וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן על תקיפת צה"ל: פגענו כמעט בכל התשתיות האיראניות בסוריה

10.5.2018 / 11:45

שר הביטחון התייחס לתקיפת המטרות איראניות לאחר שיגור 20 הרקטות מסוריה ואמר כי "אם אצלנו יהיה גשם של טילים - אצלם יהיה מבול". דובר צה"ל בשיחה עם וואלה! NEWS על אפשרות של חיסול קסאם סולימאני: מי שמתעסק בטרור מבין את הסיכונים

עריכה: יאיר דניאל

מתקפת חיל האוויר בסוריה - היום שאחרי:

* ליברמן: פגענו כמעט בכל תשתיות איראן בסוריה; לא נאפשר לה להקים בסיס קדמי מול ישראל
* דובר צה"ל: מפקד כוח קודס סולימאני הוא ארכי מחבל; מי שמתעסק בטרור מבין את הסיכון במקצוע
* "התקיפה בסוריה - קצה הקרחון של יכולות צה"ל"
* בין היעדים שהותקפו בסוריה: מתקנים צבאיים ולוגיסטיים של כוח קודס
* רוסיה וארצות הברית עודכנו מראש במתקפה
* השר ישראל כץ: פועלים נגד התבססות איראנית בסוריה בשילוב מהלכים מדיניים
* הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס בשעה 18:00 כדי לדון במתיחות בצפון

שר הביטחון אביגדור ליברמן נשא הבוקר (חמישי) דברים בכנס הרצליה בעקבות סיכול מתקפת הרקטות האיראנית ברמת הגולן ואמר כי צה"ל השמיד כמעט את כל התשתיות האיראניות בסוריה. "אם אצלנו יהיה גשם של טילים, אצלם יהיה מבול", הוסיף.

עוד אמר ליברמן כי איראן מנסה ללא הרף לבנות גבול חדש מול ישראל וליצור חזיתות חדשות וארגונים חדשים שיפעלו מולה. לדבריו, ישראל לא תאפשר לטהראן להפוך את סוריה לבסיס קדמי לפעולות נגדה. בדבריו ציין שר הביטחון כי אף טיל שנורה הלילה מסוריה לא פגע בשטח ישראל וכי איש לא נפגע בתקיפה.

הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס הערב בשעה 18:00 כדי לדון בהתפתחויות בגבול הצפון ובהיערכות להסלמה אפשרית. מוקדם יותר קיבלו שרי הקבינט עדכון טלפוני על ההתרחשויות הלילה.

עוד בנושא:
בוקר מתוח: מקלטים נפתחו בקריית שמונה, הלימודים יתקיימו כסדרם
20 שיגורים - אפס נפילות: תיעוד מהמטח האיראני הכושל
הבית הלבן על הירי לישראל: "הוכחה שטראמפ פעל נכון"

אביגדור ליברמן  בכנס הרצליה, 10 במאי 2018. ללא קרדיט, צילום מסך
ליברמן בכנס הרצליה, הבוקר/צילום מסך, ללא קרדיט

ליברמן הוסיף כי בניגוד לאיראן ישראל לא פועלת להתרחבות אזורית. לדבריו, איראן, הפועלת גם בעיראק, בתימן, בלבנון ועל אדמת אפריקה, היא "היחידה שמייצגת את הקיצוניות, הן באידאולוגיה והן בפעלתנות ובנכונות להקריב את האזרחים של עצמה ואת עתידה למען אותה אידאולוגיה קיצונית".

לדבריו, איראן השקיעה עד כה 13 מיליארד דולר בסוריה ומשקיעה מדי שנה שני מיליארד דולר ב"פעילות חתרנית". ליברמן כינה את החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן "החלטה נכונה" והוסיף כי באשר להשלכותיה ניתן ללמוד מקריסת ברית המועצות שלדבריו, נגרמה מהרבה סיבות אבל בעיקר בשל הפגיעה בכלכלתה.

שר הביטחון הוסיף עוד כי "אי אפשר לפעול רק על ידי כוח הזרוע, חייבים להשלים גם מהלכים דיפלומטיים. זה שלישראל יש יכולת מדינית גבוהה גם מול רוסיה וגם מול ארצות הברית זה חשוב. ישראל מסודרת גם במישור הדיפלומטי ויכולה לתקשר עם המעצמות הכי גדולות למרות שהאינטרסים לא תמיד חופפים". יחד עם זאת הזהיר ליברמן מפני שאננות והוסיף כי אפשרות הפעולה הדיפלומטית של ישראל מול המעצמות אינה מובנת מאליה.

תקיפת מטרות בסוריה, מאי 2018. רויטרס, רויטרס
טילים בשמי סוריה, הלילה/רויטרס, רויטרס

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס אמר הבוקר במשדר וואלה! NEWS כי ישראל פעלה בחודש האחרון באופן גלוי וחשאי מול מאמצי טהראן בגבולה הצפוני. לדבריו, תקיפתן בתגובה של עשרות מטרות על אדמת סוריה הסבה נזק משמעותי לכוח קודס האיראני וגרמה נזק משמעותי שיצריך חודשים של שיקום. "אני משאיר לדובר של הצד השני לדברר את כמות הנפגעים שלהם", הוסיף. "הם ראו רק חלק מקצה הקרחון של היכולות שלנו, אנחנו ערוכים לכל תרחיש".

תא"ל מנליס ביקש להעביר בדבריו את המסר כי פניה של ישראל אינה להסלמה אזורית וכי "הכול תלוי באופן שבו הם יפעלו". דובר צה"ל הוסיף כי יש להפריד בין המתקפה הלילה לבין נושא התבססות איראן על אדמת סוריה. "אנחנו לא יכולים להשלים עם נוכחות איראנית גבוהה בסוריה, או עם מוצבי מודיעין ולא נאפשר תחנת מעבר לחיזבאללה", הבהיר. את מפקד כוח קודס גנרל קאסם סולימאני כינה מנליס "ארכי-מחבל" והוסיף כי הוא "המוביל הראשי של הרבה מאוד פעולות טרור נגד ישראל במערב ובמזרח התיכון. מי שמתעסק בזה מבין את הסיכונים של המקצוע".

קאסם סולימני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, אוקטובר 2015. טוויטר, צילום מסך
"מוביל פעולות טרור נגד ישראל". סולימאני/צילום מסך, טוויטר

בדבריו הדגיש מנליס כי ארצות הברית ורוסיה עודכנו לפני פעולת צה"ל הלילה בסוריה. "אנחנו נמצאים בקשר שוטף עם הרבה מאוד מדינות באזור ובעולם, יש לנו הבנה משותפת בתחום האיראני", הוסיף. "המאמץ הישראלי מול נוכחות איראנית הוא מתמשך, בחודש האחרון ביצענו מספר רב של פעולות נגד מטרות איראניות. בפעולות האלה לוקחות יחידות מכלל יחידות צה"ל גם לא רק חיל האוויר. מדובר בפעולות שיבוש לפיגוע נגד ישראל".

את המתקפה הלילה כינה דובר צה"ל "אחד המבצעים האדירים בשנים האחרונות" והוסיף כי מטוסי חיל האוויר תקפו "עשרות מטרות מודיעיניות ואתרי נשק". בין היעדים שהותקפו על אדמת סוריה היו לדבריו מתקנים צבאיים ואתריים לוגיסטיים של כוח קודס - בין היתר באזור אל-כיסווה ובתחומי שדה התעופה הבינלאומי של דמשק - וכן, עמדות תצפית ואתרי אחסון של אמצעי לחימה באזור החיץ בגבול ישראל-סוריה. בצה"ל טענו הבוקר כי המשגר ששימש לירי הרקטות אל עבר ישראל הושמד וכי במהלך התקיפה הושמדו סוללות טילי קרקע-אוויר שירו אל עבר המטוסים.

השר כץ: פועלים נגד התבססות איראן בסוריה גם במהלכים מדיניים

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ התראיין אף הוא במשדר והוסיף כי ההכרעה מול איראן תגיע כשזו תבין שהמחיר לפעולותיה מול ישראל בגבול הצפון גבוה מדי. "חופש הפעולה של ישראל בסוריה הוא לא מובן מאליו", הוסיף. "המטרה היא שאיראן תיסוג מסוריה".

השר כץ התייחס לביקורו אתמול של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברוסיה ולפגישתו עם הנשיא ולדימיר פוטין ואמר כי התיאום עם רוסיה הוא "מרכיב חשוב" לאזהרת איראן בנושא התנהלותה בסוריה. לדבריו, "גם האמריקנים, למרות שאינם רוצים להיות בסוריה מבינים את זה".

מפת איזורי התקיפה בסוריה. דובר צה"ל
מפת איזורי התקיפה בסוריה/דובר צה"ל

הוא הדגיש כי תגובתה של ישראל "מתוחמת לאזור סוריה ולא לאיראן" וכי הקו האדום של ישראל הוא התבססות איראנית על אדמת סוריה. "הדברים מונחים על השולחן. איראן מתבססת שם ואנחנו פועלים למנוע זאת ומגיבים. יש פעולה מתמדת, סמויה וגלויה, למניעת התבססות. יש שילוב של יכולת מבצעית עם מהלכים מדיניים. אנחנו מפעילים לחצים כדי שהמסר יעבור לאיראנים".

(עדכון ראשון: 8:40)

חיילים לבנונים בודקים שרידי טיל, הבאריה, לבנון, 10 במאי 2018. רויטרס
חיילים מצבא לבנון בוחנים נפל טיל באזור הבאריה מצפון-מערב לדמשק, הבוקר/רויטרס
תקיפת מטרות בסוריה, מאי 2018. רויטרס, רויטרס
שיגורי רקטות בשמי דרעא שבדרום סוריה, הלילה/רויטרס, רויטרס
בצל האיום האיראני ותנועות חריגות של הכוחות האיראניים בסוריה, צה"ל הורה לפתוח מקלטים. דובר צה"ל
מערכת הגנה אווירית של צה"ל ברמת הגולן, שלשום/דובר צה"ל
אינפו - הנחיות פיקוד העורף לאחר שיגור הרקטות לרמת הגולן, 10 במאי 2018. מערכת וואלה!
אינפו - הנחיות פיקוד העורף לאחר שיגור הרקטות לרמת הגולן, 10 במאי 2018/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully