וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העם דורש הפסיקו את האש": 200 השתתפו בהפגנת תמיכה בעזה בחיפה

1.6.2018 / 22:30

שני ח"כים מהרשימה המשותפת השתתפו בהפגנה בכיכר אונסק"ו בעיר נגד הרג המפגינים ונגד המצור על הרצועה. כוחות משטרה רבים נוכחים במקום לאחר שלפני כשבועיים הסתיימה הפגנה באלימות ובעצורים רבים. בעזה התקיימה צעדת סולידריות: "מצדיעים לפלסטינים של חיפה"

שלומי גבאי

כ-200 בני אדם הפגינו אמש (שישי) בכיכר אונסק"ו במושבה הגרמנית בחיפה. בין היתר הם הניפו דגלי פלסטין וקראו לסולידריות עם תושבי עזה: "עזה עזה אל ייאוש עוד נגמור את הכיבוש", "העם דורש הפסיקו את האש", "דמוקרטיה לא בונים על גופות של מפגינים". ההפגנה נערכה ביוזמת מפלגת חד"ש. בהפגנה השתתפו ח"כ איימן עודה ויוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת, כמו גם יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל והח"כ לשעבר, מוחמד ברכה.

המארגנים יצרו "שרשרת אנושית" תחת הכותרת "מחיפה לעזה: הסירו את המצור". הם קראו לפתרון המשבר ההומניטרי ברצועה ומחו נגד "הירי הקטלני במעל מאה מפגינים לא חמושים בתהלוכות השיבה" ולמען "פתרון של שלום צודק, במחאה על הדיכוי המשטרתי ומעצרי ההפחדה בחיפה בשבועיים האחרונים".

ג'עפר פרח, מנכ"ל מרכז מוסאווא, אמר בדברים שנשא כי הוא "עומד אתכם כאן היום בדרישה להסרת המצור מעזה, נגד מדיניות הדיכוי והמעצרים. לא ישתיקו אותנו. נמשיך להיאבק למען עתיד של שלום צודק, של שחרור שני העמים מהכיבוש".

עוד בוואלה! NEWS:
לאחר שנחקר בגין תקיפת ג'עפר פרח; השוטר החשוד הוצא לחופשה כפויה
לאחר שפרסם פוסט נגד עובדת עירייה: פעיל חד"ש בחיפה עוכב לחקירה
הפוסטים הגזעניים של השוטר החשוד בתקיפה בחיפה: "ערביי עכו - מחבלים"

הפגנת תמיכה בעזה בחיפה ב-1 ביוני 2018. שלומי גבאי
ההפגנה בכיכר אונסק"ו בחיפה, הערב/שלומי גבאי
ח"כ איימן עודה בהפגנת תמיכה בעזה בחיפה ב-1 ביוני 2018. שלומי גבאי
ח"כ איימן עודה בהפגנה, הערב/שלומי גבאי

כוחות משטרה גדולים נכחו בכיכר לצד כוחות יס"מ ומשמר הגבול, שהביאו איתם ציוד לפיזור הפגנות ולתיעוד האירוע, כמו גם לתיעוד ההפגנה הנוספת הצפויה להתקיים מאוחר יותר הערב. זאת, לאחר שלפני שבועיים הסתיימה הפגנה בעיר התחתית באלימות, בפצועים וב-21 עצורים.

שוטרים התעמתו עם חבר סיעת הליכוד במועצת עיריית חיפה, שמשון עידו, שהגיע יחד עם כמה תושבי העיר הנושאים דגלי ישראל. "רוב ערביי חיפה מתלוננים על מה שהם עושים", אמר עידו לוואלה! NEWS. "אלה כאן הם גיס חמישי לכל דבר. אפילו בנצרת ראש העיר לא ייתן להם להפגין. המשטרה בחיפה מאשרת את ההפגנות אז הן קורות. מקומם לא בקרבנו. צריך לשלוח אותם מכאן, לסוריה ולאיראן".

הפגנת תמיכה בעזה בחיפה ב-1 ביוני 2018. שלומי גבאי
ההפגנה הערב/שלומי גבאי
הפגנת תמיכה בעזה בחיפה ב-1 ביוני 2018. שלומי גבאי
ההפגנה הערב/שלומי גבאי

הפגנה זו קשורה להפגנה של לפני שבועיים ולמעצרו של פרח שבו נשברה רגלו, ולעיכובו לחקירה פעם אחר פעם של רג'א זעאתרה, מזכיר חד"ש בחיפה. זעאתרה, בוגר הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת חיפה, מוכר היטב בעיר כמי שארגן בשנים האחרונות עשרות הפגנות פרו-פלסטיניות.

זעאתרה אומר כי המשתתפים ימחו על אירועי ההסלמה בדרום השבוע, וגם תכלול קריאות רגילות לשלום וצדק, להקמת מדינה פלסטינית בצד ישראל, "שתי בירות בירושלים", פתרון לפליטים הפלסטינים, ו"לסיום הכיבוש, המצור, ההתנחלויות והמלחמות". בשבוע שעבר, כשמשטרת חיפה שחררה אותו עם צו הרחקה ממנהלת בעירייה הטוענת כי איים עליה בפייסבוק, אמר כי "התשובה שלנו היא להגביר את המאמצים לקראת ההפגנה הבאה", והבטיח: "מאות יגיעו".

בהמשך הערב התקיימה הפגנה נוספת של "חראק חיפה" (צעירי חיפה) בשדרות בן גוריון בעיר, שבה נראו דגלי פלסטין לצד קריאות ובהן "כלבים ציוניים", "יונה יהב יא פחדן", "מחיפה לעזה דם אחד" ו"בדם ורוח נפדה את עזה". בהפגנה זו נכח ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) ובמהלכה נעו כמה מאות משתתפים במורד השדרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשטרה רצתה למגר את ההפגנות שהפכו קבועות, אבל מארגני המחאה הבטיחו להמשיך ולקיים אותן וקבעו שתי הפגנות משמעותיות הצפויות להתקיים היום במושבה הגרמנית, בנוסף למשמרת המחאה הפסיבית של "נשים בשחור", המתקיימת בימי שישי זה 15 שנה בכיכר אונסק"ו בעיר.

בתנועת "אם תרצו" קיימו הפגנת נגד במושבה הגרמנית. "אנחנו לא נשתוק מול הפגנה אנטי-ישראלית בוטה שכזו שמתקיימת בלב חיפה", אמר ראש תא התנועה באוניברסיטת חיפה, אלון מליק. "מול חבורת הצבועים הזו נניף בגאווה גדולה את דגלי ישראל, שבטוח יזכירו להם כמה טוב לחיות כאן בארץ".

מליק הוסיף: "ערביי חיפה הם ככל הנראה הערבים ברי המזל ביותר במזרח התיכון, אם לא בעולם כולו. הם זכו לחיות ברמת חיים ובביטחון שבסוריה, עיראק ואפגניסטן רק חולמים עליה. עצוב לראות כיצד ההנהגה הערבית מסיתה את חלק מהציבור נגד המדינה, ובוחרת לצדד בארגון הטרור חמאס ובאויבי ישראל".

הארכת מעצרו מנהל עמותת מרכז מוסאווה לזכויות האזרחים הערבים בישראל ג'עפר פרח בהפגנות בחיפה ה-20 במאי 2015. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
פרח, שנפצע בהפגנה לפני כשבועיים בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

בעזה הודיעו כי יקיימו צעדת סולידריות עם המפגינים בחיפה, תחת הסיסמא: "מעזה לחיפה, אחדות הדם וגורל משותף". הוועדה המארגנת העומדת מאחורי הפרות הסדר על הגדר מסרה כי "מטרתה להצדיע לפלסטינים בשטחים הכבושים, בעיקר בחיפה".

ראש העירייה יהב התייחס להפגנות המתוכננות בסוף השבוע ואמר כי "אנחנו נחושים לקיים כאן מודל של חיים ביחד, גם כשזה קשה. חיפה מספיק חזקה כדי לעבור גם את זה, כפי שעברנו אירועי אסון מהקשים שידעה הארץ הזו, וכפי שידענו לעבור את ההפגנות בעת מבצע צוק איתן ובמהלך מלחמת לבנון השנייה".

"להפגין זו זכות דמוקרטית", הוסיף יהב. "לצערי, אנחנו המדינה היחידה באזור שמאפשרת את הזכות הזו גם כשהיא מכעיסה ומרגיזה. אין חצי דמוקרטיה, אך גם אין חצי ציות לחוק". יהב הוסיף כי הוא "קורא לכולם ללמוד את דרכו של המקום ולנהוג בדרך שאינה פוגעת בערך המקודש של חיפה - כבוד הדדי", והבטיח: "חיפה היא העיר שלי. אני אוהב אותה ואת כל תושביה, ואלחם בכל כוחי על מנת שתישאר בית משותף לכולנו".

(עדכון ראשון: 00:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully