וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: נישאר בהסכם הגרעין, החלטת טראמפ לא חוקית

נשיא איראן אמר כי טהראן תבחן עם יתר המדינות החתומות על העסקה אם היא יכולה להמשיך ולהינות מרווחיו גם ללא ארה"ב. "אמריקה ערערה באופן רשמי את מחויבותה לקהילה הבינלאומית"

צילום: רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני תקף הערב (שלישי) את החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין ואמר כי טהראן תישאר בו. "זאת החלטה לא חוקית ובלתי-לגיטימית", אמר בנאום מיוחד לאחר הודעת טראמפ כי הוא פורש מההסכם ומטיל מחדש סנקציות.

"אם נשיג את מטרות ההסכם דרך שיתוף פעולה עם יתר חברותיו, הוא יישאר במקומו. עם פרישתה, אמריקה ערערה באופן רשמי את מחויבותה לקהילה הבינלאומית", אמר. "הוריתי למשרד החוץ לשאת ולתת עם מדינות אירופה, סין ורוסיה בשבועות הקרובים ואם בסיומם שאנחנו יכולים להרוויח מה-JCPOA עם שיתוף פעולה מצד כל המדינות, אז ההסכם יישאר", אמר.

ה-JCPOA הוא השם הרשמי לעסקה שנחתמה ב-2015 בין איראן לבין חמש החברות הקבועות של מועצת הביטחון של האו"ם - ארצות הברית, רוסיה, סין בריטניה וצרפת - וגרמניה.

אויבותיה האזוריות של איראן, ישראל וערב הסעודית, בירכו על החלטת טראמפ.

הסכם הגרעין - כותרות נוספות:
"טראמפ הודיע למקרון: ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין עם איראן"
רוסיה: כל שינוי בהסכם הגרעין עשוי לגרום להשלכות שליליות
המדריך המלא: כל מה שצריך לדעת על הסכם הגרעין עם איראן

רוחאני: "מחוייבים להסכם כל עוד האינטרסים המדיניים שלנו לא ייפגעו". רויטרס
מעביר מסר מרגיע לאזרחים. רוחאני בנאום לאומה/רויטרס

רוחאני הבטיח לאזרחי איראן, המתוסכלים משיעור האבטלה הגבוה ורמת החיים הנמוכה, כי להחלטת טראמפ לא תהיה השפעה על כלכלתה של המדינה, הנשענת על יצוא נפט.

"העם הגיבור שלנו לא יושפע מהמתקפה הפסיכולוגית הזאת. כלכלת איראן תמשיך להתקדם. אנשינו לא יהיו מודאגים בכלל", אמר חרף הודעת משרד האוצר בוושינגטון כי בשלושת עד ששת החודשים הקרובים יוטלו מחדש סנקציות על מגזרי הנפט והרכב של איראן. באירופה חוששים כי זה ישפיע גם על עסקיהם עם טהראן.

רוחאני הזהיר כי איראן מוכנה להמשיך בפעילותה הגרעינית אם האינטרסים שלה לא יובטחו בהסכם ללא ארצות הברית. "אם נידרש, נמשיך את העשרת האורניום ברמה תעשייתי וללא מגבלות", אמר נשיא איראן. "מעתה, כל דבר תלוי באינטרסים הלאומיים של איראן". במסגרת ההסכם, איראן הפסיקה להעשיר אורניום מעבר לרמה של 20% וויתרה על רוב מצבורי בתמורה להסרת רוב הסנקציות הבינלאומיות עליה.

שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף אמר כי הוא יוביל מאמץ דיפלומטי כדי לבחון אם יתר המדינות שנותרו בהסכם יכולות לוודא שאיראן תמשיך להרוויח ממנו. "התוצאה תקבע את התגובה שלנו", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
דונלד טראמפ במהלך נאומו על הסכם הגרעין, בבית הלבן 8 במאי 2018. רויטרס
טראמפ חותם על הנסיגה מההסכם/רויטרס

לפני החלטת טראמפ בטלוויזיה הממלכתית דווח כי קבוצת מחוקקים בפרלמנט בטהראן פנו למנהיג העליון עלי חמינאי, ובו אמרו כי על הממשלה להגיב ב"תקיפות" אם ארצות הברית תכפה את "דרישותיה הבלתי-לגיטימיות" על הרפובליקה האסלאמית. חמינאי הבטיח בעבר "לקרוע" את ההסכם במקרה של נסיגה אמריקנית.

"אנחנו המחוקקים, מפלגים פוליטיים שונים, תומכים בעמדת הממסד נגד משא ומתן מחודש על ההסכם. אמריקה לא יכולה לכפות את דרישותיה הבלתי-לגיטימיות על איראן ולהתעלם מזכויותיה", נכתב במסר שהועבר לחמינאי.

(עדכון ראשון: 20:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully