וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא צ'כיה: אעביר את השגרירות לי-ם - מי שמתנגד הוא פחדן

25.4.2018 / 23:27

מילוש זמאן התחייב להעביר את השגרירות מתל אביב, למרות שממשלתו כבר הבהירה כי לא תפעל בניגוד למדיניות האיחוד האירופי. בקבלת פנים לרגל יום העצמאות של ישראל אמר כי "אנחנו לא מעתיקים מארה"ב - ארה"ב מעתיקה ממני"

צילום: רויטרס ולע"מ, עריכה: שניר דבוש

נשיא צ'כיה מילוש זמאן התחייב הערב (רביעי) להעביר את שגרירות ארצו לירושלים. בנאום שנשא בפראג בקבלת פנים לרגל יום העצמאות של ישראל אמר כי יהיו שלושה שלבים להעברת השגרירות מתל אביב: הראשון - פתיחת קונסוליית כבוד בחודש הבא. השלב השני - העברת מוסדות ומכוני תרבות, תיירות והשקעה, ובשלב השלישי - השגרירות תעבור. חרף ההצהרות, ממשלת צ'כיה הבהירה לאחרונה כי לא תפעל בניגוד למדיניות האיחוד האירופי.

"לפני ארבע שנים הצעתי להעביר את השגרירות מתל אביב לירושלים. אני דוחה את הטענה שאנחנו מעתיקים את ארצות הברית, ארצות הברית העתיקה ממני", אמר זמאן שהוסיף כי מי שיש לו ביקורת על המהלך הוא "פחדן". עם זאת, לא ציין לוח זמנים להעברת השגרירות.

עוד סיפר הנשיא כי נתניהו אמר לו פעם שייתן את ביתו בירושלים לטובת השגרירות הצ'כית ואמר כי הוא מקווה שהוא יקיים את ההבטחה. באירוע במצודת פראג נכחה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי המבקרת בצ'כיה.

עוד בוואלה! NEWS:
נערכים להעברת השגרירות: עיריית י-ם אישרה סלילת כביש בעלות 5.8 מיליון
מסתמן: איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר יגיעו לפתיחת השגרירות בי-ם
אסד החזיר לצרפת את אות לגיון הכבוד: "עבדים של ארה"ב"

ציפי חוטובלי ונשיא צ'כיה, צ'כיה 25 באפריל 2018. טוויטר ציפי חוטובלי, מערכת וואלה! NEWS
נשיא צ'כיה עם ציפי חוטובלי/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר ציפי חוטובלי

למרות הצהרת הנשיא, משרד החוץ הצ'כי פרסם הערב הצהרה מיוחדת שבה הבהיר כי בשלב זה צ'כיה ממשיכה לדבוק במדיניות האיחוד האירופי "הרואה בירושלים את הבירה העתידית של מדינת ישראל ומדינת פלסטין העתידית". בהצהרה נמסר כי צ'כיה החליטה, כצעד ראש, לפתוח בחודש הבא קונסוליית כבוד בירושלים, שבראשה יעמוד קונסול הכבוד דן פרופר, וכי עד סוף השנה ייפתח מרכז תרבות ומסחר צ'כי שירכז את הנספחויות. הודגש כי הקונסוליה והמרכז יהיו במערב ירושלים.

"צעד זה אינו קובע מראש את ההסדר הסופי בנוגע לירושלים, בדיוק כפי שהיא אינה מתבטאת בייצוגים דיפלומטיים של כמה מדינות אירופיות היושבות במזרח ירושלים. הרפובליקה הצ'כית מכבדת באופן מלא את המדיניות המשותפת של האיחוד האירופי", נמסר בהצהרה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שגרירות ארצות הברית. AP
שגרירות ארצות הברית בתל אביב/AP

נתניהו בירך על דבריו של זמאן. "אני מברך את ידידי הטוב נשיא צ'כיה מילוש זמאן על ההכרזה החשובה להעביר את שגרירות צ'כיה לירושלים, ומקווה שההחלטה תתבצע במהרה", נמסר מראש הממשלה. "אני מצפה לקבל אותו כאן במלוא הכבוד הראוי".

שר הביטחון אביגדור ליברמן בירך על ההחלטה ואמר כי "הצעד המנהיגותי של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מבשר על שינוי ביחס של מדינות העולם לירושלים. ירושלים היא בירתנו הנצחית והאהובה, נמשיך לחזק אותה ולבנות אותה".

גם שר האוצר משה כחלון שיבח את ההחלטה ואמר כי "ירושלים תמיד תהיה בירתו הנצחית של העם היהודי, וטוב שמנהיגי העולם מתחילים להבין את זה".

סגנית שר החוץ ציפי חוטבלי, השוהה בימים אלה במסע מדיני בצ'כיה, נפגשה עם הנשיא טרם נאומו. בשיחתה עם זמן אמרה: "הגיע הזמן לעשות צדק היסטורי. אתה היית מראשוני המנהיגים בעולם שדיברו כבר לפני ארבע שנים על חשיבות העברת השגרירות. לאור היחסים המיוחדים בין שתי המדינות שלנו, אנחנו מצפים לחגוג את פתיחת השגרירות של צ'כיה בירושלים בקרוב".

שר ירושלים זאב אלקין פרסם גם הוא הודעה בעקבות הצהרתו של הנשיא ואמר כי "מימוש ההכרזה ללא יספק יביא גם מדינות נוספות ללכת בדרך שהתווה הנשיא טראמפ ולהעביר את השגרירויות שלהם לירושלים. אנחנו במשרד ירושלים והמורשת נעשה הכל על מנת לסייע ולזרז את המעבר".

(עדכון ראשון: 20:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully