וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברצועה משוועים להסדרה: הסיבות שחמאס מאפשר את הירי לעבר ישראל

3.6.2018 / 22:08

ירי הרקטות אל ישראל נועד לשמר את מצוקת עזה על סדר היום המדיני. בירושלים לא ממהרים לשולחן המשא ומתן - על אף שלדברי גורמים בצה"ל מצוקת חמאס היא הזדמנות מעולה להגיע להישגים בהסדר עתידי. בתווך נמצאים תושבי הנגב המערבי שהפכו לבני ערובה תחת האש מעזה

צילום: דובר צה"ל

(שריפות ביישובי הנגב המערבי, היום)

יש לא מעט סיבות לשיגור הרקטות אמש (שבת) מרצועת עזה לעבר ישראל. הראשונה היא נקמה, בהמשך לטענות הפלסטינים על הרג פרמדיקית מירי צלפי צה"ל בהפגנות ביום שישי בקרבת הגבול בעת שטיפלה בפצועים. הסיבה השנייה היא ניסיון לשמור את הנושא העזתי על סדר יומו של הדרג המדיני בישראל, שדן בימים אלו באפשרות להסדרה עם חמאס על עתיד הרצועה, בדגש על הנושאים האזרחיים.

הסיבה הנוספת, אך הפחות סבירה, היא כי לירי אחראיות חוליות סוררות שמנסות לאתגר את חמאס. מי שרוצה להשלות את עצמו יחשוב שאכן מדובר בחוליות סוררות - חמאס הוכיח כי הוא שולט ברוב מה שמתרחש ברצועת עזה. ביטוי מפתח בהקשר זה הוא "מרחק הבלימה" - טווח הזמן מהרגע שבו מתקבלת החלטה על הפסקת אש - גם אם היא חד-צדדית - עד לרגע שבו כל הפעילים בכל הארגונים נוצרים את נשקם.

לקריאה נוספת:
28 אלף דונם שרופים, 20 הצתות ביום: תיעוד טרור העפיפונים ממעוף הרחפן
"צבע אדום" באשכול: רקטה אחת יורטה; אחרת נחתה בשטח הרצועה

אלפי פלסטינים מפגינים בגבול רצועת עזה ב-1 ביוני 2018. דובר צה"ל
מפגינים באזור גבול הרצועה, ביום שישי/דובר צה"ל

המצב האזרחי ברצועת עזה כל כך בוער שחמאס יחפש כל דרך להעלות את בעיותיו על סדר היום האזורי, לעורר את השיח הבינלאומי ובכך להפעיל לחץ על ישראל כדי לקדם הסדרה. זאת, בזמן שאבו מאזן מתנתק מהרצועה וחונק במו ידיו את ממשלת חמאס בכלל ואת הרחוב העזתי בפרט.

כיבוי שרפות באור הדר עם בעקבות טרור העפיפונים. ראובן קסטרו
שריפה באזור שדרות, היום/ראובן קסטרו
שריפה בשמורת כרמיה בעבקות טרור העפיפונים מעזה 2 ביוני 2018. אמנון זיו, מערכת וואלה! NEWS
השריפה בשמורת כרמיה סמוך לצפון הרצועה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אמנון זיו

בינתיים הדרג המדיני לא ממהר לקדם הסדרה - שתצטייר כהישג עבור חמאס - ושנה וחצי לפני מערכת הבחירות הקרובה זה הדבר האחרון שהממשלה הנוכחית הייתה רוצה לראות. לכן שרי הממשלה הציבו לחמאס רף שהוא לא מוכן לממש: פירוז הרצועה מנשק והחזרת גופות החיילים והאזרחים החיים הנמצאים בעזה.

המתח הזה לא פותר את הבעיות ברצועה, ובזמן שמצרים מגלגלת את הבעיות הפלסטיניות לכיוון ישראל צריכה ירושלים להתעורר לפני שבעזה יבינו שתמו כל הניסיונות להתקדם בתהליך להסדרה וכל מה שנותר הוא לפנות למערכה נוספת - ולמלחמה.

תושבי הנגב המערבי הפכו לבני ערובה של המצב מול עזה

קצין בכיר בפיקוד דרום אמר בשבוע שעבר כי הדבר האחרון שחמאס מעוניין בו הוא מלחמה מכיוון שהוא יודע שבמצב שכזה הוא עלול להפסיד את השליטה על רצועת עזה ולחזור עשרות שנים אחורה. לדברי אותו קצין, ראשי היישובים בצד הישראלי לא מעוניינים אף הם בהסלמה מכיוון שהם נמצאים בתקופת פריחה ובנייה שעשויה לעודד זוגות צעירים רבים להגיע אל האזור. הקצין הוסיף כי יש להבדיל בין מה שנאמר בחדרי חדרים לבין מה שנאמר מול המיקרופונים והמצלמות.

אתרי ג'יהאד אסלאמי וחמאס שנהרסו בהפצצות חיל האוויר ברצועת עזה. 30 במאי 2018. מערכת וואלה!
צעירים בוחנים הריסות באתר תקיפה של צה"ל ברצועה, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!

לכן, בשלב זה נותרו תושבי הנגב המערבי בני ערובה של הסיטואציה - שאינה צפויה להשתפר כל עוד החבל סביב צווארה של רצועת עזה הולך ומתהדק. אין פתרון מושלם לעפיפוני ובלוני התבערה - הגורמים לשריפות באזור הגבול - חוליות המחבלים מעזה ימשיכו לאתגר את כוחות צה"ל על הגבול ולהתיש אותם והפגנות "צעדת השיבה" יוסיפו להיות אתגר שבועי קבוע, גם אם בהיקפים מוגבלים.

לדברי הקצין הבכיר מפיקוד דרום, ההגה נמצא בידי ממשלת ישראל. חמאס, הוסיף הבכיר, נמצא בנקודת שבר מעולה מבחינת ישראל להגעה להסדרה מתוך עמדה של עוצמה - מול החולשה הפלסטינית - ולרשום הישגים ממשיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully