וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות במערכת הביטחון: גוברת הסבירות להסלמה מלחמתית בגבול עזה

13.5.2018 / 19:44

על פי ההערכות, חמאס נמצא בנקודת שפל הנמוכה ביותר מאז עלה לשלטון. בשל כך, אם הארגון לא יצליח להביא הישג באמצעות הפגנות ותשומת הלב של הקהילה הבינלאומית, הוא עלול לפנות להסלמה רחבה. בחמאס נערכים להקדמת ההפגנה למחר שתיגרר עד ליום שישי

צילום: דובר צה"ל, עריכה: ניב מעוז

(בווידאו: חמאס מפרק עמדות שליטה לקראת ההפגנה)

לקראת הפגנת הנכבה בגבול רצועת עזה, גורמים במערכת הביטחון העריכו היום (ראשון) כי הסבירות להסלמה מלחמתית גברה, זאת בעקבות ההכנות שמבצע חמאס בשטח. בעקבות ההערכות הללו, בצה"ל נערכים לכלל התרחישים באמצעות תוספת של סדר כוחות בהיקף של אוגדה.

על פי ההערכות, חמאס נמצא בנקודת שפל הנמוכה ביותר מאז עלה לשלטון, וכי הארגון עלול להגיב צבאית כדי לחולל שינוי. ההבנה היא כי חמאס נמצא עם הגב לקיר בשל המצב הכלכלי המתקרב לכדי משבר הומניטרי, בשל חוסר יכולת אפקטיבית לממש את משילותו. לכן אם לא יצליח להביא הישג באמצעות ההפגנות או בדמות התערבות הקהילה הבינלאומית הוא עלול לפנות להסלמה.

הפגנת הנכבה בעזה | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
תיעוד: לקראת הפגנת הנכבה - חמאס פירק עמדות שליטה בגבול עזה
לפני צעדת הענק: מנהיגי חמאס יצאו לביקור בזק בקהיר
על כל הקופה: "הפגנת השיבה" היא רגע המבחן של חמאס - ושל הרצועה

הפגנות בגבול רצועת עזה, 11 במאי 2018. רויטרס
הפגנות בגבול עזה בשבוע האחרון/רויטרס

הערכות נוספות נוגעות למועד בו יתקיימו ההפגנות. במערכת הביטחון סבורים כי חמאס נערך להקדמת הפגנת הענק למחר, ופועל באגרסיביות כדי להביא אל הגבול עשרות אלפי פלסטינים שיתרכזו ביותר מעשרה מוקדים שונים לאורך הגדר. לשם כך הוא הוא פועל ביממה האחרונה במסגדים ובכלי התקשורת השונים. עוד החליט חמאס להשבית את מוסדות החינוך, מוסדות הממשלה והמסחר כדי להוציא את האנשים לרחובות כדי לעמוד ביעד - מאה אלף מפגינים במחאת הענק שמכוונת נגד הרשות הפלסטינית וישראל. ההפגנות יימשכו לאורך יום שלישי וכפי הנראה יגררו עד יום שישי.

הפגנות בגבול רצועת עזה, 11 במאי 2018. רויטרס
הערכה: חמאס יסלים את המצב ברצועה/רויטרס
הפגנות בגבול רצועת עזה, 11 במאי 2018. AP
מפגינים בגבול הרצועה, בשבוע שעבר/AP

עד כה הצליח פיקוד הדרום בפיקודו של איל זמיר למנוע מהאירועים לצאת מכלל שליטה ולבלום חציית גדר באופן המוני. אך בימים הקרובים במערכת הביטחון מעריכים כי ההפגנות עלולות לצאת מכלל שליטה באופן שיוביל לכמה תרחישים, בהם: חציית גדר והשתלטות על פילבוקסים, השחתת ציוד ופגיעה בחיישנים, וניסיונות להגיע למוצבי צה"ל ויישובים. תרחיש חמור יותר הוא חטיפת חיילים - המון פלסטיני שינסה לכתר כוח קטן של חיילים תוך כדי אלימות עממית. תרחיש נוסף שנערכים אליו בצה"ל הוא שארגונים סוררים או הג'יאהד האסלמי ינסו לנצל את הכאוס במרחב הגבול לצרכי גלגול פיגוע ושימוש באש חיה.


צה"ל פתח במבצע תודעה כדי להרחיק את הציבור הפלסטיני מהגבול. מנגד, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה יצא למצרים לפגישה עם גורמי מודיעין במדינה.

אינפו - השבוע הנפיץ של מאי. -, מערכת וואלה! NEWS
אינפו - השבוע הנפיץ של מאי/מערכת וואלה! NEWS, -
הפגנות בגבול רצועת עזה, 11 במאי 2018. AP
הפגנות בגבול הרצועה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully