וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: כל שינוי בהסכם הגרעין עשוי לגרום להשלכות שליליות

8.5.2018 / 16:09

הקרמלין הזהיר מפני האפשרות שטראמפ יחליט לפרוש מהעסקה עם איראן, לקראת הכרעתו של נשיא ארה"ב הערב. "ההשלכות הן בלתי-נמנעות", נמסר מהקרמלין. המטבע האיראני צונח ובכיר בטהראן מזהיר את טראמפ: "יהיה אחראי להשלכות קריסת ההסכם"

צילום: ניב אהרונסון

רוסיה הזהירה היום (שלישי) כי כל שינוי בהסכם הגרעין עם איראן עלול לגרום להשלכות מסוכנות. זאת בהתייחסות הקרמלין להכרזה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הערב, שבה הוא עשוי להודיע על פרישה מהעסקה שנחתמה ב-2015. "לכל פעולה שתגרום לפירוק ההסכמים האלו יהיו השלכות שליליות בלתי-נמנעות", אמר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב.

טראמפ ימסור את הכרעתו בשעה 21:00, ויבהיר אם וושינגטון פורשת מההסכם ומטילה מחדש סנקציות על טהראן או נשארת בו תוך כדי דרישה לערוך בו שינויים. גורמים דיפלומטיים אירופיים אומרים כי הם סבורים שמאמצי השכנוע נכשלו, אם כי לא ברור כיצד תיראה אותה נסיגה ואם היא תשפיע גם על היחסים הכלכליים של אירופה עם טהראן.

איראן טוענת כי כלכלתה לא תיפגע מכל החלטה שהיא, אבל הריאל צנח ביחס לדולר לכמעט שפל של כל הזמנים לנוכח החשש של האזרחים מפני השלכות פרישה אפשרית של טראמפ. "אנחנו מוכנים לכל התרחישים. אם אמריקה תפרוש מההסכם, הכלכלה שלנו לא תושפע", אמר נגיד הבנק המרכזי של איראן, וליואללה סיף.

לקריאה נוספת בנושא
רוחאני לקראת הכרעת טראמפ: אנחנו עשויים להיתקל בבעיות
שר החוץ הבריטי לטראמפ: "ביטול ההסכם יפרק את האזיקים מאיראן"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן חסן רוחאני בפגישה בקרמלין במוסקבה, 28 במרץ 2017. רויטרס
רוסיה תומכת בהסכם. פוטין ורוחאני, בשנה שעברה/רויטרס

הנשיא חסן רוחאני אמר הבוקר כי "אנחנו עשויים להיתקל בבעיות", אך הוסיף: "ייתכן שנעמוד בפני בעיות במשך חודשיים או שלושה, אבל נעבור זאת".

לדבריו, איראן רוצה לקיים יחסים בונים עם הקהילה הבינלאומית, אך תמשיך ב"פיתוחה המקומי" על אף הסנקציות האפשריות. "בין אם אנו תחת סנקציות או לא, אנחנו צריכים לעמוד על הרגליים. זה חשוב מאוד עבור פיתוחה של המדינה", אמר רוחאני. אתמול הוא הבהיר כי איראן עשויה להישאר בהסכם גם במקרה של פרישה, אם יובטח כי הרווחים ממנו לא ייפגעו.

סגנו אסחאק ג'האנגירי אמר כי טהראן ערוכה לכל תרחיש. "אם ארצות הברית תפר את ההסכם, יהיה נאיבי לשאת ולתת עם המדינה הזו שוב", צוטט על ידי סוכנות הידיעות תסנים.

גורם איראני בכיר אמר לרויטרס כי טראמפ יישא באחריות ל"השלכות" קריסת ההסכם. לדבריו, איראן לא תקבל את דרישותיה "המופרזות" של אירופה מעבר להסכם הגרעין.

עוד באותו נושא

טראמפ וישראל מאותתים: עימות עם איראן עכשיו - ולא בעוד עשור

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במדשאת הבית הלבן, 7 במאי 2018. רויטרס
העולם ממתין בכיליון עיניים. טראמפ/רויטרס

מדינות אירופה החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת וגרמניה - אומרות כי אין אלטרנטיבה טובה יותר וכי פרישה מההסכם עלולה להוביל למלחמה. הן הפצירו בטראמפ להישאר בו, אך הן לא אופטימיות לגבי סיכוייהן. "הסכם הגרעין אינו מושלם, אך הוא מאפשר להשהות את תוכנית הגרעין הצבאית של איראן", אמרה שרת ההגנה של צרפת פלורנס פרלי. "האיראנים מכבדים את הסכם הגרעין".

בריטניה, צרפת וגרמניה הצהירו כי הן נותרות מחויבות להסכם, שעליהן חתומות גם רוסיה וסין, המזהירות מפני פרישה ממנו. עם זאת, המדינות האירופיות מסכימות כי יש לפעול לבלימת תכנית הטילים של איראן, פעילותה הגרעינית מעבר ל-2025 - אז יבוטלו חלק מהמגבלות המרכזיות - ומעורבותה במלחמות במזרח התיכון, כמו בסוריה ובתימן.

החשש הוא כי ביטול הסכם הגרעין, שעליו עמלה הקהילה הבילנאומית במשך שנים בהובלת ממשלו של ברק אובמה, יחריף את המשברים באזור ואת המתיחות בין איראן לישראל

גורם צרפתי: "מתכוננים לאפשרות של פרישה"

גורם אמריקני בכיר אמר כי צרפת גרמניה ובריטניה התקדמו משמעותית בטיפול בליקויים בהסכם, אולם לא ברור אם מאמציהן הקדחתניים יצליחו לשכנע את טראמפ להישאר. בשבועות האחרונים הוא נפגש בוושינגטון עם נשיא צרפת עמנואל מרקל וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ושוחח בטלפון עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי.

גורם צרפתי בכיר אמר כי הוא סבור שטראמפ יפרוש. "אני חושב לשנשיא היה ברור שטראמפ בדרך לקבל החלטה שלילית ואנחנו מתכוננים בצורה אגרסיבית לאפשרות של פרישה חלקית או מוחלטת", אמר.

במסגרת ההסכם, המוכר בשם תכנית הפעולה המשותפת המקיפה (JCPOA), ארצות הברית הקלה בסנקציות שהטילה על איראן במרוצת השנים בשל תכנית הגרעין שלה, והיא עשתה זאת דרך הקפאתן מעת לעת.

לטראמפ יש עד 12 במאי, שבת, להכריע אם להמשיך בהקפאתן או לחדש את הסנקציות הקשורות למערכת הבנקאית ומגזר הנפט של איראן. צעד שכזה עלול להרתיע חברות זרות מקיום עסקים עם איראן מחשש שייענשו על ידי ארצות הברית.

(עדכון ראשון: 12:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully