וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות שעות: משרד החינוך מקצץ בסיוע לתלמידים אוטיסטים בחינוך הרגיל

31.5.2018 / 0:29

נוסח חדש לתיקון חוק החינוך המיוחד כולל קיצוץ של שבע שעות בממוצע לתלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל. התיקון קודם ללא התייעצות עם ארגונים חברתיים. "פגיעה ביותר מ-5,000 שיוסללו מיידית לחינוך המיוחד"

חזרה ללימודים בבית ספר למוזיקה בן גוריון, בת ים. אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
קיצוץ משמעותי בשעות החונכות/ראובן קסטרו

משרד החינוך פרסם נוסח חדש לתיקון חוק החינוך המיוחד, הכולל קיצוץ והפחתה במספר שעות הסיוע לילדים משולבים בחינוך הרגיל. ככלל, משרד החינוך מתקצב בחסר את הסיוע לתלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל ואחת המשמעויות של זה היא נשירה מהחינוך הרגיל, מאחר שאין מספיק שעות סיוע.

הפגיעה של החלטת משרד החינוך עומדת על קיצוץ בשבע שעות בממוצע לדרגות התפקוד הנמוכות ביותר. משמעות הדבר היא הסללת התלמידים לחינוך המיוחד שממילא עמוס משום שלא נפתחים מספיק מסגרות של חינוך מיוחד.

תיקון חוק החינוך המיוחד נמצא כרגע בדיונים בוועדת החינוך בכנסת. אמש הוצג לראשונה נוסח חדש כחלק מהחקיקה, ללא התייעצות עם ארגוני החברה האזרחית על אף מחויבותו לחוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות המתנגדים לתיקון לחוק.

אתמול שלחה עמותת אלו"ט מכתב חריף ליו"ר וועדת החינוך יעקב מרגי מסיעת ש"ס בו הביעה את התנגדותה לפגיעה הצפויה ביותר מ-5,000 תלמידים עם הסובלים אוטיזם ברמות תפקוד שונות המשולבים בחינוך הרגיל.

עוד בוואלה! NEWS:
חמאס וישראל מציגים: כך מקיימים תיאום ביטחוני במהלך מלחמה
לאחר שהפר את החלטת בית הדין: סרבן הגט ירון אטיאס ייכלא לשבוע
"זיהינו מיד את החולצה של אילן": השריד של ההרוגה מאסון המכינה

תמונות אילוסטרציה של ילדים הולכים לבית ספר – בצפון הישן בתל אביב. ראובן קסטרו
יותר מ-5,000 תלמידים ייפגעו/ראובן קסטרו

במכתב שנשלח נכתב מביעים באלו"ט את הסתייגותם והתנגדותם החריפה להגדרת היקף זכויותיהם של התלמידים הסובלים מאוטיזם בשילוב, כפי שמשתלב בנוסח של התוספת השנייה להצעת החוק, המהווה פגיעה בזכויותיהם של ילדים עם אוטיזם.

על פי הנוסח החדש של משרד החינוך, היקף הסיוע שיינתן לתלמידים ברמת תפקוד ג' יעמוד על שמונה שעות לכל היותר, כשהמענה הניתן היום הוא משמונה עד 15 שעות. היקף הסיוע שינתן לתלמידים ברמת תפקוד ד יעמוד על 16 שעות לכל היותר, כאשר המענה הניתן היום הוא מ-16 שעות ועד 23 שעות. היקף הסיוע הניתן לתלמידים ברמת תפקוד ה' יעמוד על 24 שעות, כשהמענה הניתן היום הוא מ-24 שעות עד 30 שעות.

במכתב התייחסו באלו"ט לתוכנית המשרד לכמות התלמידים בכיתות תקשורת גני תקשורת ובבתי ספר יעודיים לתלמידים עם אוטיזם, שם נקבע כי בכל כיתה יהיו חמישה עד שמונה תלמידים ובכל בית ספר ייעודי ילמדו 60 עד 80 תלמידים, בפועל לומדים מעל שמונה תלמידים בכל כיתה ומסגרות החינוך עולות על 120 תלמידים בניגוד לתוכנית אותה קבע המשרד עצמו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גן ילדים. ShutterStock
גן ילדים/ShutterStock

"מכאן החשש שכך יעשה גם לגבי היקף שעות הסיוע לתלמידים משולבים עם אוטיזם. אנו רואים שינוי לרעה זה בהיקף הסיוע בחומרה, נוכח הבטחת המשרד שחזרה ונאמרה בישיבות מאחורי הקלעים ובדיוני הוועדה וצוטטו לפרוטוקול כי בתיקון חקיקה לא תהיה משום פגיעה בזכויות התלמידים עם הצרכים המיוחדים בכלל והתלמידים עם האוטיזם בפרט". כתבו באלו"ט.

עו"ד עדי עזוז מנהלת אגף קידום זכויות באלו"ט אמרה כי "החלטת משרד החינוך היא שערוריתית ואינה עומדת בקנה אחד עם הזכות הבסיסית לחינוך ושילוב בקהילה. משמעות ההחלטה היא פגיעה ישירה ביותר מ-5,000 תלמידים עם אוטיזם שמשולבים בחינוך הרגיל וכתוצאה הסללה מידית לחינוך המיוחד. אלו"ט תפעל מול המשרד בכל הדרכים הלגיטימיות לשינוי החלטה פוגענית זו".

"זו שגיאה מאוד גדולה של משרד החינוך"

זיו, אב לילד שמאובחן על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוהה שעולה לכיתה ב' אמר כי "הוא היה במשך ארבע שנים בחינוך מיוחד בגן. עשו איתו עבודה מעולה, החלטנו להעביר אותו לעולם האמיתי ולא בחממה. השילוב נחשב מאוד מוצלח, הבן שלי מאוד מצליח בלימודים ומבחינה חברתית אבל צריך תיווך". לדבריו, "הוא נוטה להסתבך כי הוא ילד תמים, אם יבוא ילד גדול ויקח אותו הוא ילך איתו ולכן צריך שמישהו ישמור עליו ותיווך במצבים חברתיים. היו לו 48 שעות סיוע".

לדברי זיו, משמעות ההחלטה היא הרחק התלמידים הסובלים מאוטיזם מהחינוך הרגיל. "קיבלנו מכתב שהוא יקבל 17 שעות שבועיות, וזה מבלי ששיתפו אותנו בתהליך וככה בעצם דוחפים את הילד למסגרות של חינוך מיוחד במקום שילוב. אם ההחלטה תצא לפועל היא תדחה ילדים לחינוך מיוחד, זה רוח החוק. אם מקצצים ביותר מחצי בשעות הסיוע ובאופן חד צדדי משאירים לילד בחירה בין לעמוד בקיצוץ או לפנות בחזרה לחינוך מיוחד. זו שגיאה מאוד גדולה של משרד החינוך שתפגע לא רק בילד שלי אלא בעוד הרבה ילדים על הספקטרום. זו פגיעה בחלשים והסתכלות קצרת טווח ולא לטובת החברה".

ממשרד החינוך נמסר: "שקר וכזב. אין כל קיצוץ או הפחתה, אלא בדיוק להיפך. עמותת אלו"ט מתעקשת לקרוא באופן הפוך לגמרי, מסמך פשוט לגמרי: כתבנו "24 לפחות", ולא "24 לכל היותר". כמו כן, במסגרת הרפורמה משרד החינוך מרחיב באופן דרמטי את תקציבי החינוך המיוחד, בכמיליארד שקל עבור בינוי, ועוד כ-300 מיליון עבור שילוב תלמידים. אנו מבקשים תיקון של הכתבה, שכן אין לה כל ביסוס עובדתי".

(עדכון ראשון: 20:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully