וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש מזהיר: "מערכת אכיפת החוק נמצאת תחת מתקפה"

28.5.2018 / 11:43

מנדלבליט אמר בכנס לשכת עורכי הדין באילת כי "פגיעה בשיקול הדעת ובעצמאות מערכת אכיפת החוק איננה הדרך להגברת אמון הציבור במערכת" - וזכה לתשואות ומחיאות כפיים מהקהל. לדבריו, "עלינו להיזהר מסיסמאות שנשמעות קליטות ומשכנעות ונועדו לכרסם בגופים אלו ללא כל הצדקה"

עריכה: שניר דבוש

נאום מנדלבליט - עיקרי הדברים:

- "מערכת אכיפת החוק עומדת תחת מתקפה"
- "עלינו להיזהר מסיסמאות שנועדו לכרסם בגופים אכיפת החוק"
- "פגיעה בבית המשפט העליון תפגע ביכולתה של ישראל להגן על עצמה בערכאות בינ"ל"
- "פגיעה בשיקול הדעת ובעצמאות המערכת אינה הדרך להגברת האמון"
- על חקירות נתניהו: "המהירות אינה יכולה לבוא על חשבון האיכות"

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הזהיר הבוקר (שני) מפני פגיעה בבית המשפט העליון ובמערכת אכיפת החוק. במהלך נאום שנשא בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת אמר כי "מערכת אכיפת החוק עומדת תחת מתקפה. נחשפנו לשורה של מהלכי חקיקה פרטית שיש בהם חדירה למתחם שיקול הדעת של מערכת אכיפת החוק, מתוך מטרה להגבילה ולפגוע באמון הציבור בה". לדבריו, פגיעה בבית המשפט העליון אף עלולה לפגוע ביכולת של ישראל להגן על עצמה בערכאות בינלאומיות.

"עלינו להיזהר מסיסמאות שנשמעות קליטות ומשכנעות ונועדו לכרסם בגופים אלו ללא כל הצדקה", הוסיף היועמ"ש. הוא הזכיר את החוק הצרפתי והצעת החוק להגבלת משך חקירה כדוגמאות לתופעה. "הצעה זו יכולה בסופו של יום לפגוע בשלטון החוק וביכולתה של מערכת אכיפת החוק לברר את האמת".

"פגיעה בשיקול הדעת ובעצמאות מערכת אכיפת החוק איננה הדרך להגברת אמון הציבור במערכת", הוסיף מנדלבליט וזכה לתשואות מהקהל. הוא ציין כי הפגיעה במערכת המשפטי נעשית גם בזירה הציבורית: "על ביקורת להינתן ביושר מתוך מניעים צודקים", טען. "בשתי החזיתות יש המנסים לפגוע בעצמאות התביעה ובאמון הציבור. אני אומר באופן ברור ונחרץ: ניסיון זה נועד לכישלון. אני נחושים להמשיך בדרכנו, לברר את האמת עד תום, ללא חשש וללא מורא".

עוד בוואלה! NEWS:
"יכול להגיע לעומק השטח": חדירת רחפן הנפץ מעזה - פרטים חדשים
דיווח: כוחות צה"ל פועלים במחנה הפליטים בו נהרג לוחם דובדבן
נהג נגד הכיוון והתנגש במשאית: בן 19 נהרג בכביש החוף ליד נתניה

אביחי מנדלבליט בכנס לשכת עורכי הדין באילת. צילום מסך
מנדלבליט בכנס לשכת עורכי הדין באילת, היום/צילום מסך

מנדלבליט התייחס גם לחקירות נתניהו: "אנו ערים לצורך לסיים את המלאכה בהקדם האפשרי ועושים כל שבידינו ומנסים לעשות זאת במהירות האפשרית. אולם, המהירות לא תבוא בשום אופן על חשבון האיכות והמקצועיות. טובת החקירה והוצאת האמת לאור גוברת על כל שיקול אחר".

שרת המשפטים, אילת שקד, נאמה אף היא בכנס והכריזה כי תקדם שורת מהלכים שאמורים להיטיב עם חשודים ונאשמים בהליך פלילי. "יותר מדי שנים שהשיח בישראל ביחס לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו מתנהל מתוך כדור פורח, שמשייט 10,000 רגל מעל פני האדמה. כשהדין מתנהל אך ורק דרך הפריזמה של המבנה המשטרי הנכון, הרבה מאוד נעלם מעינינו. שכחנו לעסוק באדם עצמו, בכבודו ובחירותו, ולהם אני מבקשת לייחד היום את דבריי".

"זכותו של החשוד הישראלי לכבוד ולחירות נרמסת לא פעם תחת גלגלי מערכת המשפט הפלילי", אמרה. "הזלזול החמור בזכויות חשודים ונאשמים הוא מחדל קשה ומתמשך. הוא נובע מהזנחה של שנים שיצרה ואקום; הוואקום הזה לא יכול להמשיך ולהתקיים עוד".

שקד דיברה על "מבחן נאמן", וסיפרה על אדם שפנה אליה וכינתה בשם הבדוי "נאמן" שלטענתה היה יועץ משפטי בגופים ממשלתיים ונחשד במרמה והפרת אמונים, וחייו התמוטטו בשל כך, אף שלא הורשע. מדובר ככל הנראה גם ברמז לשר המשפטים לשעבר יעקב נאמן שהואשם במתן עדות שקר וזוכה. " הרבה מאוד 'נאמנים' מסתובבים בינינו; ורבים עוד יותר הם ה'נאמנים' הפוטנציאליים . מערכת אכיפת החוק צריכה להכווין את התנהגותה כלפי חשוד או נאשם כך שככל שיזוכה בסוף ההליך תצליח להביט בעצמה בדיעבד ולומר ביושר - 'נהגתי בו כראוי'".

"להיזהר מפני סיסמאות"- היועמ"ש מנדלבליט אמר בכנס לשכת עו"ד באילת כי "מערכת אכיפת החוק נמצאת תחת מתקפה". אתר רשמי
שרת המשפטים איילת שקד בכנס לשכת עורכי הדין באילת/אתר רשמי

עוד אמרה השרה כי "הפרקליטות והמשטרה מחויבות לבצע את עבודתן בצורה הטובה ביותר ולא נפגע בעבודתן. ובצד עליהן זה תמיד לפעול על פי 'מבחן נאמן'. הגיעה העת שכבודם וחירותם של מי שמצויים בהליך פלילי יקבלו ביטוי משפטי קונקרטי, מפורט ובר יישום במסגרת ההסדרים הספציפיים שאנחנו המחוקקים קובעים".
שקד ציינה כי ביקשה מנשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, להבהיר לנשיאי בתי המשפט את העיקרון לפיו ברירת המחדל היא שלא יצולם אדם באולם ביהמ"ש. שקד הבהירה כי "אם אראה שהמצב באולמות המשפט לא משתנה אתקן את החוק באופן שלא ניתן יהיה לפרש אותו אלא בדרך אחת ויחידה. שעת המעצר, בה נפגעת באופן מוצדק, חירותו של אדם - אינה מכשירה את גזילתה הלא מוצדקת של טיפת הכבוד שעוד נותרה לו".

המהלך המרכזי עליו הודיעה שקד הוא הקמת ועדה לצמצום הרשעות השווא, בראשות שופט העליון לשעבר יורם דנציגר סגנו יהיה דיקאן הפקולטה למשפטים בחיפה, פרופ' אורן גזל אייל. לצד הקמת הוועדה, שקד אמרה כי תגיש יחד עם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הצעת חוק בנוגע לזכויותיהם של עדים וחשודים בחקירה.

פרקליט המדינה שי ניצן הגיב לדברי השרה ואמר כי "שחשוב להזכיר כאן שיש לא רק חשודים ונאשמים, אלא גם נפגעי עבירה. גם נפגעים בעבירות פרטניות, ובין אם מדובר בציבור בכללותו. כן, בעבירות של שוחד ומרמה והפרת אמונים, כולנו נפגעי העבירה".

"אין ספק - כשמערכת אכיפת החוק מנסה לעשות צדק, נפגעים לעתים גם אנשים חפים מפשע", הבהיר. "אבל צריך גם להיזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים, ותמיד לשמור על איזון. אפשר לעשות שלא יפגע איש. הדרך היא שלא תהיינה חקירות. ולא, אני בטוח שגם שרת המשפטים לא רוצה שנרים ידיים במאבק נגד הפשיעה".



(עדכון ראשון: 10:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully