וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומת ביטחון וכביש גישה: הכנות אחרונות להעברת השגרירות לי-ם

שגרירות ארה"ב בבירה צפויה להיפתח ב-14 במאי, אולם היא תפעל במתכונת חלקית בלבד, זאת בשל היעדר חומת אבטחה מתאימה. בינתיים השגריר דיויד פרידמן החל בשיגור ההזמנות לטקס הפתיחה וטרם התברר אם הנשיא טראמפ אכן יגיע לאירוע החגיגי

צילום: דוברות משרד האוצר, עריכה: יאיר דניאל

פחות משבועיים להעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים, ובשכונת ארנונה השקטה קשה להבחין בהכנות אינטנסיביות לקראת האירוע החגיגי ב-14 במאי. כשמתקרבים למתחם הקונסוליה עצמו, כבר מורגשת אווירת ההיערכות. אתמול בצהריים (רביעי) ניתן היה להבחין בקבוצת מאבטחים ושוטר שהסתובבה בין הבניינים הסמוכים ונערכה לטקס, וכן משאיות בודדות וטרקטור שעובדים על סלילת כביש זמני.

מלבד המאבטחים הסתובבו באזור בעיקר דיירי מלון דיפלומט הסמוך, בזמן שברקע נשמעו בין היתר קריאות המואזין מהשכונות הסמוכות ומוזיקה ערבית מאירוע אחר שהתקיים במתחם. 450 הקשישים המתגוררים במלון שהוסב לבית אבות על ידי משרד הקליטה עדיין לא יודעים מה יעלה בגורלם ב-2020, מאחר שממשלת ארצות הברית שרכשה אותו צפויה לבקש את פינויו וטרם נמצא להם פתרון. "אני לא יודעת מה יהיה, אבל מה אפשר לעשות", אמרה אחת הדיירות שמתגוררות בו מאז עלתה לישראל מלטביה לפני 12 שנה. "הכול יותר טוב מהמקום שבאתי ממנו".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
נשיא צ'כיה: אעביר את השגרירות לי-ם - מי שמתנגד הוא פחדן
נערכים להעברת השגרירות: עיריית י-ם אישרה סלילת כביש בעלות 5.8 מיליון
דיפלו-בלוף: מה עומד מאחורי מעבר שגרירות ארצות הברית לירושלים

מתחם השגרירות האמריקנית בירושלים, 2 במאי 2018. מערכת וואלה! NEWS
עובדים על הכביש הזמני. מתחם השגרירות בירושלים/מערכת וואלה! NEWS

סמוך לאזור מוצבים עדיין שלטי הדרך עליהם כתוב "קונסוליית ארה"ב", שבקרוב יוחלפו לשלטי "שגרירות ארצות הברית" ומכוונים למתחם, הממוקם בשטח ההפקר שבין הגבול הירדני לישראל ששרר בין השנים 1967-1948, הרחק ממרכז העיר. מבעד לגדר שסביב למתחם ניתן להביט בקונסוליה ובנוף שמעבר לה, אולם בקרוב תיבנה שם חומה אטומה וגבוהה מטעמי אבטחה.

בניית החומה וכלל עבודות הבינוי הדרושות להעברת השגרירות, נתקלו בכמה מכשולים. לפני יומיים דחה בג"ץ עתירה של תושבים בשכונה וארגון עיר עמים נגד הפטור מהיתר לעבודות הנדרשות להסבת הקונסוליה לשגרירות. הצו החריג, שעליו חתם שר האוצר משה כחלון, מעניק פטור מהיתר לבניית חומה היקפית אטומה בגובה של יותר משלושה מטרים וסלילת דרך מילוט זמנית שדרשה ממשלת ארצות הברית לצורכי אבטחה. העותרים טענו כי הצו הוצא שלא כדין, שכן לא מדובר במיזם זמני וכן לא התקיים תנאי הדחיפות, אולם השופטים נעם סולברג, ג'ורג' קרא ויוסף אלרון דחו אותה וקבעו כי הצו ניתן כחוק והפגיעה של העבודות אינה דרמטית.

עוד באותו נושא

כחלון יפעל להסרת המכשולים בהעברת השגרירות לי-ם: "נתראה במאי"

לכתבה המלאה
מתחם השגרירות האמריקנית, ירושלים, 2 במאי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
עדיין ממתינים לחומה. המתחם המיועד לשגרירות ארצות הברית בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בשבוע שעבר אישרה עיריית ירושלים העברת סכום של כ-5.8 מיליון שקלים עבור הכביש המחבר בין רחוב לייב יפה למלון הדיפלומט שסלילתו כבר כמעט הסתיימה. לעומת זאת, בניית החומה צפויה להימשך עוד זמן מה. מתגובת המדינה לעתירה עלה כי הקמתה תחל אחרי טקס פתיחת השגרירות ולכן הפעילות בה תהיה חלקית לעת עתה. "השלמת החומה הכרחית לצורך שימוש מלא במתקן", צוין בתשובת המדינה, בהתאם להודעת שגרירות ארצות הברית. "לאחר טקס הפתיחה יוכל שגריר ארצות הברית בישראל לעשות שימוש חלקי במתחם בשכונת ארנונה לצורכי פגישות ופעילויות, אבל לא יוכל לשכון בו דרך קבע. החומה תיבנה במהירות האפשרית, בכפוף לדרישות הבינוי ובהתחשב בצרכי האבטחה והפעילות של השגרירות".

כמו כן, בתשובת המדינה צוין כי "קיים קושי בביצוע העבודות לבניית החומה על ידי עיריית ירושלים", ולכן מחפשים גורם אחר שיבצע אותן. בתשובה לעתירה אף הובהר כי ארצות הברית טרם החליטה היכן יהיה אתר הקבע, ושכונת ארנונה היא רק אחת מהאפשריות.

שגריר ארהב בישראל דיויד פרידמן החל לשגר הזמנות רשמיות לאורחים ומוזמנים לטקס העברת השגרירות לירושלים ב14 במאי. -, מערכת וואלה! NEWS
ההזמנה ששיגר השגריר פרידמן/מערכת וואלה! NEWS, -

במקביל, שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן החל לשגר הזמנות רשמיות לאורחים ומוזמנים לטקס העברת השגרירות לירושלים ב-14 במאי. ההזמנה פורסמה באתר ה-Jewish Insider, וגורמים ישראלים בכירים אמרו לוואלה! NEWS כי הבית הלבן עדיין לא הודיע על ההרכב הסופי של המשלחת. כמו כן ציינו כי אין אישור רשמי להגעתו של הנשיא טראמפ לאירוע, למרות שאתמול שוב אמר כי הוא עשוי להגיע לטקס. בירושלים נערכים להגעת משלחת של כ-250 בכירים מארצות הברית לאירוע, ומשרד החוץ מתכנן קבלת פנים גדולה בהשתתפות כל שרי הממשלה למשלחת בערב שלפני הטקס.

חודש מאי הנפיץ. רויטרס, עיבוד תמונה
חודש מאי הנפיץ/עיבוד תמונה, רויטרס

לצד ארצות הברית, גם ממשלת גוואטמלה נערכת להעברת השגרירות, שתיפתח רשמית ב-15 במאי, והציבה אתמול דגל במשכנה החדש בגן הטכנולוגי מלחה. "כל כך התרגשתי לראות את דגל גוואטמלה מתנופף בירושלים לקראת פתיחת השגרירות יותר מאוחר החודש. חברים יקרים, ברוכים השבים לבירתנו הנצחית", כתב ראש הממשלה בנימין נתניהו בטוויטר.

מתחם השגרירות האמריקנית, ירושלים, 2 במאי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מתחם השגרירות בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
מתחם השגרירות האמריקנית, ירושלים, 2 במאי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
בג"ץ דחה עתירות נגד הפטור להיתר עבודות. מתחם השגרירות בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
מתחם השגרירות האמריקנית בירושלים, 2 במאי 2018. מערכת וואלה! NEWS
טרם התברר מה יעלה בגורל בית האבות. מתחם השגרירות בירושלים/מערכת וואלה! NEWS
מתחם השגרירות האמריקנית, ירושלים, 2 במאי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מתחם השגרירות בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
מתחם השגרירות האמריקנית בירושלים, 2 במאי 2018. מערכת וואלה! NEWS
מתחם השגרירות בירושלים/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully