וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממצעד החיים עד הכותל: כך התחברו מקורבי בן לאדן למוקדי כוח בישראל

דנה ירקצי ושני חזיזה

21.5.2018 / 16:03

המכתב של אולמרט לאיש העסקים הסעודי והביקור בתעשייה האווירית של שותפו - שנכנס ל"רשימה השחורה" של המבוקשים בארצות הברית. וואלה! NEWS חושפת את היחסים בין אנשי תעשיית הביטחון והפוליטיקאים לשעבר עם שותפיהם העסקיים של בני משפחת בן לאדן. תחקיר

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: ההכרזה על חיסול בן לאדן, 2011)

מצעד החיים בפולין, בחודש שעבר. בין המכובדים צועד איש עסקים סעודי בשם מאזן אל סוואף כשלצדו חבר הכנסת לשעבר והלוביסט רפי אלול. האורח המפתיע עורר עניין והתרגשות בקרב הצועדים.

בריאיון לרדיו 103 FM מפולין סיפר מתאם פעולות צה"ל בשטחים לשעבר אלוף (במיל') יואב מרדכי על המפגש איתו. "קראו לי אנשים שרצו להכיר לי מישהו שזיהה אותי, ראיתי מישהו די בכיר מהסקטור הפרטי מערב הסעודית, איש ששוהה הרבה באירופה יש לו לא מעט חברים ישראלים שאיתם הוא בקשר, ש'גררו אותו' להצטרף למצעד. החלפנו כמה מילים. זה היה מאוד ממלא. כל הנושא של השואה לא מפותח בעולם הערבי, החשיפה אליו מועטה, אם לא מעוותת".

עוד בוואלה! NEWS:
מנהיג אל-קאעדה בהקלטה חדשה: תל אביב וירושלים הן אדמה מוסלמית
ברשימת מקבלי הקצבאות בגרמניה: שומר ראשו לשעבר של בן לאדן
איראן תחויב לפצות במיליארדים את קרובי הרוגי ה-11 בספטמבר

מאזן אל סוואף. -, מערכת וואלה! NEWS
אורח מפתיע במצעד החיים. מאזן אל סוואף/מערכת וואלה! NEWS, -

גורם המעורה בענייני מודיעין בינלאומיים מספר כי אל סוואף הוא לא סתם איש עסקים סעודי. לדבריו, אל סוואף משמש "פרונט מן" של ענקית הבנייה הסעודית "בן לאדן גרופ", שהקים אביו של אוסאמה בן לאדן, מנהיג אל-קאעידה. לסוואף קשרים עסקיים עם גורמים בחברה ששמם נקשר למימון טרור. מעבר לכך, הוא גם חתנו של באקר בן לאדן, יורש האימפריה. אותו גורם הסביר כי ייתכן והגעתו למצעד החיים הייתה הזדמנות להתחכך בצמרת ההנהגה הישראלית.

בשיחה עם מלקולם הונליין, יו"ר ועדת הנשיאים של ארגוני היהודים בארצות הברית, והאחראי על מצעד החיים, ניסינו לברר למה הגיע אל סוואף להגיע למצעד בפולין, "מה שהביא אותו לשם זה התשוקה שלו, כשהוא שמע שאני נוסע הוא ביקש להצטרף. הוא התקשר אליי, אני מכיר את מאזן כבר כמה שנים, הוא אדם מדהים, יש לו רגשות חזקים ליהודים. כשהוא שמע שאני הולך למצעד הוא מיד שאל אם הוא יכול לבוא. הוא הביא את רפי אלול איתו (חבר כנסת לשעבר - ד"י וש"ח) והם היו שניהם, יחד עם עוזרת שבאה לעבוד".

"מצעד החיים הוא מקום מצוין להפגיש אנשים עם מקבלי ההחלטות"

בינואר התפרסם תחקיר בדה מרקר על רפי אלול, בו הוצג אופן התעשרותם של הח"כ ושל אשתו עפרה בתיווך בין הצמרת העסקית לצמרת הפוליטית בישראל. "הוא לא היה האורח שלי, אלא של הונליין", אומר אלול בשיחה מהונג קונג. "אני לא רוצה להיכנס לזה. לא תוכלי לדבר איתו, אבל תני לי לבדוק שלא יהיה בלגן". לשאלה על תפקידו כמי שמחבר בין אנשים השיב: "אני מכיר אנשים בכל העולם, אני לא רוצה להגיב על זה".

גורם לשעבר במערכת הפוליטית אמר לוואלה! NEWS כי "אמרו לי שרפי הביא למצעד איש עסקים סעודי. מצעד החיים, למרבה האירוניה, הוא מקום מצוין להפגיש אנשים עם מקבלי החלטות. זה היה גם בתקופתי וזה לא מפתיע אותי". אותו גורם גם התייחס לפעילותו של אלול: "זה מה שעושה רפי, לובי בין אנשים, כל פעם היה מביא להכיר לנו כל מיני אנשים ממדינות אפריקה וממדינות נדחות".

רפי אלול. יוני טובלי
"כל פעם היה מכיר לנו אנשים". אלול ורעייתו עפרה/יוני טובלי

מאזן אל סוואף נולד ב-1962 בערב הסעודית, וכיום הוא איש עסקים בתחום הנדל"ן והבנייה, אנרגיה והשקעות. בפרופיל העסקי שלו בלינקדין הוא מציג את עצמו כבעל רשת גלובלית של שותפויות עסקיות, הפועלת בבריטניה, צרפת, הודו ומרוקו, כבעלים של "אל-מאזן אינטרנשיונל", מחברות הבנייה הגדולות בסעודיה, ומנכ"ל גלובל השקעות ואחזקות הבונה שותפויות עסקיות בין מובילי התעשייה במזרח התיכון וצפון אפריקה.

אין בפרופיל אף מילה על קשריו עם ענקית הבנייה בן לאדן גרופ, שהקים אביו של אוסמה בן לאדן, ועל יחסיו הקרובים עם באקר בן לאדן שירש את האימפריה מאביו אחרי מותו והוא בעל אחוזי השליטה הגדולים בחברה, לצד כמה מאחיו. בכתבה ברשת "אל-מנאר" הלבנונית ב-2013 הוצג אל סוואף כבכיר בקבוצת בן לאדן וכמי שנשלח להודיע לצרפתים על החלטה סעודית לצמצם את הפרויקטים הצרפתיים בממלכה.

אחרי שנשללה אזרחותו של בן לאדן בשל היותו טרוריסט, ניסתה המשפחה להתנער מקשריה עמו

החברה שהקים מוחמד בן לאדן, אביו של אוסמה בן לאדן, היא חברת הבנייה הגדולה בערב הסעודית. עוד בתחילת שנות התשעים היו עסקי משפחת בן לאדן, אחת המשפחות העשירות בערב הסעודית, באור הזרקורים כשהבן אוסמה היה לארכי-טרוריסט. ב-1994, אחרי שנשללה אזרחותו הסעודית של בן לאדן, כדי להגן על עסקיה פרסמה המשפחה הודעה לפיה היא מתנערת מאוסמה. על הודעת המשפחה היה חתום אז האח באקר. אחרי פיגועי 11 בספטמבר, ניסו לקשור את החברה למנהיג אל-קאעדה, ולהוכיח כי תמכו בארגון כלכלית.

ב-2004 פרסם ה"לה מונד" הצרפתי כי הרשויות במדינה מתכננות לחקור פרשת העברת כספים מחשבון שפתחו האחים עומר וחיידר בן לאדן ב-1990 בבנק שוויצרי, חשבון שהיה קיים לפחות עד 1994. בתחקיר עלה כי רק שני אנשים היו מורשים לבצע העברות באותו חשבון: יסלם בן לאדן ואחיו אוסאמה. עומר בן לאדן, מי שפתח את החשבון, מנהל היום את חברת בן לאדן גרופ במצרים.

תצלומים של אוסמה בן לאדן במחבואו ההררי באזור טורה בורה - אפגניסטן, 1996. משרד המשפטים האמריקני, מערכת וואלה! NEWS
מי תרם לבן לאדן?/מערכת וואלה! NEWS, משרד המשפטים האמריקני

בתחקיר ה"דר שפיגל" הגרמני ב-2005 פורסם כי ב-9 בינואר 2001 אוסמה בן לאדן נכח בחתונת בנו מוחמד בקנדהאר, מלווה על ידי אמו ושניים מאחיו, כך שלא ניתן לטעון כי המשפחה ניקה עמו קשר.

בינואר 2005 כתב השופט הפדרלי בניו יורק ריצ'רד קייסי, במסגרת תביעה נגד קבוצת בן לאדן שהוגשה על ידי משפחות קורבנות ה-11 בספטמבר, כי "קבוצת בן לאדן קיימה יחסים קרובים עם אוסמה בזמנים מסוימים, ולא ברור אם הקשרים נמשכו כשאוסמה בן לאדן היה מעורב בטרור. על עניין אחד מוסכם: מי ששולט במה שקורה בקבוצת בן לאדן הוא יו"ר החברה באקר בן לאדן". איתו עבד במשך שנים איש העסקים אל סוואף.

המכתב של אולמרט לאל סוואף

לפי דיווח מ-2016 באתר "אינטליג'נס און ליין", באותה שנה עבר חתול שחור בין באקר בן לאדן ואל סוואף, כשהאחרון התבקש על ידי גורמי ממשל במרוקו לעזוב את המדינה עקב שערוריות שחולל כשסגר עסקאות לשיתוף פעולה עם חברות שונות של בן לאדם גרופ ואז נעלם. לפי הדיווח, באקר הפסיק לעבוד עם אל סוואף. לפי מקור המעורה במודיעין אל סוואף עדיין עובד עם החברה, ולאחרונה הציג נכסים שלה כערבות בנקאית.

למאזן יש חברים ישראלים גם בצמרת הפוליטית הבכירה. ממכתב שהגיע לידי וואלה! NEWS עולה כי ב-14 בנובמבר 2017 הועברה פנייה כתובה של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ל"ידידו הטוב" מאזן אל סוואף, בו ביקש ממנו להצטרף למספר פגישות עם בכירים אמריקניים בוושינגטון ובניו יורק. "כפי שאתה יודע אני מתכנן להגיע לניו יורק ב-27 בנובמבר למספר פגישות וסידורים", כתב אולמרט.

"אהיה אורח של ועידת הנשיאים של ארגוני יהודי ארצות הברית, והודעתי שאתה הולך להיות האורח שלי. יו"ר הוועדה הונליין כבר מצפה לבואך", כותב לו אולמרט שמציין בפניו מספר אירועים שישמח אם אל סוואף ייקח בהם חלק. כך למשל מציין אולמרט כנס שעוסק במדיניות המזרח הקרוב עם דניס רוס ורוברט סטלוף. אולמרט ציין תאריך נוסף, בו ישתתף בארוחת ערב שעורך אנדרו ואן טיש, מבעלי קבוצת האחזקות "Loews" בביתו עבורו ועבור אשתו עליזה, ואומר כי ישמח אם ישתתף באותה ארוחת ערב.

מכתב של אולמרט למאזן אל סוואף. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
מכתב של אולמרט למאזן אל סוואף/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

כששאלנו את הונליין לגבי הפגישה עם אולמרט אליה אמור היה להצטרף אל סוואף הוא חשב כמנסה להיזכר. "אהוד אולמרט? שמעתי עליו. כן, נפגשנו איתו מתישהו השנה, אני לא זוכר מתי. זה היה בחצי השנה האחרונה. נפגשתי עם אולמרט ומאזן, הם רצו להכיר, יש להם את היחסים שלהם". כששאלנו מה הייתה מטרת המפגש השיב כי "לא משהו מיוחד, אני לא חושב שהיתה אג'נדה מיוחדת, אבל מאזן רצה לפגוש אותו".

"אני יודע על הקשר המשפחתי שלו לבן לאדן, אבל הוא לא קשור לזה"

"אני יודע על הקשר המשפחתי שלו לבן לאדן", הבהיר הונליין. "אשתו של אל סוואף היא 'בן לאדן'. אבל הוא לא קשור לזה. לאף אחד אין חשש ממעורבות של מאזן. המשפחה לא תומכת באוסמה וגם לא האשימו אותם בדבר. אני לא חושב שמאזן ואולמרט עושים עסקים, אולמרט לא היה נפגש איתו אם היה משהו מפוקפק".

במקרה, או שלא, יום אחרי שנשלחה פניית אולמרט לאל סוואף, ב-15 בנובמבר 2017, נחת בישראל איש עסקים סעודי ממוצא פקיסטני, אקברלי מוואלה, שממקורות עולה כי הוא שותפו העסקי של אל סוואף. מוואלה מוכר בקשריו העסקיים עם משפחת בן לאדן. הוא שותפו של יסלם בן לאדן אחיו של אוסמה בן לאדן.

אקבאראלי מוואללה במסגד אל אקצא. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
מוואללה בביקור במסגד אל-אקצא/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

מוואלה שימש שותף לצד יסלם בחברת ההשקעות הסעודית sico היושבת בז'נבה ומייצגת אינטרסים עסקיים של חברת בן לאדן גרופ בכל העולם. כזכור, יסלם ניהל חשבון משותף עם אחיו אוסמה לפחות עד 1997. מוואלה עצמו הוזכר כמי שהיה מעורב בהעברת כספים לחשבונות צללים בפקיסטן.

כך, ב-2004 פורסם ב"לה מונד" כי הרשויות בצרפת ביקשו לחקור את המידע לפיו באמצעות מוואלה הועברו 241 מיליון דולר משוויץ לחשבונות בנק עלומים בפקיסטן.

מי שאירח את מוואלה בישראל הוא יצואן הנשק ומבעלי חברת safeguard technology משה לוי, בעל עיטור הגבורה ממלחמת יום הכיפורים. בין חבריו הקרובים שר השיכון יואב גלנט והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. בין סיור בכותל לביקור בכנסיית הקבר ומסגד אל אקצא לקח לוי את אקברלי לביקור במפעלים של התעשיות הביטחוניות של ישראל, ולטענתו גם בתעשייה האווירית. לוי הוא איש עסקים עסוק, קשה מאוד להשיגו, האיש נמצא לרוב על הקו בין ישראל לארצות הברית, ובסוף תפסנו אותו לשיחה אחרי ביקור אצל חברו הקבלן יוסי אברהמי.

"הוא לא סעודי, מי סיפר לך שהוא סעודי? הוא לא קשור לסעודיה"

בשיחה עם לוי, ניסינו להבין מה טיב העסקים בין השניים, כיצד נכנס לארץ אדם עם רקע כמו של מוואלה לישראל ומה בעצם עשה פה? לוי לאורך כל השיחה נשמע כמי שמשנה גרסאות באשר לאופן הגעתו לארץ של מוואלה: "הוא לא סעודי, מי סיפר לך שהוא סעודי? הוא לא קשור לסעודיה בכלל, מטרת הביקור הייתה להשקיע בארץ, לאסוף קרן של מאה מיליון דולר ולהשקיע בטכנולוגיות".

כשניסינו להבין באלו טכנולוגיות מדובר, התחמק לוי. כשהסברנו לו כי הבנו שהם ביקרו במפעלי התעשייה האווירית, אמר כי "ביקרנו כדי לראות טכנולוגיות שמתאימות להשקעה. אין לי קשר לסעודיה". על השאלה אם הגעתו דרשה אישורים מגורמי הביטחון משיב לוי, "בוודאי, המפעלים דרשו אישור".

אקבאראלי מוואללה בכנסיית הקבר. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
מוואללה בביקורו בכנסיית הקבר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

אין ספק באשר לטיב הקשרים בין משפחת בן לאדן למוואלה. ב"וושינגטון פוסט" פורסם ב-2001 כי מוואלה היה אחד מ-23 נוסעים, רובם המוחלט בני משפחת בן לאדן, אשר הועלו על טיסה מיוחדת, כשבוע אחרי פיגועי התאומים, מלווים באנשי אבטחה של הרשויות האמריקניות בחזרה לסעודיה. מוואלה הוגדר באותה כתבה כגורם רשמי בחברת ההשקעות של יסלאם בן לאדן. מחד הייתה ביקורת בארצות הברית, איך נותנים לאותה קבוצה ממשפחת בן לאדן לצאת ומאידך נטען בכתבה שה-FBI חקר אותם ולא נשקפה כל סכנה מהם.

לדברי לוי, מדובר בפגישה ראשונה של השניים בארץ, אך מיוזמתו מיהר לוי להסביר כי "התברר שהוא ברשימה השחורה של ארצות הברית, וניתקתי מגע כי אני גם אזרח אמריקני".

"כשהתברר לי שהוא בבלק ליסט של ארה"ב הודעתי לו שאני מנוע מלעשות איתו עסקים"

מתי התברר?

"חודש אחרי, ראינו שיש מקומות לשים כסף , אז עשינו בדיקה לראות עם מי אנחנו מתעסקים. אני לא יכול לקלקל את שמי בגלל כסף. התברר לי שהוא על הבלק ליסט של ארה"ב, הודעתי לו שבגלל שאני אזרח אמריקני, והוא לא יכול להיכנס לשם ואני מנוע מלעשות איתו עסקים".

עם זאת, מתמיהה העובדה כי למרות שמוואלה נדרש לאישורי גורמי ביטחון, חברתו של לוי ביצעה את הבדיקה רק אחרי הביקור.

ידעת על קשריו עם קבוצת בן לאדן גרופ, בפרט עם באקר בן לאדן ויסלם בן לאדן?

"לא מכיר את באקר בן לאדן, לא יודע מי זה יסלם. אחרי שעשיתי עליו דו דילג'נס (בדיקת נאותות, ד"י וש"ח) הבנתי שיש לו קשרים עם בן לאדן, זה מנע ממני להתקרב אליו". על השאלה כיצד במצב כזה גורמי בטחון אישרו לו להיכנס הוא משיב, "יש לו דרכון אנגלי, הוא לא עבריין הוא לא בא עם דרכון סעודי והרשו לו להיכנס".

הוא עבר ברשות ההגירה מבלי שיבינו מי הוא בכלל?

"לא, אבל אם חברה אמינה רצתה שישקיעו בה ורצתה שהוא יבוא, אז הרשו".

גם בתעשייה האווירית?

"לא יודע, אני יכול להגיד שאני בכלל שכחתי מהמקרה הזה". על השאלה אם ידע שמוואלה נחקר בחשד למעורבות בהעברת כספים לאוסמה בן לאדן השיב, " לא יכול לבדוק עם ה-CIA למה הוא ברשימה השחורה, אבל ברגע שהוא שם נגמר העניין, אני לא רוצה להיכנס לזה".

על ביקור השניים בכותל, במסגד אל אקצה ובכנסיית הקבר הוא משיב: "קודם כל את מאמינה שיהודי יכול ללכת למסגד אל אקצא? מי נותן לך את האינפורמציה הזאת?", אומר לוי למרות התמונות שהגיעו לידינו.

האם מוואלה התעניין באפשרות לרכישת מערכות בטחוניות או כל נשק?

"לא, מה פתאום, מה פתאום, הוא הגיע להשקיע בטכנולוגיות שנמצאות בשלבים ראשונים, פרוטוטייפ", הוא אומר.

משה לוי, אקבאראלי מוואללה בכותל המערבי, ירושלים. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
משה לוי/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

תגובת לשכת אולמרט: "אולמרט הוא אדם פרטי וככזה נפגש מדי יום עם גורמים מישראל ומהעולם. בין היתר נפגש אולמרט עם אנשים ממדינות רבות בהן מדינות שאינן מדינות אויב, אך בה בעת אינן מקיימות יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל. טיב המפגשים מדיני בעיקרו ומטרתו להחליף דעות ולקדם את היחסים. על אף שפגישותיו הן עניינו הפרטי, נדגיש למעלה מן הצורך, כי אולמרט אכן נפגש עם אל סוואף, אך לא מקיים אתו קשר עסקי. השניים לא נפגשו בניו יורק ואולמרט לא פגש באמצעותו, או בנוכחותו כל אדם אחר".

תגובת רפי אלול: "אלול הוא איש עסקים פרטי, הפועל ברחבי העולם. בתור שכזה אין מר אלול נוהג למסור פרטים על לקוחותיו. מר אלול הנו אזרח נאמן וכל פעולותיו הן בהתאם לחוק ולדרישות המדינה".

אהוד אולמרט. ניר פקין
"אדם פרטי". אהוד אולמרט/ניר פקין

תגובת שב"כ: "מוואלה, כבן 70, טנזני במוצאו ובעל דרכון בריטי, הגיע לישראל בנובמבר 2017. עם הגיעו תושאל על ידי גורמי הביטחון. על בסיס ממצאי התשאול ובדיקות נוספות, ולאחר שאומתה סיבת הגעתו למטרות עסקיות, נקבע כי אין סיכון ביטחוני בכניסתו לישראל".

תגובת התעשייה האווירית: "ברשומות הביקורים לא מופיע שמו של מוואלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully