וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היקף המפגינים ברצועה הולך ומצטמצם - אך כל טעות יכולה להביא להתלקחות

5.6.2018 / 9:01

הלחץ על חמאס גובר: מסתמן שהפגנת הענק לרגל יום הנכסה תידחה ליום שישי בשל חוסר היענות של הציבור הפלסטיני. ישראל נערכת להפתעות, בזמן שעפיפונים ממשיכים להצית את הנגב המערבי - וצה"ל עומד מנגד

אתר רשמי

חמאס יציין היום (שלישי) את יום הנכסה על גבול רצועת עזה, לציון יום ההפסד של צבאות ערב לצה"ל במלחמת ששת הימים. אם לא יקרה שינוי של הרגע האחרון, ארגון הטרור הסוני לא צפוי להביא אל הגבול יותר מ-48 אלף מפגינים, מספר המפגינים שהגיעו אל הגבול ביום העברת שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים.

לפי הערכות בצה"ל, חמאס לא יצליח לשחזר את השיא הזה. ייתכן שמדובר בהלם כתוצאה מהרג של יותר מ-120 פלסטינים, עשרות מהם פעילי טרור, יחד עם תסכולו ועייפותו של הציבור הפלסטיני, שהביא לצמצום בהיקף ההפגנות משבוע לשבוע. לפי הערכת גורמים בפיקוד הדרום, לא השכנועים, לא האיומים ולא התשלום הכספי יצליחו הפעם להוציא את הפלסטינים מהבתים, עד כדי שחמאס החליט לדחות באופן לא סופי את יום הנכסה ליום שישי, בגלל החשש שלא יגיעו אנשים, ולצרף אותו ליום ירושלים האיראני שיצוין בסוף השבוע.

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן מאיים: נסגור חשבון עם חמאס ועם הג'יהאד האסלאמי
מחבל שנשא גרזן נהרג בניסיון חדירה בדרום הרצועה
חמאס עצם עיניים והניח לפלגים לגבות מחיר על מות מפגינים בעזה

הפגנת פלסטינים בגבול הרצועה במחאה על מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים 14 במאי 2018. לירן מולדובן, מערכת וואלה! NEWS
הפגנות ברצועה ביום העברת השגרירות האמריקנית, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, לירן מולדובן
כרזות לרגל יום הנכסה. צילום מסך
כרזה שפורסמה בגדה לקראת יום הנכסה/צילום מסך

הרמטכ"ל גדי איזנקוט החליט שלא לקחת סיכון בנוסף למעגלי האבטחה ולתגבורים בשטח. הוא האריך את כהונתו של מפקד פיקוד הדרום אלוף איל זמיר בכמה ימים נוספים בשל יום הנכסה, ורק אז ימסור את האחריות לאלוף הרצי הלוי שמכיר היטב את בנק המטרות של עזה. החשש מאירוע טקטי שיגרור אחריו השלכות אסטרטגיות כנראה עמד לנגד עיניו של איזנקוט. ובכל זאת, עדיין מרחפת האפשרות שחוליית טרור תנצל את העובדה שממשלת ישראל לא מעוניינת להסלים את המצב באזור ותצא לפיגוע חדירה בעומק, פעולה שתחייב את צה"ל להגיב בעוצמה, ומכאן אף אחד לא יוכל באמת לדעת איך יסתיים.

אלה בהחלט ימים מתוחים. חמאס עסוק בעיקר בכמה שאלות - לאן הוא מנווט את הספינה העזתית? עד מתי יפגין איפוק? והאם בכלל הוא מסוגל לשבור את הכלים? במלחמה הבאה, אם תפרוץ, אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן, חמאס יפסיד את עזה.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר ומפקד אוגדת עזה, תת-אלוף יהודה פוקס קיימו הערכת מצב ברצועת עזה.. דובר צה"ל
לא לוקח סיכונים. הרמטכ"ל עם אלוף זמיר בהערכת מצב בדרום, בשבוע שעבר/דובר צה"ל
כרזות לרגל יום הנכסה. צילום מסך
כרזה הקוראת לנשים, גברים וילדים להשתתף בהפגנה ביום שישי/צילום מסך

בראשית הקמפיין של צעדות השיבה פתח ארגונו של יחיא סינוואר ברעש גדול, והצליח להביא עשרות אלפי פלסטינים אל הגדר. זה הסיוט של כל מי שפיקד על פיקוד הדרום בעשורים האחרונים. צה"ל הגיב בעוצמה באמצעות ירי צלפים על הגבול, וכשחמאס עלה שלב ושלח חוליות טרור לגבול קידם שר הביטחון אביגדור ליברמן תקיפות יעדים בעומק השטח הפלסטיני. במקביל ניסה חמאס את כוחו בכמה דרכים, בניסיון לייצר לחץ על הצד הישראלי, שיביא לסיקור תקשורתי נרחב: עפיפוני תבערה, בלוני תבערה, חוליות הצתה שחודרות ללא נשק להצית מוצבים וציוד הנדסי בצדו הישראלי של הגבול, ועם עליית מדרגה בדמות רחפני נפץ ועפיפוני נפץ.

חמאס הוא ארגון טרור מאוד ממושמע, ומכאן בין היתר כוחו. זהו ארגון בעל כושר למידה וניסיון בהפקת לקחים בתנועה. כל הפעולות במרחב הגבול היו ניסיונות לבחון את מערכת העצבים הישראלית. בפועל, המציאות הוכיחה שממשלת ישראל השלימה עם תופעת ההצתות. מאות העפיפונים העלו את הנגב המערבי באש. שדות חיטה נמחקו, וצה"ל בהנחיית הדרג המדיני עמד מנגד. למרות שהיה בידיו מידע על הכוונה להפעיל עפיפוני תבערה, הוא הגיב מאוחר מדי ובצורה לא יעילה. הדרג המדיני מעדיף לפצות באופן חלקי את החקלאים ולהבליג, גם במחיר של פגיעה בהרתעה. את הטבע, דרך אגב, אף אחד לא יפצה.

שריפה בעוטף עזה בעקבות טרור העפיפונים  3 ביוני 2018. ראובן קסטרו
שריפה שפרצה בעקבות עפיפון תבערה, אתמול בעוטף עזה/ראובן קסטרו

חמאס חשב שוב, וניסה לבחון את מידת הסבלנות הישראלית כששיגר רקטות ופצצות מרגמה. כן, חמאס. חוליות סוררות בעזה לא מתזמנות באותן דקות שיגורי רקטות בשלושה מוקדים לאורך הרצועה. דבר כזה לא יכול להתרחש מתחת לאף של הארגון, לא בימים שבהם הוא דרוך לכל התרחשות מחשש להפתעה ישראלית.

בסיור בשבוע האחרון שאלתי חקלאים ליד קיבוץ בארי, שפניו מעוטרות בקמטים ובזיפים, וברקע שריפה משתוללת "מה יהיה?". הוא צחק צחוק פרוע. "ימשיכו לשרוף עד ספטמבר, עד אז יגמרו כל הקוצים". הוא הפסיק לצחוק לרגע ושוחח בצעקות עם צוותי הכיבוי שנסעו על שבילי החרישה שלו בשטח כדי להגיע למוקדי השריפות. "אל תהיה מודאג, הרוב נהנים מהאש הזו. הממשלה מרוצה שחמאס מצא כלי שלא הורג בני אדם כדי לשחרר לחצים, וחמאס מצא כלי ששומר אותו בעניינים, למרות שבפנים הוא יודע שזה לא יעזור לו.

אפילו האנפות אוהבות את מה שקורה כאן. תראה איך הלהקה נוחתת בשדה השרוף. הן אוכלות את החגבים השרופים. רק אנחנו, אלה שגרים כאן, אוכלים את הלב כשאנחנו רואים את השדות עולים באש. האזור זה ידע אירועים קשים יותר. מתישהו העפיפונים האלה יסתיימו והם יתחילו לפתח משהו אחר".

כרזות לרגל יום הנכסה. צילום מסך
הזמנה לקהל הפלסטיני להשתתף בתהלוכת השיבה והסרת המצור ביום שישי/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully