וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי הממשלה מול המפקד שנלחם בדאעש: עיראק הולכת לבחירות

12.5.2018 / 2:44

התחזיות הן המנצח יהיה ראש הממשלה המכהן חיידר אל-עבאדי, שאינו נהנה מבסיס בוחרים נלהב אך זוכה לתמיכת המתונים ולהערכה על הדיפת דאעש. מולו מתמודדים קודמו בתפקיד ומפקד המיליציה השיעית שהשתתפה בקרבות, שני מועמדים הנחשבים קרובים יותר לטהראן

אתר רשמי

(בווידיאו: חגיגות הניצחון בבגדאד על ניצחון דאעש בדצמבר האחרון)

בפעם הראשונה מאז הדיפת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אזרחי עיראק ילכו היום (שבת) לקלפיות בבחירות שיעצבו את הניסיונות לרפא את המדינה מהמחלוקות העמוקות שלה ושעשויות לשנות מאזן הכוח האזורי. שלוש הקבוצות האתניות והדתיות המרכזיות בעיראק, הרוב השיעי הערבי והמיעוט הערבי הסוני והכורדי, שרויים במחלוקות מאז ימיה הראשונים של המדינה, ואלו נותרו בשיאן גם 15 שנה אחרי נפילתו של הרודן סדאם חוסיין.

הבחירות לפרלמנט מתקיימות בסופו של השבוע שבו הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הוא פורש מהסכם הגרעין עם איראן ובכך החריף המשבר בין שתי בעלות בריתה המרכזיות של בגדאד - וושינגטון וטהראן.

מי שינצח בבחירות וירכיב את הממשלה הבאה יתמודד עם האתגר לשקם את המדינה אחרי ארבע שנים של מלחמה בדאעש, להתניע מחדש את הכלכלה המדשדשת, לאזן בין האינטרסים של המדינות הזרות התומכות ולשמר את האחדות השברירית של עיראק מול המתיחות העדתית והבדלנית.

"אנחנו רוצים ביטחון. היו לנו מעשי הרג, גניבות, חטיפות. לא היה לנו את זה לפני. ב-15 השנים האחרונים האנשים נגמרו", אמר חאלד ראדי, פועל בן 29 מבגדאד.

עוד בוואלה! NEWS:
אלפים הפגינו ברחבי איראן נגד פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין
ראש הסגל בבית הלבן: "נתניהו וטראמפ משוחחים על החקירות בעניינם"
רוסיה נסוגה מהעברת S-300 לאסד: "לסוריה יש כל מה שהיא צריכה"

ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי בעצרת תמיכה ב-28 באפריל 2018. רויטרס
זוכה ליתרון קל, אך ניצחונו רחוק מלהיות בטוח. עבאדי/רויטרס

ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי זוכה ליתרון קל לפי ההערכות, אבל ניצחונו רחוק מלהיות בטוח. על אף שהכריז על תבוסת דאעש בשנה הרביעית לכהונתו הראשונה, הנמיך את להבות הסכסוך העדתי שהבעיר קודמו בתפקיד ושימר את אחדות עיראק מול ניסיון הכורדים להקים מדינה עצמאית, הוא עומד בפני קרב קשה.

ראש ממשלת עיראק מתמודד עם ביקורת על השחיתות השלטונית המתמשכת, על המצב הכלכלי הקשה ועל צעדי הצנע שהציגה ממשלתו אחרי ירידת מחירי הנפט העולמיים. עבאדי גם אינו יכול להסתמך על בסיס הבוחרים השיעי, שכן קולותיו מפוצלים בצורה יוצאת דופן השנה, ובמקום זאת הוא מחזר אחרי תמיכתן של קבוצות אחרות.

רבים מהמיעוט הערבי הסוני רואים בו אפשרות עדיפה על פני יריביו השיעים האחרים, ומעריכים אותו על הדיפת דאעש משטחיהם. עם זאת, עבאדי אינו אהוד על הכורדים, בשל החלטת הממשלה בבגדאד להטיל סנקציות על חבל הארץ הכורדי בתגובה לניסיון להשיג עצמאות.

יותר מ-7,000 מועמדים ב-18 מחוזות מתמודדים השנה ל-329 המושבים בפרלמנט. גם אם "ברית הניצחון" בראשותו של עבאדי תזכה במספר המושבים הרב ביותר, עדיין יהיה עליו להתמודד עם המשימה המורכבת של הרכבת קואליציה.

ראש ממשלת עירק נורי אל-מליכי. רויטרס
מתכנן קאמבק פוליטי, מתנגד לפתיחות לכל המגזרים. אל-מאלכי/רויטרס

יריביו העיקריים הם ראש הממשלה הקודם, נורי אל-מאלכי, ומפקד המיליציה השיעית הנתמכת בידי איראן, חאדי אל-עמירי. שניהם נהנים מבסיס בוחרים נלהב יותר מעבאדי, שזוכה בעיקר לקולות המתונים הרואים בו מנהיג בעל קשרים טובים יחסית עם העולם ופתיחות כלפי המגזרים השונים בתוך המדינה, המעוניינים להימנע משפיכות דמים נוספות.

כמו עבאדי, גם עמירי מדגיש בהתמודדותו את הניצחון על דאעש, כשבניגוד לראשון הוא נהנה מתדמית של מפקד בחזית הלחימה בארגון ונחשב בעיני שיעים רבים לגיבור מלחמה. לעומתו מאליכי, שסיים את תפקידו כראש הממשלה אחרי כהונה בת שמונה שנים שבמהלכן השתלט דאעש על שליש משטחי עיראק, שואף לעשות השנה קאמבק פוליטי.

בניגוד לעמדתו החוצה מגזרים של עבאדי, מאלכי מדגיש את מוצאו השיעי ומציע לבטל את מודל חלוקת הכוחות הבלתי רשמי של המדינה שבמסגרתו לכל הצדדים יש נציגים בממשלה.

מאז נפילתו של סדאם חוסיין, ששמה קץ לשלטונו ארוך השנים של המיעוט הסוני, משרות בכירות בממשלה מאוישות בין נציגי המגזרים השונים. במסגרת מודל זה, ראש הממשלה משתייך לרוב השיעי, יו"ר הפרלמנט למיעוט הערבי הסוני והנשיא למיעוט הכורדי, ושלושת אלה נבחרים על ידי הפרלמנט.

מפקד המליציה השיעית בעיראק שמתמודד בבחירות חאדי אל-עמירי ב-7 במאי 2018. AP
נחשב לגיבור מלחמה שיעי, שהה בגלות בטהראן. עמירי/AP

עניין נוסף שעומד על הפרק הוא המתח בין ארצות הברית לבין איראן. על אף שממשלתו של עבאדי שומרת על יחסים טובים עם איראן, הוא נחשב למנהיג מאוזן יחסית המועדף על ידי דיפלומטים מהמערב. בניגוד אליו, גם מאליכי וגם עמירי, שהאחרון שבהם בילה שנים בגלות בטהראן ודובר פרסית שוטפת, נחשבים מקורבים יותר לטהראן.

בעוד שבסיס הבוחרים השיעי מפוצל בין מועמדים רבים בשל אי שביעות הרצון מהאלימות ומהאבטלה במדינה, המיעוט הסוני מפוצל בשל היעדר המועמדים מטעמו.

מיליוני סונים נמקים במחנות עקורים, רבים מהם חסרי כל ומנסים להתמודד עם משימת שיקום הריסות בתיהם מהקרבות. חלקם מרגישים כי הם מתמודדים עם תדמית של "תומכי דאעש" שמחריפה את המתח בינם לבין הקבוצות האחרות בעיראק.

לעומתם, הכורדים בעיראק מאשימים את מנהיגיהם בכישלון הניסיון להקים מדינה עצמאית, ובשל כך הם צפויים להצביע למפלגות לא מסורתיות לפי חלק מההערכות ולשבור את דפוס ההצבעה האחיד כגוש שובר שוויון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully