וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרה בקואליציה: יהודים מחו"ל יוכפפו לבתי הדין רק אם נישאו לפי ההלכה

5.6.2018 / 13:36

לאחר שהנוסח המקורי של הצעת החוק ביקש להכפיף לבתי הדין גם יהודים שנישאו בחתונה אזרחית, הגרסה החדשה תאפשר זאת רק אם נישאו על פי דין תורה. בנוסף, יעסקו בתי הדין רק בנושאי גירושין אך לא במזונות. יוזמת ההצעה ח"כ לביא: "נולדה מתוך חמלה לנשים עגונות"

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
בית הדין של הרבנות הראשית/רוני כנפו

רק יהודים שאינם אזרחי ישראל שנישאו על פי דין תורה יוכפפו לבתי הדין הרבניים בישראל - זו הפשרה שתקדם היום (שלישי) הקואליציה בחוק הממשלתי שנוסחו המקורי היה אמור להכפיף את כל יהודי העולם. מדובר בהצעת חוק שמקדמים משרד המשפטים והמשרד לשירותי דת ולפיה הסמכויות שיינתנו לבתי הדין במקרים אלה כוללות, בין השאר, ביצוע מעצרים וצווי עיכוב יציאה מהארץ שיופעלו במקרה הצורך כשהיהודים בעלי האזרחות הזרה יבקרו בישראל. בישראל ביתנו ובכולנו דורשים שהחוק יהיה הוראת שעה לשלוש שנים בלבד.

הנוסח המקורי שעורר את התנגדותן של חלק ממפלגות הקואליציה, בהן ישראל ביתנו וכולנו היה אמור להכפיף לבתי הדין גם זוגות יהודיים, שבחרו להתחתן בנישואים אזרחיים. הנוסח שהציעו בקואליציה לקראת דיון שהתקיים היום בוועדת החוקה מצמצם את הכפפה רק ליהודים שנישאו על פי ההלכה. עוד על פי הנוסח החדש, בתי הדין הרבניים יוכלו לעסוק בעניינם של אותם יהודים רק בגירושין אך לא בנושאים הכרוכים בכך כמו מזונות, חלוקת ממון ועוד.

עוד בוואלה! NEWS:
חפרפרת בארה"ב: קצין מודיעין לשעבר נעצר בחשד שריגל עבור סין
היקף המפגינים ברצועה הולך ומצטמצם - אך כל טעות יכולה להביא להתלקחות
פרשת המסרונים: החוקר שנחשד בתיאום עם השופטת - ישוב לעבודתו

החוק המקורי נולד מתוך הצורך להתמודד עם התופעה של נשים יהודיות ברחבי העולם, שהתחתנו על פי ההלכה אך בעליהן מסרבים לתת להן גט או להישמע להוראות בתי הדין הרבני במקום מגוריהם. המצב כיום הוא שבית דין רבני יכול לעסוק גם במקרי גירושים של יהודים מחו"ל, בתנאי שאחד מבני הזוג הוכיח כי יש לו זיקה לישראל כמו מקום מגורים או שהות ממושכת לפני הגשת תביעת הגירושים. המצב יוצר מצב שבו נשים יהודיות רבות נותרות עגונות ללא שבתי הדין רשאים לטפל בכך.

הנוסח החדש שיובא היום לדיון מציע כי בתי הדין בישראל יוכלו לדון בענייני גירושים בלבד רק אם אין בית דין מקומי במקום מגוריהם של בני הזוג בחו"ל או שבית הדין המקומי קבע שהבעל ייתן גט לאשתו אך הוא נמנע מכך במשך שישה חודשים. בנוסף, בית הדין יוכל לדון בעניינם של בני הזוג רק אם כתב התביעה הומצא בארץ.

ישראל ביתנו לא תתנגד

יוזמת הצעת החוק ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה כי "ההצעה נולדה ממקום של חמלה ואחריות למצוקה שאין לה גבולות גיאוגרפים, וסובלות ממנה אלפי נשים בעולם היהודי. כמדינת העם היהודי יש לנו אחריות לסייע ככל שאפשר לנשים עגונות, כשאין כל מענה אחר בקהילה המקומית. אני שמחה על כך שהסכמנו על נוסח מאוזן שיתמקד אך ורק בסיוע לנשים עגונות, ונהיה במעקב כך שלא יעשה שימוש מופרז בחוק מעבר למטרתו המקורית".

הנוסח המקורי, שעורר התנגדות בקואליציה. בדיון הקודם שהתקיים בוועדת החוקה של הכנסת אמרה אז ח"כ יוליה מילנובסקי (ישראל ביתנו) כי "כל ההליכים הללו גם גורמים נזק ליחסים שלנו עם יהודי העולם, שלא יהיה ספק". ח"כ מילנובסקי אמרה אתמול בשיחה לוואלה! NEWS כי אם ייעשו השינויים שהובטחו בנוסח החוק סיעתה "לא תתנגד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully