וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה פה אחד את העתירות נגד הוראות הפתיחה באש של צה"ל בעזה

העותרים, ארגוני זכויות אדם, ביקשו מבית המשפט להוציא צו על תנאי שיאסור על ירי חי לעבר מפגינים שאינם מסכנים חיי אדם באופן מידי. זאת, לאחר שעשרות פלסטינים נהרגו בהפגנות השיבה בגבול עזה. העותרים: "בג"ץ לא בחן באופן מעמיק את הטענות ופספס הזדמנות להמשך הרג"

עריכה: יאיר דניאל

בג"ץ דחה הערב (חמישי) פה אחד את העתירות נגד הוראות הפתיחה באש של צה"ל בהפגנות בגבול רצועת עזה. הנשיאה אסתר חיות ישבה בראש ההרכב, כשלצדה השופטים חנן מלצר וניל הנדל. העותרים, ארגוני זכויות אדם, ביקשו מבית המשפט להוציא צו על תנאי שיאסור על ירי חי לעבר מפגינים שאינם מסכנים חיי אדם באופן מידי. בהפגנות שנערכו בשבועות האחרונים בגבול הרצועה נהרגו עשרות פלסטינים.

השופט מלצר כתב את עיקר פסק הדין וקבע כי ההפגנות "אינן מחאה עממית, או ספונטנית רגילה..היא יצרה לפרקים סכנה ממשית וקרובה לחייהם ולשלמות גופם של כוחות הביטחון ותושבי ישראל - סכנה, אשר התעצמה והחמירה עקב פעולות הטרור שבוצעו מתוכן ובחסותן". הוא הוסיף כי "הפרות הסדר האלימות אורגנו, תואמו והוכוונו על ידי חמאס, שהוא ארגון טרור המצוי בעימות מזוין עם ישראל". הוא ציין כי כשמדובר בפעילות צבאית שבית המשפט נדרש לבקר בזמן אמת, עליו לפעול בריסון רב. חיות והנדל הצטרפו לדעתו.

עוד בוואלה! NEWS:
בהחלטת היועמ"ש: השר חיים כץ יועמד לדין על שוחד בכפוף לשימוע
טראמפ: אנחנו מוכנים למקרה שצפון קוריאה תעשה דברים טיפשיים
ניצבים מהצד: עיכוב המשך כהונת אלשיך יקפיא מינויים בצמרת המשטרה

הפגנת פלסטינים בגבול הרצועה במאה על מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים 14 במאי 2018. רויטרס
מפגינים בגבול הרצועה, מוקדם יותר החודש/רויטרס

העותרים הגיבו הערב להחלטת השופטים ומסרו כי "השופטים סירבו לעיין בהוראות הפתיחה באש, ובכך לא בחנו באופן מעמיק את הטענות נגד ההוראות שמאפשרות ירי במפגינים גם בשעה שהם אינם מסכנים חיי אדם". לטענת העותרים "בג"ץ דחה את העתירות תוך הסתמכות על הרטוריקה ההסברתית וההתחמקויות המשפטיות של הצבא. בכך השופטים פספסו את ההזדמנות למנוע את המשך ההרג והפציעות על בסיס משפטי ומוסרי רעוע".

שר הביטחון התייחס להחלטת בג"ץ וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "שופטי בג"צ דחו, פה אחד, את עתירותיהם של ארגוני השמאל הקקיוניים כנגד עמידתו הנחושה והעוצמתית של צה"ל אל מול האויב בעזה. הגיע הזמן שתפנימו שבזמן שאתם מנסים לחזק את אויבנו, צה"ל מגן גם עליכם. מקומן של עתירות אלו מלכתחילה לא בבג"צ וחבל שהעותרים לא שילמו הוצאות כבדות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מפגינים בסמוך לגדר הגבול בדרום רצועת עזה, 27 באפריל 2018. רויטרס
הפרות סדר בגבול עזה, בחודש שעבר/רויטרס

הדיון בעתירות התקיים בסוף אפריל, ונכחו בו ראש אגף המבצעים בצה"ל, האלוף ניצן אלון, והמשנה ליועמ"ש לעניינים בינלאומיים, עו"ד רועי שיינדורף, בנוסף לנציגי מחלקת הבג"צים של הפרקליטות. המדינה ביקשה בפתח הדיון להציג לבית המשפט במעמד צד אחד הן את הוראות הפתיחה באש והן מידע מודיעיני מסווג הנוגע להפגנות. העותרים התנגדו להצגת מידע מודיעיני במעמד צד אחד, והסכימו רק להצגת הוראות הפתיחה באש. המדינה עמדה על הצגת שני הענפים של החומר, ובסופו של דבר, בשל התנגדות העותרים, הוחלט שלא ישמע שום חומר במעמד צד אחד. השופט מלצר מתח ביקורת על התנהלות העותרים.

העותרים, בשתי עתירות נפרדות שהדיון בהן אוחד, הם הארגונים "יש דין", עדאלה, מרכז אלמיזאן, "גישה", המוקד להגנת הפרט והאגודה לזכויות האזרח. בעתירות נטען כי ההפגנות בגבול עזה הן "אירועים אזרחיים מובהקים", וכי מדיניות האש של צה"ל אינה חוקית ומנוגדת למשפט הבינלאומי והישראלי. המדינה טענה מנגד כי הוראות הפתיחה באש חוקיות, כי השימוש בירי חי נעשה רק כמוצא אחרון, וכי הכוחות בשטח הונחו לצמצם ככל האפשר את הפגיעה במפגינים. בנוסף נטען כי אין מקום להתערבות של בית המשפט בסוגיה.

מארגון נפגעי הטרור "אלמגור", שהצטרף כמשיב לעתירה, נמסר כי "החלטה אחרת הייתה יכולה להיות קטסטרופה ביטחונית שאחריתה חציית הגדרות והסתערויות המוניות על הישובים הסמוכים לגבול".

(עדכון ראשון 21:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully