וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הכריז על פרישה מהסכם הגרעין עם איראן והטיל מחדש סנקציות

9.5.2018 / 1:15

נשיא ארה"ב הודיע בדרמטיות כי וושינגטון פורשת מהעסקה, שאותה כינה "רקובה". לדבריו, "ההסכם אפשר לה לרמות", אך הוא הותיר פתח למשא ומתן על הסכם חדש. באיראן גינו, בישראל ובסעודיה בירכו. אובמה, אדריכל ההסכם: "טעות חמורה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הכרזת טראמפ - עדכונים אחרונים:

- טראמפ הכריז על פרישה מהסכם הגרעין ועל סנקציות חדשות
- איראן: ההחלטה של טראמפ לא חוקית
- נתניהו: החלטה אמיצה
- באירופה מאוכזבים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז אמש (שלישי) על פרישה מהסכם הגרעין עם איראן ועל הטלה מחודשת של סנקציות על טהראן. זאת למרות ניסיונות השכנוע של מדינות אירופה וברקע החשש מפני ההשלכות על שוק הנפט העולמי ופריצת סכסוך חדש במזרח התיכון. איראן אמרה כי ההחלטה של טראמפ לא חוקית והנשיא חסן רוחאני הבהיר כי היא תישאר בהסכם. רוסיה הביעה אכזבה על הפרישה.

ההסכם, שאותו כינה טראמפ "נורא וחד-צדדי שמעולם לא היה צריך להיתם", נחתם ב-2015 תחת ממשלו של ברק אובמה יחד עם חמש מעצמות נוספות - בריטניה, צרפת, גרמניה רוסיה וסין - ואיראן. מטרתו הייתה לבלום את הפעילות הגרעינית של איראן ואת היכולת שלה לפתח נשק גרעיני בתמורה להסרת סנקציות.

עם זאת, לטענת טראמפ, ההסכם שהיה לאחד מהישגיו הגדולים של הממשל הקודם, אינו פותר את סוגיות תכנית הטילים של טהראן, את פעילותה הגרעינית מעבר ל-2025 ואת מעורבות בסכסוכים במזרח התיכון. בחודש אוקטובר האחרון הזהיר כי אם לא ישופר הסכם הגרעין עם איראן הוא יבוטל. הוא אמר אמש כי הוא יהיה מוכן לשאת ולתת על הסכם חדש עם איראן, אולם היא כבר שללה זאת והזהירה מפני פעולות תגובה לפרישה אמריקנית.

חידוש הסנקציות יקשה על איראן למכור נפט ולהשתמש במערכת הבנקאות העולמית. איראן היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות ביותר בעולם. לפי משרד האוצר האמריקני, הסנקציות הקשורות למגזרי האנרגיה של איראן, של תעשיית הרכב ושל המגזרים הפיננסיים יושתו מחדש בתוך שלושה עד שישה חושדים.

הסכם הגרעין | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
לקראת הכרעת טראמפ: המדריך להסכם הגרעין עם איראן
רוסיה: כל שינוי בהסכם הגרעין עשוי לגרום להשלכות שליליות
רוחאני: ארה"ב תתחרט אם תחליט לפרוש מהסכם הגרעין

דונלד טראמפ במהלך נאומו על הסכם הגרעין, בבית הלבן 8 במאי 2018. רויטרס
טלטל את העולם. טראמפ בהכרזה על פרישתו מהסכם הגרעין/רויטרס

טראמפ אמר כי המסמכים שהציגה ישראל בשבוע שעבר הוכיחו כי טהראן חיפשה לפתח נשק גרעיני. לדבריו, "הסכם הגרעין היה אמור להגן על ארצות הברית ועל בעלות בריתה, אך הוא אפשר לה להמשיך להעשיר אורניום. אם הוא יישאר במקומו, עלול פרוץ מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון".

טראמפ תקף את מנגנון הסכם הגרעין, ואמר כי הוא "מאפשר לה לרמות". הוא טען: "הסכם הגרעין לא פועל לריסון פעילויותיה לערער את האזור, כולל תמיכתה בטרור". נשיא ארצות הברית אמר כי איראן היא התומכת הגדולה ביותר בטרור בעולם וכי העם האיראני "סובל ב-40 השנים האחרונות".

איראן מכחישה כי היא ניסתה לייצר נשק גרעיני וטוענת כי תכנית הגרעין שלה היא למטרות אזרחיות בלבד. פקחי האו"ם אמרו כי איראן לא הפרה את הסכם הגרעין וגם בכירים אמריקנים אמרו כמה פעמים כי מבחינה טכנית, היא מצייתת למגבלות ההסכם.

"שום פעולה שנעשתה על ידי המשטר הזה לא הייתה מסוכנת כמו המרדף שלהם להשגת נשק גרעיני", טען טראמפ.

דונלד טראמפ במהלך נאומו על הסכם הגרעין, בבית הלבן 8 במאי 2018. רויטרס
מוחק את מורשת אובמה. טראמפ, הערב/רויטרס

לפני הכרזתו של טראמפ, מקרון קיים שיחה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי כדי לתאם עמדות. אלו ניסו לשכנעו בשבועות האחרונים שלא לפרוש, אך אלו כשלו.

בהצהרה משותפת של השלושה הם אמרו כי פרישת ארצות הברית מההסכם היא מקור "לדאגה ולחששות" רבים. המדינות קראו לארצות הברית לא לנקוט צעדים שיקשו על מדינות אחרות שעדיין רוצים להישאר בהסכם. שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה כי היא מצפה מהקהילה הבינלאומית להמשיך ביישום ההסכם.

אובמה ביקר את טראמפ ואמר כי המהלך מוטעה. "אני סבור כי ההחלטה לשים את ה-JCPOA בסכנה מבלי שאיראן הפרה את ההסכם היא טעות רצינית", מסר הנשיא לשעבר.

מקרון: "אסור לאפשר לאיראן להחזיק בנשק גרעיני אך יש לכבד את ריבונותה". רויטרס
ניסה לשכנע את טראמפ. מקרון בקונגרס/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך הערב על החלטת נשיא ארצות הברית. "לו ההסכם היה נשאר על כנו, תוך כמה שנים הוא היה מאפשר לאיראן להעשיר מספיק אורניום כדי לייצר ארסנל שלם של פצצות", אמר נתניהו. "על עם ישראל להעריך את הנשיא טראמפ על החלטתו".

נתניהו הסביר כי מלבד יצירת ארסנל נשק גרעיני, ההסכם ממנו פרשה ארצות הברית כבר הזרים לאיראן מליארדי דולרים "כדי למממן את מכונת המלחמה של איראן ברחבי המזרת התיכון בכלל, ובסוריה בפרט". נתניהו הוסיף: "זה מה שהיא עושה היום כשאין לה ארסנל גרעיני. אני מבקש מכם לחשוב מה היא תעשה כשיהיה ברשותה הארסנל".

כשעה קלה לאחר הכרזת טראמפ, דווח על תקיפה של ישראל בסוריה ברקע החשש מפני תגובה איראנית על הפגיעות שספגו כוחותיה בתקופה האחרונה.

ערב הסעודית, יריבתה הגדולה של איראן, בירכה על החלטת טראמפ, ואליה הצטרפו בעלות בריתה במפרץ.

נשיא איראן רוחאני, 7 במאי 2018. AP
בטהראן מתכוננים. רוחאני/AP

היועץ לביטחון לאומי החדש, ג'ון בולטון, הדגיש כי "אנחנו מחוץ להסכם" אחרי שנשאל בתדרוך לכתבים נשאל אם ההודעה של טראמפ היא הזמנה להמשך המשא ומתן ומשאירה פתח להישארות של האמריקנים. בהודעה שלו מלפני חצי שנה, השאיר טראמפ פתח לתקן את ההסכם. אבל ראינו שלממשלת איראן אין שום עניין לתקן את ההסכם, ולמה שהם ירצו? עבורם זו עסקה מצוינת".

לדבריו, חברות לא יורשו לחתום על חוזים חדשים עם האיראנים ומשרד האוצר יודיע בדיוק את לוחות הזמנים של כניסת הסנקציות. "זה אומר שחוזים חדשים לא יורשו, וחוזים שכבר קיימים, תהיה תקופת היערכות לפי הנחיות שיפרסם משרד האוצר".

הפרישה עם הסכם הגרעין עם איראן מגיעה בזמן שארצות הברית מנסה להגיע לעסקה עם קוריאה הצפונית, על תכנית הגרעין שלה. יש מי שסבור כי ביטול העסקה עם טהראן עלולה להרתיע את פיונגינאג להגיע לסיכומים עם ממשל טראמפ.

במהלך נאומו, חשף הנשיא כי שר החוץ שלו מייק פומפאו בדרכו לפגישה נוספת עם השליט קים ג'ונג און בפיונגיאנג, לקראת הפסגה המתוכננת שלהם.

(עדכון ראשון: 18:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully