וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכרזת מלחמה - באישור חצי קבינט: אושר תיקון לחוק השנוי במחלוקת

23.5.2018 / 22:03

אחרי הביקורת הציבורית, חברי הקבינט אישרו את ביצוע התיקון ושינוי הסעיף בחוק המתיר לראש הממשלה ושר הביטחון להחליט לבדם על יציאה למלחמה. ביום ראשון תובא ההצעה לאישור הממשלה והנוסח יחויב שוב בהצבעה של מחצית מהקבינט

אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו בחתימה על ההסכם הקואליציוני, מאי 2016. יותם רונן
הקבינט אישר לתקן את החוק. נתניהו וליברמן/יותם רונן

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר היום (רביעי) בישיבתו לבצע תיקון לחוק הכרזת המלחמה ולשנות את הסעיף השנוי במחלוקת המתיר לראש הממשלה ושר הביטחון להחליט "בנסיבות מיוחדות" על הכרזה על מלחמה. לפי ההצעה, שתובא ביום ראשון להצבעה בממשלה, הנוסח של החוק יתוקן ויחזור לנוסח המקורי שיחייב הצבעה של מחצית מחברי הקבינט.

ההצעה לתקן את החוק, אותה גיבשה שרת המשפטים איילת שקד, עלתה לדיון בקבינט מוקדם יותר החודש בעקבות הביקורת הציבורית הרחבה בנושא על השינוי שאושר בכנסת לפני כשלושה שבועות.

עוד בוואלה! NEWS:
חמינאי הציב לאירופה שבעה תנאים להישארות איראן בהסכם הגרעין
בכיר במשטרה על חקירת רצח אשת עד המדינה: "הפעם - התיק סגור"
המפכ"ל אלשיך: "3 שנים הן זמן קצר מדי כדי לחולל שינויים"

איילת שקד ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017. אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
הצעת התיקון גובשה בעקבות הביקורת הציבורית. שרת המשפטים איילת שקד/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

ח"כ עפר שלח (יש עתיד) החבר גם בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אמר כי החלטת הקבינט באה בעקבות מאבק נחוש שניהל בנושא. "הקבינט ביטל את התרגיל המסריח של ראש הממשלה, וקבע שרק מליאת הקבינט, ולא ראש הממשלה ושר הבטחון, תוכל לאשר פעולה העלולה להביא למלחמה", אמר. "הניצחון הזה מוכיח שכשנלחמים על הדבר הנכון, אפשר לנצח. התרגיל המסריח היה סכנה בטחונית, חוקתית ומוסרית. הערב, בעלי המצפון הביסו אותו."

גרסתו השנויה במחלוקת של החוק מאפשרת לקבינט להכריז על פתיחה במלחמה, ואולם "בנסיבות קיצוניות" ראש הממשלה ושר הביטחון יוכלו לקבל את ההחלטה לבדם.

עוד באותו נושא

אושר בכנסת: "הכרזת מלחמה" תתאפשר בהחלטת רה"מ ושר ביטחון בלבד

לכתבה המלאה
ח"כ עפר שלח, אירוע שבתרבות כפר סבא. 21 במאי 2016. ניב אהרונסון
"הקבינט ביטל את התרגיל המסריח". ח"כ עפר שלח/ניב אהרונסון

לפי החוק שאושר אז במליאה, מחצית מחברי הקבינט יוכלו להחליט לצאת למלחמה או מבצע צבאי גדול, אך "בנסיבות קיצוניות ומנימוקים שיירשמו, ואם הדבר הכרחי מטעמי דחיפות שאינם מאפשרים לכנס את המניין החוקי האמור, רשאים ראש הממשלה ושר הביטחון לקבל את ההחלה במניין חוקי מצומצם יותר''. החוק אושר ברוב של 62 חברי כנסת בעד לעומת 41 נגד. יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) אמר במליאה כי "אין קשר בין העיתוי שאנחנו מביאים את ההצעה לכל הדיווחים האחרונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully