וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוקר מתוח בצפון; תושבים: "עלינו לגג וראינו את הדרמה בשמים"

תושבים בצפון תארו את הלילה המתוח שעבר עליהם עקב מטח הטילים מסוריה. "רצנו לממ"דים ושמעו היטב את הפיצוצים", תיאר תושב קריית שמונה. תושב אחר סיפר: "הסתכלנו על הטילים עפים בשמים". מקלטים נפתחו בצפון אולם המועצה האזורית גולן הבהירה: הלימודים יתקיימו כסדרם

אתר רשמי

אזעקות נשמעו אחרי חצות הלילה (חמישי) ברחבי רמת הגולן. כיפת ברזל ביצעה כמה יירוטים. מדובר צה"ל נמסר כי זוהו 20 יירוטים של כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים לעבר מוצבים ברמת הגולן. בעקבות האזעקה, פרסמו העיריות והמועצות האזוריות הודעות לתושבים ועיריית קריית שמונה אף החליטה לפתוח את המקלטים בעיר.

עיריית קריית שמונה הודיעה כי פתיחת המקלטים נועדה להעניק תחושת ביטחון לתושבים. בעירייה הבהירו כי פתיחת המקלטים נעשתה על אף שלא התקבלה הנחיה מפורשת לכך מצה"ל וכי אין הנחיה להיכנס אליהם.

המועצה האזורית גולן הודיעה הבוקר כי "לאחר הערכת מצב עם פיקוד העורף, יתקיימו היום הלימודים במועצה אזורית כסדרם בכל מוסדות החינוך. מערך ההסעות ותחבורה ציבורית יפעלו כרגיל. החקלאים רשאים לעבד את אדמתם ללא כל מגבלות. מרוץ התפוח יתקיים כסדרו". במועצה האזורית הדגישו כי אין הנחיות מיוחדות לתושבים וכי מרכז הפעלה במועצה ממשיך לפעול בקשר רציף עם צה"ל.

תיעוד האזעקות ברמת הגולן:

פתיחת מקלטיים בקצרין 8 במאי 2018. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
פתיחת מקלטים בקצרין/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

בשעות הבוקר הורגש הניגוד הקיצוני בין הלילה הסוער לשקט ששרר ברמת הגולן. בחנות שוקולוד הבוטיק "דה קרינה" בקיבוץ עין זיוון, במרחק שני קילומטרים בלבד מקונייטרה הסורית, שידרו הבוקר עסקים כרגיל. במרחק קילומטרים ספורים משם אירעו כמה שעות קודם לכן חילופי אש הדדיים.

"זה היה מופע אורקולי", הגדיר זאת דודי מורד מקיבוץ אלרום. לדבריו, "לילה כזה לא היה פה הרבה מאד זמן. שמענו ממש הדי פיצוצים, רעש היירוטים של צה"ל". מורד הוסיף כי התושבים התכוננו ללילה הזה וכי זו לא הפעם הראשונה בימים האחרונים שנדרשו להפגין ביטחון וקבלה של המתרחש באזור. "ידענו שזה יגיע וכל המערכות היו מוכנות. היינו דרוכים ועירניים. החוסן הקהילתי פה מאוד חזק וזה גם מגביר את תחושת הביטחון", הוסיף.

אנשים ממשיכים בשגרה בחנות דה קרינה בעין זיון, אחרי ההתקיפה בסוריה, 10 במאי 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"מצד אחד היה מתוח - ומהשני רגוע". חנות בעין זיון, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

מורד הביע תסכול מהאפשרות של פגיעה בענף התיירות, לאחר שקבוצות מחו"ל, בעיקר מארצות הברית, ביטלו את ביקוריהן הצפויים באזור. מנגד סיפר מנהל החנות בקיבוץ גיורא צ'פלינסקי כי קבוצות תיירים שתיאמו הגעתן למקום לא ביטלו. "אנחנו לא מרגישים ירידה", הוסיף. "מצב כזה כבר לא נתפס כמשהו שקורה רק בישראל או כמשהו חריג. זה לא כמו פעם שאנשים היו נלחצים ונמנעים להגיע. הנה, שקט לגמרי, הכל בסדר".

אולם, למרות הרצון להפגין עסקים כרגיל הבוקר כבר הודיעו על ביטול מרוץ אופניים גדול שנועד להיערך בשבת באזור הגולן. גם פעולות שבשגרה נפגעו מאירועי הלילה הסוער. כך למשל, אל מטע הדובדבנים של עין זיוון לא הגיעו היום הפועלים, תושבי היישובים הדרוזים בצפון רמת הגולן. "אפשר להבין אותם", אמר אלכס קודיש, מנהל המטעים של הקיבוץ. "הם לא ישנו הלילה ונמצאים במתח גדול. אני מתוסכל מכך שאיבדתי יום חשוב של קטיף, אבל ברור שאני מקבל ומבין אותם".

"עברנו לילה מאד חריג", אומר לוואלה!NEWS אשכול שוקרון, תושב הישוב הקהילתי קלע אלון ברמת הגולן, מח"ט חטיבת הגולן 2012-2013, "הילדים שלי לא 'זכו' עד היום למשהו כזה. בסביבות חצות נשמעה האזעקה ורצנו כולנו לממ"ד. אצלנו למרבה המזל נותר כידוע שקט אבל את הדי הפיצוצים שבאו מכיוון סוריה אנחנו שמענו היטב. אז זה היה קצת מוזר שמצד אחד היה מתוח ומהצד השני רגוע", תיאר שוקרון.

"לשמחתנו אחרי שעתיים הודיעו לנו שאפשר לצאת מהמרחבים המוגנים וחזרנו לחדרי השינה להמשך הלילה. קמנו הבוקר סקרנים, שואבים מידע מהחדשות ולומדים שהיום צפויה לנו שיגרה", הוסיף. אתמול החלו אנשי קק"ל לפזר 70 מיגוניות ביישובים באזור והיום בצהריים יגיע שר הפנים אריה דרעי לשמוע את צרכי היישובים כדי לבחון את מוכנות העורף.

שוקרון, מנכ"ל עיריית קריית שמונה, אומר עוד כי ההתרחשויות הלילה הדירו שינה מתושבים מודאגים רבים בעיר. "הדי הפיצוצים נשמעו היטב גם כאן. בסביבות שתיים בלילה החלטנו על פתיחת מקלטים בקרית שמונה ולאחר כשעה הודענו לתושבים. הבוקר עוד מעט נעשה הערכת מצב ונראה איך ממשיכים בשגרה". להערכתו, "כל צד פרק את מה שהיה לו צורך לפרוק ועכשיו מחפש איך לחזור ליומיום ולשגרה. נקווה שבכך הסתיים העניין".

תקיפת מטרות בסוריה, מאי 2018. רויטרס, רויטרס
תקיפת מטרות בסוריה, מאי 2018/רויטרס, רויטרס
מתיחות בצפון, קיבוץ דפנה. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"היום צפויה לנו שגרה". קיבוץ דפנה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

"לא ישנתי עד לפנות בוקר", סיפר הבוקר לוואלה!NEWS לוטפי אבו שבלי, נשוי ואב לשני ילדים בני 5 ו-3, קבלן צבע וגבס במקצועו, תושב הכפר בוקעתא, הסמוך לחרמון, ממש על גבול סוריה. "בערך בחצות הייתה אזעקה אצלנו, האישה פחדה, למרות שיש ממ"ד אבל הילדים נשארו לישון ואני דווקא אוהב את האקשן הזה. אז הרגעתי את האישה ואני וחברים עלינו לגג של הבית וצפינו בדרמה בשמיים", תאר.

עוד סיפר אבו שבלי כי "ראינו ממש טוב מה שקורה גם בצד הסורי וגם אצלנו. הסתכלנו על הטילים עפים בשמים. כיפת ברזל עבדה קשה. זה נמשך כמעט עד אור הבוקר ואז הלכתי לישון. עכשיו רגוע. נתחיל לעבוד קצת יותר מאוחר אבל בעיקרון יום רגיל".

נוכח האירועים הלילה, שר הפנים, אריה דרעי, ומשלחת של משרד הפנים ייפגשו היום בשעה 12:30, עם ראשי רשויות מרמת הגולן וגורמים ממערכת הביטחון במועצה האזורית גולן, כדי לבדוק מקרוב את צרכי התושבים.

ההתרעה נשמעה אחרי חצות ביישובים אודם, אזור תעשייה בני יהודה, אל רום, בוקעתא, קלע, שעל, מג'דל שמס, מסעדה, נווה אטי''ב, נמרוד ועין קנייא. העיריות והמועצות האזוריות פרסמו הודעות לתושבים בעקבות הפעלת האזעקות. תושב מסעדה שבצפון רמת הגולן סיפר אחרי חצות: "אנחנו עדיין בתוך הממ"דים. שומעים קולות ירי ובהחלט ניכרת עוצמת התגובה של צה"ל".

המועצה האזורית גולן מסרה בלילה כי "ביישובים בהם נשמעה אזעקה ניתן לצאת ממרחבים מוגנים אך להישאר בסמוך להם. מרכז הפעלה של המועצה פועל באופן מלא. אנו עדיין בתוך האירוע ויש להיות קשובים ולהישמע להנחיות".

בסביבות השעה 3:00 נשמע קול פיצוץ באזור צפת. ראש העירייה אילן שוחט פרסם בחשבון הפייסבוק שלו כי "מבדיקה ראשונית הפיצוץ שנשמע לפני שלוש דקות הוא לא נפילה של טיל או כל דבר אחר, אלא ירי של צה"ל מאזורנו. אין הנחיות מיוחדות מעבר למה שהיה עד כה". דובר צה"ל סירב להגיב בשלב זה לדיווחים ברשתות החברתיות שלפיהן הופעלה סוללת פטריות לעבר מטרה חשודה במרחב האווירי באזור צפת.

בעיריית מטולה פנו לתושבים: "לאחר שמיעת הפיצוץ אנו נמצאים בבדיקות ברחבי הישוב. כרגע אין ממצאים. ניתן לצאת מהמרחבים המוגנים. במקביל לשמיעת הפיצוץ צה"ל ביצע ירי. אנו נמשיך לעדכן לכשיהיו ממצאים. המשך בוקר שקט".

(עדכון ראשון: 5:05)

תיעוד שיגור רקטות שעל פי דיווחים כוונו לישראל ב-10 במאי 2018. צילום מסך מתוך טוויטר, צילום מסך
תיעוד שיגור הרקטות לעבר ישראל/צילום מסך, צילום מסך מתוך טוויטר
בצל האיום האיראני ותנועות חריגות של הכוחות האיראניים בסוריה, צה"ל הורה לפתוח מקלטים. דובר צה"ל
פריסת כוחות צה"ל בגבול הצפון/דובר צה"ל
אינפו - הנחיות פיקוד העורף לאחר שיגור הרקטות לרמת הגולן, 10 במאי 2018. מערכת וואלה!
אינפו - הנחיות פיקוד העורף לאחר שיגור הרקטות לרמת הגולן, 10 במאי 2018/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully