וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו קרא להעברת שגרירויות נוספות לירושלים: "תישאר בירתנו לנצח"

משרד החוץ עורך טקס קבלת פנים למשלחת האמריקנית לקראת פתיחת השגרירות מחר בירושלים. בתו של הנשיא טראמפ, איוונקה נחתה בצהריים בישראל. נתניהו שיבח על הפרישה מהסכם הגרעין: "עם כל הכבוד לאירופה, באזור כולו מדברים על השלכות ההחלטה"

עריכה: ניב מעוז

חגיגות העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים נפתחו הערב (ראשון) בירושלים, בטקס קבלת פנים שערך משרד החוץ לחברי המשלחת האמריקנית, בהם בתו של הנשיא טראמפ, איוונקה, וחתנו ויועצו המיוחד ג'ארד קושנר - שנחתו בישראל כחלק ממשלחת רשמית של הבית הלבן לאירועים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את חברי המשלחת. "זהו רגע חסר תקדים, הנשיא עושה היסטוריה", אמר נתניהו. "אנחנו אסירי תודה, ולנצח נוקיר לו תודה על ההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר לשם את השגרירות. מחר יהיה יום נהדר לציבור ולמדינה. ההחלטה להעביר את השגרירות מאשרת אמת אחת בסיסית. ירושלים הייתה בירת העם היהודי 3,000 שנה ובירת המדינה 70 שנה והיא תישאר בירתנו לנצח נצחים. תודה לך הנשיא טראמפ שהפך את הברית בין ישראל וארה"ב לחזקה מתמיד".

נתניהו קרא בנאומו למדינות נוספות בעולם ללכת אחרי ארצות הברית ולהעביר את השגרירות בירושלים. "זה הדבר הנכון לעשות כי זה מקדם שלום", הבהיר ראש הממשלה. "אי אפשר לבסס שלום על שקרים, אלא רק על בסיס אמת. והאמת היא שלא רק שירושלים היתה בירת העם היהודי מאז ומתמיד אלא שגם תחת כל הסכם שלום שאפשר להעלות על הדעת ירושלים תישאר בירת ישראל".

עוד בוואלה! NEWS:
אבד בתרגום: נתניהו כתב "נטע כפרה עלייך!"; טוויטר פירש לא נכון
פרשים, מסוקים ואלפי שוטרים: כך נערכת המשטרה להעברת השגרירות
"ריקוד הדגלים" וחסימות כבישים: חגיגות יום ירושלים בבירה

בנימין נתניהו, טקס קבלת פנים למשלחת האמריקאית לכבוד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, משרד החוץ, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
קרא למדינות נוספות להעביר את השגרירות. נתניהו בטקס קבלת הפנים, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בנאומו, שיבח נתניהו את הנשיא טראמפ על ביטול הסכם הגרעין עם איראן, וטען כי מדובר במהלך טוב לאזור ולעולם. "עם כל הכבוד לאלה שיושבים באירופה, אנחנו שומעים בבירות המזרח התיכון על ההשלכות הקשות של הסכם הגרעין ועל כך שפרישה מההסכם היא דבר טוב עבור האזור, ארצות הברית והעולם". נתניהו ניצל את המעמד החגיגי גם כדי להזכיר את זכיית ישראל באירוויזיון, ואף התייחס להחלטה שלא לפנות לעמדת השיפוט בישראל ב"ירושלים": "מי שלא רצה את ירושלים באירוויזיון יקבל את האירוויזיון בירושלים".

סגן שר החוץ האמריקני ג'ון סאליבן הודה לצוות הישראלי על הסיוע במימוש החלטת נשיא ארצות הברית. "הביקור של שר החוץ מייק פומפאו בביקורו הראשון היה סימן למחויבות שלו לישראל", אמר. "כל מי שכאן מבין שפתיחת השגרירות היא הכרה מאוחרת מאוד במציאות וגם חלק ממפת הדרכים של הנשיא לשלום באזור", הוסיף סאליבן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ג'ון סאליבן, טקס קבלת פנים למשלחת האמריקאית לכבוד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, משרד החוץ, ירושלים. צילום מסך
"הכרה מאוחרת מאוד". סגן שר החוץ סאליבן באירוע קבלת הפנים, היום/צילום מסך
איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר טקס קבלת פנים למשלחת האמריקאית לכבוד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, משרד החוץ, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
איוונקה טראמפ בטקס בירושלים, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין דיבר אף הוא על החברות העמוקה בין העמים. "ראוי שנעשה את המהלך הזה בחגיגות ה-70 לישראל", אמר. "ב-1995 הקונגרס העביר החלטה היסטורית על השגרירות בתמיכה דו מפלגתית עצומה בסנאט ובקונגרס. לקח יותר מ-20 שנה למלא את ההבטחה הזו. הנשיא התחייב וכתוצאה מהמנהיגות שלנו הגענו לכאן היום כדי לפתוח את השגרירות מחר. לארצות הברית אין שותף גדול יותר מישראל".

גם מנוצ'ין העלה בנאומו את נושא הגרעין האיראני והצהיר: "כשר אוצר אני מחויב להשתמש בכלים הכלכליים שלנו למנוע מגורמי טרור גישה למשאבים אירנים. אלה כלים שעובדים. לכן הנשיא טראמפ הודיע על ביטול הסכם הגרעין".

סטיב מנוצ'ין, טקס קבלת פנים למשלחת האמריקאית לכבוד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, משרד החוץ, ירושלים. צילום מסך
ישתמש בכלים כלכליים נגד איראן. שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין בקבלת הפנים, היום/צילום מסך

במהלך האירוע העניק ראש הממשלה לשגריר פרידמן מכתב הוקרה בו הוא מודה לו על המהלך ההיסטורי של הנשיא טראמפ. פרידמן נחשב לאחד הכוחות המניעים המרכזיים מאחורי ההחלטה להעביר את השגרירות לירושלים. באירוע נוכחים 14 סנאטורים וחברי קונגרס - כולם מהמפלגה הרפובליקנית, ללא נציגות מהמפלגה הדמוקרטית.

הבוקר, איוונקה טראמפ הגיעה במטוס של הממשל האמריקני מסוג "בואינג 737" אחרי שביצעה חניית ביניים באירלנד. המטוס נעצר ברחבת בולייט בנתב"ג שם קיבלו את פניה אנשי השגרירות האמריקנית, ובהם השגריר האמריקני דיוויד פרידמן. טראמפ לחצה את ידו של פרידמן וקיבלה זר פרחים. יחד איתה הגיעו גם חברי המשלחת המלווים אותה.

ג'ון סאליבן, טקס קבלת פנים למשלחת האמריקאית לכבוד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, משרד החוץ, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
סגן שר החוץ סאליבן באירוע קבלת הפנים, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
תוכן המכתב על זכוכית שהעניק ראש הממשלה לשגריר פרידמן. הלל מאיר, TPS, מערכת וואלה! NEWS
המכתב שהעביר נתניהו לשגריר פרידמן/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר, TPS

עשרות רכבי השגרירות האמריקנית, המלווים בניידות משטרת התנועה הארצית והמשטרה יצאו מנתב"ג. האירוע היה באחריות השגרירות האמריקנית, כאשר לא נערך טקס רשמי בנמל התעופה מלבד אך הוצבו דגלי ישראל וארצות הברית כדי לקבל את פניהם של טראמפ וחברי המשלחת.

קבלת הפנים של משרד החוץ מהווה יריית הפתיחה ליממה של חגיגות ואירועים בהשתתפות מאות בכירים מארצות הברית שהגיעו לישראל בסוף השבוע, ובשיאם - טקס הסרת הלוט מעל השגרירות מחר אחרי הצהריים בשכונת ארנונה בירושלים.

סטיבן מנצ'ין טקס קבלת פנים למשלחת האמריקאית לכבוד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, משרד החוץ, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין בקבלת הפנים, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר טקס קבלת פנים למשלחת האמריקאית לכבוד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, משרד החוץ, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
איוונקה טראמפ בטקס בירושלים, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
איוונקה טראמפ במהלך נחיתה בנתב"ג 13 במאי 2018. אבי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
איוונקה טראמפ לאחר נחיתתה בנתב"ג, היום/מערכת וואלה! NEWS, אבי אשכנזי

במשך שלושה עשורים, שורה של נשיאים אמריקנים שבו והבטיחו כי יכירו בירושלים כבירת ישראל, אך הנשיא טראמפ הוא הראשון לקיים את ההבטחה, וההודעה שלו בחודש דצמבר על העברת השגרירות הגשימה חלום מדיני ישן ונושן של ירושלים. בעוד קודמיו - ומרבית המדינות המובילות בעולם המערבי - סברו שסוגיות שנוגעות לירושלים צריכות להיות מוכרעות רק במסגרת משא ומתן בין ישראל והפלסטינים, טראמפ, שכמו קודמיו הבטיח במרוצת קמפיין הבחירות שלו לנשיאות להעביר את השגרירות, החליט להפוך את הנוסחה.

מתחם השגרירות האמריקנית, ירושלים, 2 במאי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מתחם השגרירות בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
אינפו - השבוע הנפיץ של מאי. -, מערכת וואלה! NEWS
אינפו - השבוע הנפיץ של מאי/מערכת וואלה! NEWS, -

הנשיא עצמו שקל להגיע לטקס הסרת הלוט, אך בסופו של דבר שיגר משלחת בכירה מהבית הלבן שתייצג אותו באירועים, והוא יסתפק בברכת וידיאו מוקלטת שתוקרן במהלך הטקס. את הטקס בשגרירות בירושלים יפתח השגריר פרידמן, והוא יכלול נאומים של נתניהו, הנשיא ריבלין, קושנר, וסגן שר החוץ האמריקאי ג'ון סאליבן, שעומד בראש המשלחת. בנוסף, הטקס יכלול דברי ברכה של כומר ורב, והזמרת חגית יאסו תשיר את השיר "הללויה". באירוע צפויים להשתתף מאות אורחים, ובימים האחרונים נחתה בישראל רכבת אווירית של סנאטורים, חברי קונגרס, ודמויות בולטות בקהילה היהודית שהוזמנו לטקס. בנוסף, בטקס צפויים להשתתף כל שרי הממשלה וכן ראשי המפלגות, פרט ליו"ר מרצ, תמר זנדברג, שהודיעה כי היא מחרימה את הטקס במחאה על המהלך הצדדי של האמריקנים.

גם רוב שגרירי מדינות האיחוד האירופי בחרו להיעדר מהחגיגות; השגרירים אמנם לא הוזמנו לטקס המרכזי של פרידמן, אך משרד החוץ שיגר הזמנה לכל השגרירים המוצבים בישראל לקבלת הפנים של נתניהו הערב. אחרי החלטת טראמפ על העברת השגרירות, האיחוד האירופי הדגיש כי לא חל כל שינוי במדיניותו שרואה בירושלים נושא שצריך להיות מוכרע במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים ואף אסר על מדינות חברות ללכת בעקבות ארצות הברית.

(עדכון ראשון: 10:09)

שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בראיון לוואלה טוק 27.9.17 (לשימוש). ראובן קסטרו
קיבל מנתניהו הוקרה מיוחדת. פרידמן/ראובן קסטרו
איוונקה טראמפ בישראל- בתו של נשיא ארה"ב נחתה בארץ ותשתתף בטקס לקראת פתיחת השגרירות בירושלים. רויטרס
איוונקה מקבלת את זר הפרחים/רויטרס
שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן מברך את היועצת הבכירה של הבית הלבן, איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר ,עם נחיתתם בישראל 13 במאי 2018. רויטרס
איוונקה טראמפ עם השגריר דיוויד פרידמן/רויטרס
שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן מברך את היועצת הבכירה של הבית הלבן, איוונקה טראמפ ,עם נחיתתה בישראל 13 במאי 2018. רויטרס
טראמפ עם פרידמן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully