וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נקמה מתוקה": אלה הבסיסים שחיל האוויר השמיד בתקיפה בסוריה

10.5.2018 / 15:22

מטוסי חיל האוויר סגרו מעגל עם השמדת מערכות נ"מ ששימשו בפברואר להפלת מטוס הקרב בתקרית יירוט המל"ט האיראני. בתקיפה הושמדו גם אתרים מבצעיים ולוגיסטיים של כוח קודס, וכן המשגר ששימש לירי 20 רקטות "פאג'ר-5" אל עבר רמת הגולן. "חיל האוויר עיוור את עיני צבא סוריה"

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

תקיפת יעדי איראן בסוריה | כל הפרטים:

* צה"ל תקף שורת יעדים של כוח קודס בשטח סוריה, בהם עמדות מודיעין, מפקדות לוגיסטיות וכן אתרים לאחסון אמל"ח
* מערכות נ"מ ששימשו בפברואר להפלת מטוס F-16 הושמדו אף הן בתקיפה
* המשגר שממנו נורו 20 רקטות אל רמת הגולן הושמד בתקיפה
* כל מטוסי חיל האוויר שבו בשלום לשטח ישראל
* ליברמן: "פגענו כמעט בכל התשתיות האיראניות בסוריה"
* דובר צה"ל: מפקד כוח קודס סולימאני אחראי לפעולות טרור רבות נגד ישראל

גורמים בצה"ל כינו היום (חמישי) את התקיפה הנרחבת של יעדי כוח קודס האיראני על אדמת סוריה "נקמה מתוקה" על התקרית לפני שלושה חודשים, שבה מטוס F-16, שהוזנק לתקיפה בעקבות חדירת מל"ט איראני למרחב האווירי של ישראל, הופל מאש נ"מ סורית. בין היתר הותקפו הלילה מערכות הגנה אווירית של צבא סוריה - מדגם SA-22, SA-17, SA-5 ו-SA-2 - הכוללות מכ"מים, משגרים ומיירטים.

מדובר במערכות שעברו בעשור האחרון שדרוגים כדי להתמודד עם איומים אוויריים שונים. השוני בין הדגמים השונים של המערכת בא לידי ביטוי בטווחי הגילוי, הזיהוי והיירוט של האיומים שעמן הן מסוגלות להתמודד. מרבית הדגמים ניידים ומהווים אתגר עבור גורמי מודיעין המנטרים את תנועותיהם.

עוד בנושא:
בוקר מתוח: מקלטים נפתחו בקריית שמונה, הלימודים יתקיימו כסדרם
20 שיגורים - אפס נפילות: תיעוד מהמטח האיראני הכושל
הבית הלבן על הירי לישראל: "הוכחה שטראמפ פעל נכון"

יעדים איראנים שהופצצו. עיבוד תמונה
היעדים האיראניים שהופצצו בסוריה/עיבוד תמונה

בקרב הצבא היו גורמים שכינו את התקיפה "סגירת מעגל", אך גורמים רשמיים בצה"ל הסבירו כי מדובר במערכות הגנה אוויריות מתוצרת רוסיה שהופעלו על ידי צבא סוריה נגד מטוסי חיל האוויר שחדרו למדינה ואיימו לפגוע בהם. לדבריהם, מערכות אלו לא נכללו בסל היעדים המקורי של התקיפה בסוריה, אך ברגע שהן היוו איום ממשי הוחלט להוציא אותן מכלל שימוש כדי למנוע איום אווירי. במשרד ההגנה הרוסי טענו כי 28 מטוסי קרב ישראליים מדגם F-15 ו-F-16 השתתפו בתקיפה, ושיגרו 60 טילים. עוד נטען כי מערכות ההגנה הסוריות יירטו כמחצית מהם.

ND כוחות איראניים שיגרו 20 רקטות "פג'ר" וגראדים לעבר עמדות צה"ל ברמת הגולן. רויטרס
שיגורי טילים בשמי סוריה, הלילה/רויטרס
זירת נפילת המטוס בצפון, 10 בפברואר 2018. רויטרס
זירת התרסקות מטוס ה-F-16 בגליל, בפברואר/רויטרס

בתקרית שאירעה בפברואר הופל מטוס של חיל האוויר הישראלי על ידי מערכת הגנה אווירית מסוג SA-5 של המשטר הסורי בתגובה לתקיפת קרון ההפעלה של המל"ט האיראני על אדמת סוריה. הטייס והנווט נטשו וניצלו אך המטוס התרסק אל הקרקע.

מאז התקרית, ובתום תחקיר מעמיק שעליו הנחה מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין, החל מפקד "הרביעייה" - הרכב המטוסים שהשתתף באותה תקיפה - טייס בדרגת רב-סרן, לעבור בטייסות הקרב של החיל כדי ללמד על התחקיר ומסקנות האירוע אך הצלקת נותרה. אחרי עשרות שנים של עליונות אווירית הופל מטוס של חיל האוויר על ידי מערכת רוסית של המשטר הסורי המוגדרת כמערכת מיושנת שנועדה להתמודד עם מטוסי תובלה איטיים במיוחד.

הבוקר הסבירו גורמי ביטחון כי הפגיעה הקשה שספג מערך ההגנה האווירי הסורי מצטרפת לתקיפה מחודש פברואר וכי האפקט הוא ברור: פגיעה בכושר מערך הצבא הסורי לזהות כלי טיס ולפגוע בהם. לדברי גורמי צבא לא רשמיים חיל האוויר הצליח "לעוור את עיניו" של צבא סוריה.

בין יעדי התקיפה: מפקדות לוגיסטיות ואתרי אמל"ח בקרבת הגבול

רשימת היעדים של כוח קודס האיראני שתקף צה"ל על אדמת סוריה כללה בנוסף גם עמדות תצפית, אתרים לאחסנת נשק ומערכות מודיעין. על פי הודעת דובר צה"ל הבוקר לצד מתחמי מודיעין ומפקדות לוגיסטיות הותקפו גם עמדות תצפית, ואתרים לאחסון אמצעי לחימה באזור החיץ בגבול ישראל-סוריה וכן מוצבים מודיעיניים.

מפת איזורי התקיפה בסוריה. דובר צה"ל
מפת איזורי התקיפה בסוריה/דובר צה"ל

ברשימה בלטו מחנה צבאי איראני שהותקף מצפון לדמשק, מתחם צבאי ומתחם לוגיסטי של כוח קודס באל-כיסווה בפאתי הבירה, וכן אתרים לאחסנת נשק בשדה התעופה הבינלאומי בעיר.

עוד צוין כי המשגר ששימש לירי 20 רקטות "פאג'ר-5" אל עבר רמת הגולן הושמד. מוקדם יותר מסר דובר צה"ל כי 16 רקטות נפלו על אדמת סוריה וארבע יורטו בידי סוללות "כיפת ברזל" שהוצבו בצפון.

ליברמן: "אם אצלנו יהיה גשם של טילים - באיראן יהיה מבול"

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר הבוקר בכנס הרצליה כי כמעט כל התשתיות האיראניות בסוריה נפגעו בתקיפה, שאותה כינה דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס "אחד המבצעים האדירים בשנים האחרונות". מנליס אף העביר מסר למפקד כוח קודס קאסם סולימאני ואמר כי הוא "ארכי מחבל" האחראי להובלתן של "הרבה מאוד פעולות נגד טרור נגד ישראל במערב ובמזרח התיכון". לדבריו, "מי שמתעסק בזה מבין את הסיכונים של המקצוע".

ליברמן נשאל על תגובה איראנית למתקפה ואמר כי "אם אצלנו יהיה גשם של טילים, אצלם יהיה מבול". לדבריו, איראן פועלת ללא הרף ליצירתן של חזיתות חדשות מול ישראל ולהקמת קו גבול חדש מולה, על אדמת סוריה. "ישראל לא תאפשר להפוך את סוריה לבסיס קדמי איראני", הוסיף. "איראן היא היחידה שמייצגת את הקיצוניות, הן באידאולוגיה והן בפעלתנות ובנכונות להקריב את האזרחים של עצמה ואת עתידה למען אותה אידאולוגיה קיצונית".

חיילים לבנונים בודקים שרידי טיל, הבאריה, לבנון, 10 במאי 2018. רויטרס
חיילים לבנוניים בוחנים שרידי טיל שנפל בשטח המדינה לאחר התקיפה בסוריה, הבוקר/רויטרס
תקיפה בסוריה. דובר צה"ל
משגר הרקטות הושמד. מפת אזור התקיפה בסוריה/דובר צה"ל
ND כוחות איראניים שיגרו 20 רקטות "פג'ר" וגראדים לעבר עמדות צה"ל ברמת הגולן. ., רויטרס
שיגורי טילים בשמי סוריה, הלילה/רויטרס, .
קאסם סולימני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, אוקטובר 2015. טוויטר, צילום מסך
"מוביל פעולות נגד ישראל". מפקד כוח קודס קאסם סולימאני/צילום מסך, טוויטר
משטרה צבאית בעין זיוון בעקבות המתיחות בצפון, 10 במאי 2018. ערן גילווארג
עין זיוון, היום/ערן גילווארג
חיילים ישראלים בגבול רמת הגולן, 10 במאי 2018. רויטרס
חיילים פזורים בגבול רמת הגולן, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully