וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בבריטניה ובצרפת על נאום הנשק של טראמפ: "מביש ומגונה"

6.5.2018 / 13:23

נשיא ארה"ב הגן על חוקי הנשק בארה"ב כשנאם מול ה-NRA, אך גרם לכעס כשרמז שניתן היה למנוע את פיגועי פריז ואת אירועי הדקירה בלונדון בעזרת כלי נשק. "גאים להיות עם פיקוח הדוק", הבהירו בצרפת. מנתח בריטי: הוא פספס את הנקודה

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עורר את זעמן של צרפת ושל בריטניה - זאת אחרי שרמז כי הקלה על החוקים המגבילים נשיאת כלי נשק היו עוזרים למנוע את מתקפת הטרור בפריז ב-2015 וקשר בין שורת אירועי דקירה בלונדון לאיסור על נשיאת אקדחים.

בנאום שנשא בפני איגוד הרובאים הלאומי (NRA) ביום שישי, חיקה טראמפ את הירי בקורבנות הפיגועים בפריז. הוא טען כי אילו האזרחים היו חמושים, "היה זה סיפור שונה לגמרי". הוא ניסה להמחיז את מה שהתרחש באולם הבטקלאן, שם נהרגו 90 מתוך 130 קורבנות הפיגועים ברחבי העיר. "הם לקחו את הזמן שלהם וירו בהם אחד אחרי השני, בום. בואו לכאן, בום. בואו לכאן, בום!", אמר טראמפ, בעודו משתמש בידיו כמו אקדחים.

עוד ידיעות מהעולם
50% מועמדות ויהודי במפלגה אסלאמית: בחירות היסטוריות בתוניסיה
חטפו בת 16 מחתונה - ושרפו בחיים: אונס קבוצתי מחריד נוסף בהודו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בכנס איגוד הרובאים הלאומי בדאלאס ב-5 במאי 2018. רויטרס
הלהיב את ה-NRA, אך הרגיז את בריטניה וצרפת. טראמפ בנאומו/רויטרס

בעקבות דבריו, הביעה ממשלת צרפת את הביקורת החריפה ביותר שלה נגד טראמפ מאז שהושבע לתפקיד. זאת כשבוע אחרי שהנשיא עמנואל מקרון ביקר בארצות הברית כדי לחזק את היחסים בין המדינות.

"צרפת מביעה את חוסר הסכמתה המוחלטת עם דבריו של טראמפ על פיגועי פריז ב-13 בנובמבר 2015 ודורשת לכבד את זכר הקורבנות", מסר משרד החוץ בפריז בהצהרה. "כל מדינה מחליטה בחופשיות על חוקיה בנוגע לנשיאת כלי נשק וכן ביחס לתחומים אחרים. צרפת גאה להיות מדינה שבה רכישת ונשיאת כלי נשק נמצאות תחת פיקוח הדוק".

טראמפ ספג ביקורת מצד פוליטיקאים שונים בצרפת, כולל מצדה של ראשת עיריית פריז. הנשיא לשעבר פרנסואה הולנד, שהיה בתפקיד בזמן הפיגועים, אמר כי דבריו של נשיא ארצות הברית הם "מבישים" ו"מגונים".

עוד באותו נושא

טראמפ בכנס ה-NRA: "הזכות לשאת נשק לא תיפגע כל עוד אני נשיא"

לכתבה המלאה

"סכינים, סכינים, סכינים, סכינים"

במהלך נאומו, הזכיר טראמפ את האלימות הגואה ברחובות בירת בריטניה, שבחודשים האחרונים אירעו בה יותר מעשי רצח מאשר בניו יורק. הוא טען בפני חברי ה-NRA כי בית חולים "יוקרתי לשעבר" בבריטניה, שאת שמו לא פירט, הפך לעמוס בקורבנות אירועי דקירה. "אין להם כלי נשק. יש להם סכינים במקום ויש דם בכל הקומות של בית החולים. הם אומרים שזה רע כמו בית חולים באזור מלחמה. סכינים, סכינים, סכינים, סכינים", אמר טראמפ, בעודו מדמה דקירות.

זירת רצח בלונדון, בריטניה, מאי 2018. רויטרס
שיעור הרצח בעיר עקף את ניו יורק. זירת ירי בלונדון, אתמול/רויטרס

בממלכה התנערו מדבריו, שנאמרו לפני ביקורו הקרוב שנדחה שוב ושוב. יחסיו של נשיא ארצות הברית עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי התקררו בשנה שעברה, אחרי שהיא ביקרה אותו על כך ששיתף בטוויטר סרטונים אנטי-מוסלמים, שהופצו על ידי מפלגת ימין קיצוני.

בחודש שעבר, אמר המנתח הבריטי מרטין גריפית לרשת BBC כי כמה מעמיתיו בבית החולים המלכותי של לונדון, שבו הוא עובד, השוו אותו לבסיס צבאי בריטי לשעבר באפגניסטן. עם זאת, הוא הדגיש אתמול כי טראמפ הסיק מסקנות לא נכונות מכך. "אנחנו יכולים לעשות יותר כדי להיאבק באלימות הזו, אבל לטעון שלאקדחים יש חלק בפתרון זה מגוחך. פצעי ירי הם לפחות פי שניים יותר קטלניים מפציעות דקירה וקשים הרבה יותר לטיפול", מסר.

ממשלת בריטניה אסרה כמעט לחלוטין אחזקת אקדחים באנגליה, בסקוטלנד ובוויילס אחרי תקרית ירי בבית ספר ב-1996.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully