וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יקרה אחרי שטראמפ ביטל את הסכם הגרעין? | אורן נהרי עושה סדר

9.5.2018 / 13:45

הכרזת טראמפ בדבר פרישת ארצות הברית מההסכם, אינה מעידה בדיוק על ביטולו המוחלט. מדינות אירופה החתומות עליו כבר הודיעו כי ימשיכו לכבדו - זאת משום שלדבריהן איראן מעולם לא הפרה אותו. הסנקציות עליהן דיבר ישובו רק בעוד שלושה חודשים. אורן נהרי מורה נבוכים

עיצוב : אביחי ברוך

אתמול (שלישי) הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על החלטתו לפרוש מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 עם איראן, וכי הוא מטיל מחדש את הסנקציות שהיו ערב ההסכם. הסנקציות הללו נגעו לסקטורים שונים בכלכלה האיראנית - בעיקר בתחומי הבנקאות והאנרגיה.

עם זאת, למרות הכרזת טראמפ, ההסכם לא בדיוק בוטל. שאר המעצמות החתומות עליו - רוסיה, סין, בריטניה, גרמניה, צרפת והאיחוד האירופי - הביעו צער על ההחלטה האמריקנית, ביקרו אותה, והודיעו שמבחינתן ההסכם בתוקף. הם נימקו זאת בכך שאיראן לא הפרה אותו.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
דיווח: שמונה איראנים נהרגו בתקיפה הישראלית באזור דמשק
"תכינו את הממ"דים": כשמדינה שלמה נכנסה ללחץ מנקמה איראנית
מתקפת המנע בסוריה חשפה את האיראנים - ודחתה זמנית התנגשות חזיתית

דונלד טראמפ במהלך נאומו על הסכם הגרעין, בבית הלבן 8 במאי 2018. רויטרס
הנשיא טראמפ מודיע על פרישת ארה"ב מההסכם, אתמול/רויטרס

איראן עצמה הודיעה שמבחינתה ההסכם עדיין תקף, אבל הוסיפה איום שאולי מעתה תתחיל להעשיר אורניום לרמה מסחרית - הרבה פחות מהרמה הדרושה לפצצה.

הסנקציות האמריקניות לא נכנסות לתוקף כבר היום, אלא בעוד שלושה חודשים. טראמפ מקווה שבחלון הזמן הזה האירופאים יפעילו לחץ על איראן, וזו תסכים לשנות את ההסכם, ואולי אפילו להוסיף בו נושאים נוספים כמו הטילים שברשותה, מעורבותה בתימן ובסוריה ועוד.

הסיכויים לכך - קלושים. כשארצות הברית תחל להפעיל לחץ על חברות אירופיות ואחרות שייאלצו לבחור בין ארצות הברית לאיראן, ההסכם כנראה יתמוטט מעצמו, לטוב או לרע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully