וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מפיגועים לצד הקלות בגדה: צה"ל נערך לתרחישי צום הרמדאן

17.5.2018 / 18:43

במערכת הביטחון הוחלט על שורת הקלות לפלסטינים ביהודה ושומרון ואזור ירושלים במהלך תקופת החג, הנחשבת למתוחה בגדה המערבית. בצה"ל נערכו לתרחישים שונים, וצה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים אישרו כניסה לתפילות בהר הבית ויציאת פלסטינים מהארץ דרך נתב"ג

(בווידאו: הלוויות ההרוגים בעימותים בין צה"ל למפגינים בגבול עזה, לפני יומיים)

תקופת חג הרמדאן שהחלה היום (חמישי) ידועה כמתוחה מבחינה ביטחונית במרחב יהודה ושומרון ובאזור ירושלים. למרות שאין התרעות לפיגועים, בצה"ל נערכים לתגבור הכוחות הסדירים של כלל החטיבות המרחביות באזור מחשש שחמאס וגורמים קיצוניים ינסו להסית את הציבור בגדה המערבית לבצע פיגועים נגד ישראל.

ההערכות הן כי הסיכוי לפיגועים בביצוע רשתות טרור ממוסדות הוא נמוך. עם זאת, שילוב בין הסתה ברשתות החברתיות ובתקשורת המסורתית, לבין המרכיב הדתי שמאחד את הציבור הפלסטיני, עלול להוביל לטרור בודדים בדמות פיגועי דקירה ודריסה. לגורמים אלו יש להוסיף את הרעב הנובע מהצום, וכן את המתח הנפשי בקרב מפגעים פוטנציאליים בתקופת החג. גם למקרים כאלו ערוכים בצה"ל ובשב"כ, זאת כדי למנוע אפשרות שמפגעים יחקו זה את זה - אם התופעה תתפרץ.

עוד בוואלה! NEWS:
בתגובה לירי בשדרות: צה"ל תקף עמדות חמאס בצפון הרצועה
ארדואן ממשיך לתקוף: "לא ניתן לישראל לגנוב את ירושלים"
די כבר!: החיקוי ב"ארץ נהדרת" שעורר את זעמם של החרדים

מסגד אל אקצה בירושלים במהלך תפילה בחג הרמדאן, 17 ביוני 2017. AP
תפילת חג הרמדאן בהר הבית, לפני שנה/AP

בהתאם להערכת המצב הביטחוני בשבוע שעבר, אישר שר הביטחון אביגדור ליברמן, יחד עם היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים בפיקוד אלוף כמיל אבו רוקון, שורה של צעדים אזרחיים לכבוד החג. לפי החלטת השר, פלסטינים תושבי יהודה ושומרון בעלי היתרים יוכלו לקיים ביקורי משפחות בישראל בין הימים ראשון עד חמישי ותתואם יציאה של פלסטינים מיהודה ושומרון לחו"ל דרך נתב"ג. כמו כן, ביום החג "עיד אל-פיטר", שמסמל את שבירת צום הרמדאן, תתאפשר כניסה לתפילות יום שישי בהר הבית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הכנות לרמדאן בחברון. 16 במאי 2018. רויטרס
הכנות לחג הרמדאן בחברון/רויטרס

אלוף אבו רוקון עדכן את בכירי הרשות הפלסטינית ואת גורמי הקהילה הבינלאומית על הצעדים והמחוות לכבוד החג. בנוסף, קציני היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים קיימו אירועי הסברה לאוכלוסייה הפלסטינית ואף תידרכו את כלל הכוחות הפועלים בשטח על מועדי ומנהגי החג. עוד הוחלט כי יוסרו חסמים בצירים ברחבי יהודה ושומרון על מנת להפחית את הלחץ בכבישים ולהקל על האוכלוסייה.

אביגדור ליברמן  בכנס הרצליה, 10 במאי 2018. ללא קרדיט, צילום מסך
קבע שורה של צעדים אזרחיים לכבוד החג. ליברמן/צילום מסך, ללא קרדיט

עם זאת, עדיין נותרה שאלה אחת פתוחה שעלתה אחרי טקס פתיחת השגרירות האמריקנית בירושלים: כיצד תושבי מזרח העיר בפרט ותושבי עוטף העיר בכלל, התנהלו באדישות ולא ביצעו הפרות סדר המוניות שהיו עלולות להוביל לביצוע פיגוע טרור עממיים?

לכך אין תשובה חד משמעית, למעט האפשרות שמחיר ההפסד הגביר את החשש בקרב התושבים מפני מחסומים וסגירת צירים כשכיום מתאפשרת עבורם תנועה נוחה. יתרה מכך, גם היקף ההרוגים במהלך ההפגנות על גבול רצועת עזה לא הוביל את הציבור הפלסטיני ביהודה ושומרון לצאת לרחובות.

גורמים בפיקוד הדרום התקשו להעריך כיצד יעבור החג אצל תושבי רצועת עזה והאם חמאס יאפשר להם להעביר אותו בשקט ולהתרכז בארוחות, בצום ובתפילות או שמא ינצל את האווירה כדי לחמם מחדש את הגבול עם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully