וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם אלוף חדש וצי רחפנים: כך מתכונן צה"ל ליום הקרב הבא של חמאס

24.5.2018 / 11:51

במערכת הביטחון מתכוננים לחילוף בצמרת פיקוד הדרום עם עזיבתו של אלוף איל זמיר ברקע המתיחות בגבול עזה. בצה"ל נערכים לחידוש ההפגנות האלימות ב"יום הנכסה" ולהפתעות מצד חמאס - ונערכים עם היקף רחפנים גדול וכוחות עתודה בעורף

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

במטה הכללי של צה"ל נערכים בימים אלה להחלפתו של מפקד פיקוד דרום אלוף איל זמיר באלוף הרצי הלוי, ב-3 ביוני - יומיים בלבד לפני הפגנת "יום הנכסה" ברצועת עזה לציון ההפסד של צבאות ערב לצה"ל במלחמת ששת הימים.

נכון לעכשיו, לפי גורמים רשמיים אין כל כוונה לדחות את מועד ההחלפה של אלוף זמיר למרות המועד המתוח. לכן ניתן לומר שגורמי מודיעין מעריכים כי חמאס לא מתכוון לעשות "העתק הדבק" מהפגנות יום הנכבה שבהן נהרגו מאש צה"ל לפי טענות חמאס ביממה אחת יותר מ-60 פלסטינים, ש-50 מהם היו אנשי חמאס.

גם סבב התפקידים במטה הכללי משחק כאן תפקיד חשוב. בקרוב יעלה שלב ההתמודדות על תפקיד סגן הרמטכ"ל הבא ובהתאמה בחירת הרמטכ"ל ה-22 של צה"ל. כל הצדדים רוצים לראות את התהליך מתקתק כמו מחוג של שעון שוויצרי וכל עיכוב בהחלפה יגרור אחריו עיכוב בתהליך קבלת ההחלטות לאיוש התפקידים האחרים.

עוד בוואלה! NEWS:
לראשונה: כתבי אישום נגד שני תושבי עזה בגין שיגור עפיפוני תבערה
מישראל עד צפון קוריאה: מייק פומפאו הוא שר החוץ שטראמפ חיכה לו
פנייה אסורה בכביש המהיר והתנגשות חזיתית: תיעוד תאונה ליד עכו

ראש אמ"ן התייחס לפרסומים על תקיפת הכור: "לא נכון לקחת תוצאה מוצלחת ולהציגה ככישלון". יוני ריקנר
סבב תפקידים עדין כמו שעון שוויצרי. אלוף הרצי הלוי/יוני ריקנר

עיני מערכת הביטחון נשואות לכיוון מצרים שתורמת רבות ליציבות האזורית ומפעילה מנוף לחץ עיקרי על חמאס. זאת, למרות שבשבוע האחרון דאג מנהיג הארגון ברצועה מוחמד סינוואר להזכיר לכולם את השפעת איראן על הזרוע הצבאית שלו - תרומה שבאה לידי ביטוי בסיוע של לפחות 100 מיליון דולר בשנה.

כבר תקופה מאוד ארוכה שמצרים פועלת לפי האינטרסים המובהקים שלה בכל מה שקשור להלך הרוחות של רצועת עזה, וחמאס התיישר מול מדיניות זו. במקביל היו לא מעט מהלכים שבהם ישראל לא מצמצה כמו ההחלטה החד-צדדית בשנת 2017 לפתוח את מעבר רפיח להעברת חומרי בנייה כשבירושלים הטילו סנקציות על עזה בעקבות חשיפת מנהרות.

קהיר אפשרה בחודשיים האחרונים לרחוב הפלסטיני ברצועת עזה לשחרר קיטור ובשלב מסוים כשהחליטה שהאירועים מידרדרים ועלולים להוציא את האזור משיווי משקל, סימנה קו אדום לחמאס שהפסיק את הפגנות הענק. בתמורה קיבלה ממשלת חמאס שיחות מדיניות על נושאים מגוונים, בהם - ניתן להעריך - יצירת מנגנון להעברת תרומות מהעולם הערבי, פתיחת מעבר רפיח לכל ימי הרמדאן ונושאים נוספים שעדיין לא קיבלו פרסום פומבי.

עכשיו אחרי תקופת הבחירות במצרים ירגיש נשיא מצרים א-סיסי יותר משוחרר ממחויבויות ולחצים לקבל החלטות חדות.

במילים אחרות, לא הכול באזור תלוי בישראל. הרי מה חמאס רצה? להסיט את תשומת הלב לעבר הרשות הפלסטינית וישראל, לקבל כסף כדי לאוורר את קופת המזומנים הדלילה, להוציא אזרחים מרצועת עזה ולפתוח אופק מדיני. עושה רושם שזמנית הוא קצר הישגים, אבל חמאס לא פתר את בעיותיו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
לאחר שזכה ב-97 אחוז מקולות הבוחרים הבטיח נשיא מצרים "לעבוד עבור בוחריו". רויטרס
מצרים משחקת תפקיד חשוב בשמירה על היציבות האזורית. נשיא מצרים, א-סיסי/רויטרס

אינטרס נוסף של חמאס הוא להוריד את גובה הלהבות והן את ההתרחשויות הפוליטיות בגדה המערבית, בדגש על מצבו הרפואי הרופף של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בשנים האחרונות מפעיל חמאס מרצועת עזה, מחו"ל ומתוך הגדה מאמצים רבים להבעיר את השטח נגד הרשות וכשהאדמה רועדת ביהודה ושומרון, זה זמן נכון להיות דרוך ל"יום שאחרי" ולא להיות עסוקים בהפגנות בגבול עזה.

לכן, במערכת הביטחון מעריכים כי עד אז ימשיך חמאס להנמיך בהדרגה את גובה הלהבות על הגבול ויקבל תופינים בדלת האחורית, אך לא יוותר לחלוטין על החיכוך בגבול כדי לשמר את רוח ההתנגדות, בין השאר בהפגנות שייערכו מחר בגבול הרצועה. לראייה, חדירת המפגינים הפלסטינים אתמול לשטח ישראל והצתת עמדה צבאית בקרבת גבול הרצועה הייתה בנקל יכולה להסתיים בפעולת טרור. מה שמעיד כי ההרתעה נגד החמאס עובדת באופן יחסי.

על רקע החשש מהפתעות של החמאס או מאי הבנה של הצדדים את המציאות חייב צה"ל להיערך להפגנות המונים אלימות ביום הנכסה כולל אירועי טרור מתוך ההמון. ישראל לא יכולה לספוג מהלומות בזירה המדינית מחשש לסנקציות, אך גם בייחוד לא כשנשיא ארצות הברית מנסה לסדר את המזרח התיכון מחדש בדגש על הסכם הגרעין עם איראן והאסטרטגיה המדינית עם הרשות הפלסטינית שתוצג בחודש הבא. אך אלו לא הסיבות היחידות מדוע צה"ל צריך לנקוט משנה זהירות בכל מה שקשור בגבול רצועת עזה בתקופה הקרובה.

בצה"ל ממשיכים בשגרת האימונים

בצה"ל טוענים כי גרף האימונים המיוחד שמוגדר כ"בייבי של הרמטכ"ל" עבור חטיבות החי"ר בסדיר וכולל 17 שבועות אימונים ו-17 שבועות פעילות ביטחון שוטף (בט"ש) לא נפגע מאחר והתכנית כוללת 14 ימים שמהם ניתן להציב את הכוחות המתאמנים בפעילות בט"ש. עוד טענו גורמים רשמיים של צה"ל שעיקר ההפגנות היו בסופי שבוע וחייבו תגבור נקודתי. בשלב זה לא התקבלה החלטה על גיוס מילואים כדי לתמוך בגרף האימונים במיוחד.

אולם, יש גורמים בזרוע היבשה שחושבים אחרת. על העלויות של ההיערכות והפעילות בשטח בחודשיים האחרונים עוד מוקדם לדבר, אך גורם ביטחוני בכיר הסביר כי יהיה בלתי סביר להסתפק בתקציב הקיים מבלי לבקש ממשרד האוצר תוספות, במיוחד על רקע פעילות המערכה החשאית שצה"ל מנהל באזור כולו.

אם לפי תרחיש קיצוני יחליט חמאס שהוא שובר את הכלים בגבול רצועת עזה ביום הנכסה כדי לבצע מקצה שיפורים במישור המדיני תוך ניצול חודשיו האחרונים של הרמטכ"ל גדי איזנקוט במדים, יהיה על צה"ל לנהוג בחוכמה רבה על רקע האירועים האחרונים בגבול הדרומי. החמאס ינסה בכוח לנצל את הנרטיב שהתגבש בכלי התקשורת הזרים כדי להעצים את הביקורת על ישראל. אותו נרטיב שנגדו יצא דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס בטור חריג ב"וול סטריט ג'ורנל".

כוחות צה"ל ליד גבול רצועת עזה, 14 במאי 218. רויטרס
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, בתחילת החודש/רויטרס

המטרה העיקרית תהיה לשמר חופש פעולה ולגיטימיות בכלל הזירות. למנוע הידרדרות אזורית כמו גם למנוע הישגים מהחמאס בזירה הבינלאומית לא רק באמצעות אמצעי אל-הרג אלא בעיקר בתודעה ובזירה התקשורתית. למשל באמצעות תמונות ומידע מבוסס שמוכיחים בעקביות לקראת האירועים ותוך כדי שפני חמאס לא להפגנות מחאה אלא למסלול טרור בכסות של הפגנות אזרחים.

מטרה משנית מול הפגנות המונים היא גם מניעת התשה של כוחות צה"ל. לשם כך יידרש צה"ל להפעיל לחץ רב-ממדי על חמאס כדי למנוע הסלמה והתארכות משך ההפגנות. אחרת פגעו המוכנות וחופש הפעולה של צה"ל בגזרות האחרות.

בצה"ל יערכו ביום הנכסה לכלל התרחישים מהפרות סדר שמאיימות לפגוע בגדר דרך מאות עפיפונים ובלוני תבערה ועד פיגוע טרור שייצא מההמון - ואף להפתעות. הפעם יגיע צה"ל כבר בהתחלה עם היקף גדול של רחפנים מסוגים שונים בעלי אמצעי אל הרג (הטלת גז מדמיע וחומרי בואש) וכוחות עתודה בעורף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully