וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה נסוגה מהעברת S-300 לאסד: "לסוריה יש כל מה שהיא צריכה"

11.5.2018 / 12:30

יועץ בכיר של פוטין אמר כי בשלב זה אין מו"מ עם דמשק על משלוחי מערכות ההגנה המתקדמות, אחרי שבחודש האחרון רמזו במוסקבה על כוונתם לעשות זאת. בישראל הפעילו לחץ רב כדי למנוע את העסקה

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

רוסיה לא מקיימת משא ומתן עם סוריה על העברת מערכות ההגנה האווירית המתקדמות S-300 - כך אמר היום (שישי) יועץ בכיר של הנשיא ולדימיר פוטין, שציין כי מוסקבה לא סבורה שיש בכך צורך. דבריו של ולדימיר קוז'ין, שצוטטו על ידי העיתון איזבסטיה, נאמרו לאחר ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במוסקבה ביום רביעי. נתניהו ניסה לשכנע את פוטין שלא להעביר את הטילים המתקדמים לידי משטרו של בשאר אסד.

בחודש שעבר רמזו בכירים במוסקבה כי הם שוקלים להעביר את המערכת המתקדמת לדמשק בעקבות המתקפה המערבית בהובלת ארצות הברית. שר החוץ סרגיי לברוב אמר כי הפעולה הסירה את המחויבות המוסרית של רוסיה שלא להעביר את הטילים, ואף דווח כי ייתכן שהמשלוחים יחלו מידית, וללא תשלום. בישראל הזהירו כי ייאלצו להשמיד את המערכות הללו עוד בטרם הפעלתן, מה שעורר חשש מעימות עם רוסיה.

עם זאת, נראה שהמאמצים שהפעילה ישראל צלחו, לפחות לעת עתה. קוז'ין, המפקח על הסיוע הצבאי שמעניקה רוסיה למדינות אחרות, נשאל על האפשרות של ציוד משטר אסד ב-S-300 ואמר: "בשלב זה, אנחנו לא מדברים על שום משלוחים של מערכות מודרניות מתקדמות". לדבריו, לצבא סוריה יש "כל מה שהוא צריך".

מערכת טילים מדגם S-300 במצעד צבאי – מוסקבה, מאי 2015. GettyImages
יכולים לשדרג את מערכות ההגנה של אסד. טילי S-300/GettyImages

הביקור של נתניהו, לפי דיווח בא-שאק אל-אווסט, הוליד גם מסר שהועבר מרוסיה לאיראן מפני תגובתה של ישראל לכל ניסיון לפגוע בה דרך סוריה.

לפי הדיווח בעיתון הסעודי היוצא לאור בלונדון, שציטט גורם המקורב לחבר במועצה לביטחון לאומי של איראן, סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריבקוב יצא לביקור פתע בטהראן לאחר פגישתו של ראש הממשלה ונשיא רוסיה, ובפגישה עם מקבילו עבאס עראקצ'י הזהיר כי ישראל הבהירה שתגיב בחריפות לכל שיגור טילים לשטחה.

שעות לאחר מכן, שיגרו כוחות בפיקודו של גנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, כ-20 רקטות מסוג "פג'ר 5" וגראד לעבר עמדות של צה"ל ברמת הגולן, אך אלו לא פגעו במטרותיהן. ארבע מהן יורטו בידי מערכת "כיפת ברזל" והיתר נחתו בשטח סוריה.

בעקבות זאת, יצאה ישראל למתקפה בסוריה, שלפי צה"ל הייתה הגדולה ביותר מאז 1974. במהלכה הותקפו כ-50 יעדים איראניים וסוריים, בהם מחסני נשק, עמדות מודיעין ותשתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully