וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיראנים לא יצאו כל כך מהר: הסיכויים והסיכונים בהסכם ההסדרה בסוריה

31.5.2018 / 22:18

כשהצהירה רוסיה כי על ה"זרים" לצאת מהמרחב הסורי, הכוונה הייתה גם לארה"ב ולכוחות אחרים. עד שהם לא יתחילו להתפנות, העגלה האיראנית לא תזוז. העמימות שהטילו ירושלים ומוסקבה על המו"מ מצביעה על הקושי להרחיק את איראן מהגבול הצפוני

צילום: משהב"ט

לפני טיסתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן לרוסיה הפיצה לשכתו תמונה שבה הוא נראה במטוס עם ראש אגף המודיעין בצה"ל, אלוף תמיר היימן, ולצדם המזכיר הצבאי תת-אלוף יאיר קולס. הפרסום נועד לתת חשיבות יתרה לפגישה עם שר ההגנה סרגיי שויגו, כשעל הפרק תהליך ההתבססות האיראני בסוריה מצד אחד, ומנגד ניסיון לקדם תהליך הסדרה.

בתום המפגש שהתקיים היום (חמישי) בשעות הבוקר המאוחרות פרסמו שתי הלשכות, הרוסית והישראלית, הודעות לקוניות ללא כל פרט חדש. עד למועד כתיבת שורות אלה גם לא בוצעו תדרוכים לכתבים ביטחוניים ברוסיה. הרוסים מעדיפים לנהל את השיח הרגיש הזה מאחורי הקלעים. בכל הקשור לדיאלוג האסטרטגי, ישראל מן הסתם לא תפסע פסע אחד מהותי קדימה ללא עדכון והתייעצויות עם ארצות הברית.

עוד בוואלה! NEWS:
הארץ: "שרה נתניהו ניסתה לתקוף פיזית את מנכ"ל משרד רה"מ"
150 נכים וקשישים הפגינו בתל אביב וחסמו כבישים
"אמרתי שאני נכה והם הרביצו לי": החשוד בתקיפת שוטרים ברהט העיד במח"ש

שר הביטחון אביגדור ליברמן על המטוס בדרך למוסקבה עם ראש אמ"ן והמזכיר הצבאי, מאי 2018. דוברות משרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
ליברמן עם ראש אמ"ן והמזכיר הצבאי, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דוברות משרד הביטחון

למרות זאת, המערכת הביטחונית דרוכה אל מול הדיאלוג הרוסי-ישראל, מאחר שיש לו אפשרות להשפיע על גזרות נוספות בגבולות ישראל. רק היום אמר קצין בכיר בפיקוד הדרום כי הג'יהאד האסלאמי פעל נגד ישראל בהנחיית המפקדה בחו"ל, אך בתיאום ובאישור איראן. עוד אמר הבכיר כי אם ירגישו האיראנים כי מישהו לוחץ אותם עם הגב לקיר בסוריה, הם עלולים להפעיל שוב את הארגון נגד ישראל, ובידיהם אמצעי לחימה מתקדמים ומגוונים שהוברחו לרצועת עזה.

למרות הפרסומים הזרים על אודות מסמך הבנות רוסי-אמריקני, לא קיבל העניין תוקף בכלי התקשורת הרוסיים בשבוע האחרון. בנוסף לכך מבינים במערכת הביטחון כי כדי להתקדם צריך לרתום יחד את איראן, סוריה, רוסיה, ירדן, ארצות הברית, ישראל ומדינות נוספות הבוחשות בקלחת האזורית, בהן סעודיה.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב התבטא בנושא לפני שלושה ימים ואמר כי רק הצבא הסורי צריך להיות נוכח בגבול ישראל, ובכך גם לאופוריה בקרב מדינאים בישראל. בחינה נוספת של התבטאויות שר החוץ הרוסי מעלה כוונה ברורה לכך שכל ה"זרים" צריכים לצאת מסוריה, ולא רק האיראנים. ההתבטאות הזו כוללת גם את האמריקנים, מורדים מסוגים שונים, בהם כאלה הנתמכים על ידי סעודיה, וגורמים אחרים. משמעות הדבר היא שללא מהלך מקביל, נדמה שהעגלה לא תתחיל לזוז. בנוסף לכך הצהיר לברוב כי על אזור רמת הגולן להיות מפורז במרחק 20 קילומטרים מהגבול הישראלי - ניסיון להחיות מתווה ישן שהקרמלין העלה בעבר וירד מהפרק במהירות, בין היתר בשל התנגדות ישראלית.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
נשיא סוריה אסד ויועצו של המנהיג העליון של איראן, 12 באפריל 2018. AP
אסד בפגישה עם יועצו של חמינאי בדמשק, בחודש שעבר/AP

האיראנים כבר הפכו לחלק אורגני מהצבא הסורי, שנלחם לכבוש אדמות ולייצב את האזורים בשליטתו. ריאיון שנתן נשיא סוריה בשאר אסד לסוכנות RT הבהיר כי אסד לא רואה בחיילי המיליציות השיעיות חיילים איראנים, וכי לפי גישתו רק יועצים איראנים נמצאים בסוריה. זו עוד סוגיה שעמה צריך ההסכם העתידי להתמודד. בהינתן החלטה בירוקרטית של אסד, הוא יוכל "לחייל" את חברי המיליציות כלוחמים מן המניין בצבא הסורי ולהחליף את שם היחידות.

להרגיע את עזה - כדי להיות ערוכים בצפון

ישראל מתעקשת להרחיק את איראן לחלוטין מסוריה ולשמר את חופש הפעולה שלה במרחב. יש תפנית בדרום רמת הגולן וכוחות רוסיים-סוריים מקדמים אותה בכל הכוח: פינוי כפרים ממורדים והסגרת נשק לצבא אסד תמורת יציאה בטוחה למדינות שכנות. בשבועות האחרונים התפרסמו כמה סרטונים שבהם נראו השיירות נעות אל השטחים הפתוחים הרחק מהעיירות והערים, תהליך שמעלה את הביטחון הסורי לכך שהשטח חוזר לידיו ויאפשר לו ולאיראנים להרחיב את השליטה במרחבים השונים.

בהמשך לכך, ולפי רמת העמימות שהטילו רוסיה וישראל על השיחות, נדמה שהיום ניתנה רק יריית הפתיחה לדיאלוג מורכב שאולי בסופו יביא להסדרה. אם לא, ישראל תצטרך להתעקש על הקווים האדומים באמצעות מערכה חשאית, הדבר האחרון שהצדדים רוצים. לא בכדי מדיניותו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט היא לייצב את המצב בגזרות עזה ויהודה ושומרון כדי להיות מוכן להפתעות מהזירה הצפונית, שעלולה להתקלח בשל הנסיבות החדשות שנוצרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully