הסכסוך הישראלי-פלסטיני קשור לשלילת ישראל ולא למדינה פלסטינית, וזה מה שממשיך את הסכסוך הזה. אני חושב שהשלום מבוסס על עובדות ועל אמת. אם רוצים להתקדם לקראת שלום צריך להכיר באמת ולהכיר בירושלים".

עוד בוואלה! NEWS:
דקות לפני המראתו לפריז: נתניהו נפגש עם השגריר שעורר סערה בגרמניה
נתניהו: "בוחנים אפשרויות למנוע קריסה הומניטרית בעזה"
ריבלין לאבו מאזן: קבל אחריות על המתרחש בעזה - גנה את טרור העפיפונים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא צרפת, עמנואל מקרון במהלך מסע"ת שנערכה בארמון האליזה, פריז, צרפת  5 ביוני 2018. רויטרס
מקרון ונתניהו במסיבת העיתונאים לאחר פגישתם, הערב/רויטרס

מדובר בפגישתם השנייה של נתניהו ומקרון השנה, בנוסף לשיחות טלפון תכופות ששני המנהיגים מקיימים בקביעות. ראש הממשלה אמר לאחר הפגישה כי "האיום הגדול ביותר על העולם הוא נשק גרעיני בידי איראן. הארכיון הגרעיני הוכיח שאיראן שיקרה לעולם על תוכנית הגרעין שלה ואני חושב שעכשיו זה הזמן להפעיל לחץ מקסימלי על איראן".

נתניהו הוסיף: "לא ביקשתי מהנשיא מקרון לעזוב את ההסכם אני חושב שהמציאות הכלכלית תכריע את הסיפור. זה לא מה שהתמקדנו בו אלא התוקפנות של איראן באזור". לדבריו, "תנאי מוקדם לסיום המלחמה בסוריה הוא שאיראן תעזוב את סוריה. את כולה. אין לה מה לעשות שם".

לדברי ראש הממשלה, "חמינאי אמר לפני יומיים שמטרתם להשמיד את ישראל, ובשביל זה הם רוצים נשק גרעיני אבל גם להביא כלי נשק אחרים קרוב לישראל כדי שיוכלו לירות על ערינו. לא נתן לזה לקרות. החשש הזה משותף גם למדינות ערביות רבות. הדבר הפשוט ביותר שצריך להתרכז בו הוא להוציא את איראן מסוריה", הוסיף.

נשיא צרפת אמר לאחר פגישתם כי "הדאגה העמוקה בשתי המדינות שלנו היא חוסר היציבות והנוכחות הצבאית של איראן באזור. אמרתי לנתניהו שיש לשמר את הסכם הגרעין. ההסכם יעיל".

מקרון הוסיף כי "אנחנו רוצים להתקדם ליציבות גדולה יותר באזור. הסכם הגרעין הוא צעד ראשון שצריך לבנות עליו ולכן צריך הסכם לעוד עשר שנים. אפשר להתקדם לקראת עבודה משותפת על סוריה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ראש ממשלת ישראל, ביבי נתניהו, ונשיא צרפת, עמנואל מקרון, לפני פגשיתם בארמון האליזה, צרפת 5 ביוני 2018. חיים צח / לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ומקרון, היום/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח / לע"מ

זוהי פגישתם הראשונה של השניים מאז פרישת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מהסכם הגרעין עם איראן. הנשיא מקרון היה אחד הגורמים שפעלו ביתר שאת מול וושינגטון בניסיון למנוע את הפגישה ולהציל את ההסכם, והוא מוסיף לדגול בשימורו. מקרון מתבטא נחרצות נגד תוקפנותה של איראן, שאיפותיה האזוריות ומעורבותה בטרור במזרח התיכון, אך צרפת סבורה שהסכם הגרעין יעיל ובולם את טהראן, בעוד ישראל טוענת בתוקף כי ההסכם רק מחזק את היכולות הכלכליות של איראן ומאפשר לה להתבסס באזור.

פריז היא היעד השני במסעו המדיני של נתניהו באירופה, אחרי שאתמול נפגש בברלין עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ומחר הוא צפוי להיפגש גם עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בלונדון. במובנים רבים נחשב נתניהו לשליחו של הנשיא האמריקני, או לפחות כמי שלוחש על אוזנו ובעל משקל בקבלת ההחלטות המדיניות בבית הלבן.

במקביל לדיון על היום שאחרי הסכם הגרעין, שמתקיים היום על רקע הודעת איראן על חידוש העשרת האורניום, חלק ניכר מהפגישה עם מקרון הוקדש למאמץ הישראלי לבלום את התבססותה והתחמשותה של איראן בסוריה ובדרום לבנון, שם יש לצרפת אינטרסים היסטוריים מיוחדים, כמו גם השפעה. ישראל מודאגת מהניסיון האיראני להתבסס צבאית על גבולותיה, ומנסה לגייס את תמיכת אירופה בדרישתה לפינוי כל הכוחות האיראניים מהאזור.

ר' הממשלה נתניהו נפגש עם הנשיא מקרון; השניים ידונו בהסכם הגרעין עם איראן. לשכת העיתונות הממשלתית
מקרון ונתניהו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

בשבוע שעבר, אחרי הירי לעבר גן הילדים בעוטף עזה, צרפת גינתה את חמאס ותמכה בזכותה של ישראל להגנה עצמית. עם זאת, צרפת גם תמכה בהצעת כווית לגינוי "הכוח המופרז של צה"ל" שעלתה להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם בסוף השבוע, ולא תמכה בהצעת החלופית שהעלה ארצות הברית, שהטילה את האחריות להסלמה על חמאס.

היחסים בין נתניהו למקרון, שנבחר לתפקידו לפני כשנה, נחשבים לידידותיים וחיוביים, בטח ביחס לקודמו של מקרון בתפקיד, פרנסואה הולנד. זהו ביקורו השלישי של נתניהו בצרפת מאז בחירתו של מקרון, ומקרון גם הוא עתיד לבקר בישראל וברשות הפלסטינית בהמשך השנה.

(עדכון ראשון: 18:05)

הכור הגרעיני בעיר בושהר – איראן, ספטמבר 2014. AP
טהראן עמדה במרכז הפגישה עם מקרון. הכור האיראני בבושהר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully