וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ שוקל להעניק לפרידמן סמכויות בקונסוליה האחראית לפלסטינים בי-ם

1.6.2018 / 12:00

לפי גורמים בממשל, עם העברת השגרירות האמריקנית לבירה, שוקל הנשיא להכפיף את הקונסוליה במזרח העיר לשגריר דיויד פרידמן. שינוי שכזה עשוי להיתפס כטכני בלבד, אך יהיה משמעותי עבור הפלסטינים, שנהנו עד כה מערוץ תקשורת ישיר עם וושינגטון

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוקל להעניק לשגרירו בישראל, דייוויד פרידמן, סמכויות נוספות בקונסוליה במזרח ירושלים, האחראית על הקשר עם הפלסטינים - כך מסרו היום (שישי) חמישה גורמים אמריקנים. צעד זה, לטענת הגורמים, יגרום להפחתה משמעותית בעצמאותה של הקונסוליה, וירמוז להכרה אמריקנית בשליטתה של ישראל על מזרח ירושלים ועל הגדה המערבית. מדובר בשינוי שעשוי להיראות טכני וביורוקרטי בלבד, אך יש לו השפעה אפשרית רחבה מאוד מבחינת מדיניות.

הקונסוליה האמריקנית בירושלים פעלה במשך שנים באופן שונה מקונסוליות אחרות בארץ. במקום לדווח על פעילותה לשגרירות האמריקנית שבתל אביב, היא דיווחה ישירות למחלקת המדינה בוושינגטון, כך שהפלסטינים קיבלו ערוץ תקשורת ישיר עם הממשל בוושינגטון. הסדר זה היה די ברור לפני מעבר השגרירות לירושלים, שהונהג בידי הנשיא דונלד טראמפ, אך כעת מופעלת שגרירות בחלק אחד של העיר וקונסוליה בחלק אחר שלה. הסמכויות לגבי נושאים שונים לא ברורות בשלב זה, כך שלדוגמה, אם אזרח אמריקני צריך סיוע בירושלים, לא ברור לאן עליו לפנות.

עוד בנושא
נתניהו מחלק את ירושלים: המערב לישראל - המזרח לפלסטין
"איוונקה חייכה כשאנשים נטבחו": כך סיקרו בעולם את ההסלמה בעזה
נתניהו קרא להעברת שגרירויות נוספות לירושלים: "תישאר בירתנו לנצח"

מתחם השגרירות האמריקנית, ירושלים, 2 במאי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ייתכן שתקבל סמכויות מלאות בירושלים. מבנה השגרירות בבירה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

טרם התקבלה החלטה שתבהיר היכן תמוקם הקונסוליה בשרשרת הפיקוד, עתה שישנה גם שגרירות בירושלים. עם זאת, השגרירות המנוהלת בידי פרידמן צפויה להיות בעלת הסמכות הבלעדית על הקונסוליה עצמה, לפי גורמים רשמיים. שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר דן שפירו טען כי צעד שכזה ייתפס כחתירה תחת טענות הפלסטינים לריבונות ותחת שאיפתם למדינה, זאת משום שהדבר ירמוז לכך שוושינגטון רואה בשטחי הרשות הפלסטינים ככאלה שנמצאים תחת תחום שיפוטה של ישראל. "הם לא רוצים להיות בקשר עם שגרירות ארצות הברית בישראל כערוץ התקשורת שלהם עם האמריקנים", הסביר שפירו. "הם רוצים שקולם יישמע באופן ישיר בוושינגטון.

לפי גורמים, פרידמן הביע באופן גלוי את תמיכתו בהעברת השגרירות לירושלים ובכך שתהיה אחראית על הקונסוליה, למרות שמחלקת המדינה תחילה פסלה את האפשרות הזו. אפשרות נוספת יכולה להיות השארת סמכויות שגרה בידי הקונסוליה, אך מתן הניהול הכולל והרוחבי לשגרירות, כולל קבלת החלטות משמעותיות. פרידמן נתפס בידי הפלסטינים כמי שאינו תומך של פתרון הוגן כלפיהם בידי ארצות הברית, ולא ברור מתי ואם יתרחשו השינויים בתפקיד הקונסוליה, אם בכלל. גורם אחד ציין כי ייתכן שהממשל ימתין עד לסיום תפקידו של הקונסול הכללי דונלד בלום, שצפוי לעזוב את ירושלים במהלך יולי.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שגריר ישראל באו"ם דיוויד פרידמן, אירוע של הou לכבוד העברת השגרירות 14 במאי 2018. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
נתפס כפרו-ישראלי בידי הפלסטינים. פרידמן/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

פרידמן זוכה לאחרונה ליחס קר בארצות הברית בעקבות התבטאויות ובשל צידודו המתמיד בישראל. מאז התמנה לשגריר בישראל, הוא שאף לבצע שינויים בקונסוליה שבמזרח ירושלים. אתמול אמר אחד מנציגי הדמוקרטים בקונגרס כי וושינגטון הייתה צריכה להחזיר את פרידמן לאחר ש"התערב" בפוליטיקה פנים-אמריקנית, באמרו כי הדמוקרטים מעולם לא תמכו בישראל כמו הרפובליקנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully