וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דוכני אוכל, קמעות והרבה תפילות": מאות אלפים חגגו בהילולה במירון

3.5.2018 / 4:42

ההילולה המסורתית בקבר הרשב"י התמלאה בכ-400 אלף משתתפים, והפכה גם השנה לאירוע הדתי הגדול ביותר בישראל. בשל מזג האוויר הקיצוניים הוגבלה הדלקת המדורות בהר. 44 מבקרים נזקקו לטיפול רפואי. המארגנים חוששים מקריסת מערך התחבורה הציבורית בשל כמות החוגגים

צילום באדיבות אלי אביב - ONE Broadcasting, עריכה: שניר דבוש

בצל החשש ממזג האוויר, האיסורים וההגבלות על הדלקת מדורות ברחבי הארץ, רבבות בני אדם הגיעו אמש (רביעי) להר מירון שבגליל העליון, שם החלה הילולת רבי שמעון בר יוחאי המסורתית המתקיימת מדי שנה ונחשבת לאירוע הדתי הגדול במדינה. על פי הערכות, ובהסתמך על שנים קודמות, ביממה הקרובה יגיעו למירון כ-400 אלף בני אדם כדי לחגוג את ל"ג בעומר, להדליק מדורות, להסתפר ולהתפלל. לפי המאמינים, "נשמתו הקדושה של רשב"י ממשיכה להשפיע גם 2,000 שנה אחרי פטירתו".

האדמו"ר מבויאן, רבי נחום דב ברייאר, נתן את האות לפתיחת החגיגות בקבר הרשב"י והדליק את המדורה המרכזית בשעה 20:30. במהלך האירוע, 44 בני אדם נזקקו לטיפול רפואי. כוחות מד"א הכוללים מאות חובשים, פרמדיקים, רופאים ומגישי עזרה ראשונה העניקו טיפול רפואי לנפגעים שסבלו מהתעלפות, בעיות לבביות, בעיות רפואיות כרוניות, תשישות וחבלות קלות. ארבעה מהנפגעים פונו באמבולנסים של מד"א לבית החולים זיו בצפת להמשך טיפול רפואי.

לאורך היממה הקרובה, יתבצעו הדלקות גדולות נוספות של חסידויות תולדות אהרון, תולדות אברהם יצחק וקהילת ברסלב - "שובו בנים" שבראשה עומד הרב אליעזר ברלנד, שהורשע בעבירות מין בנשים. ההדלקה של ברלנד עוררה ביקורת ציבורית גדולה לאור עברו אך מארגני ההילולה טענו כי אין עילה משפטית לשלול מקהילתו את ההיתר להוביל את המדורה. במשטרה נערכו לקראת ההדלקה מחשש שמתנגדיו של ברלנד יתעמתו עם תומכיו.

לקריאה נוספת:
מבטלים מדורות - וחוששים ממזג האוויר הקיצוני: מדריך ל"ג בעומר
לקראת ההילולה במירון: אלו שינויי התנועה והכבישים שנחסמו בצפון

הילולה במירון  2 במאי 2018. מערכת וואלה! NEWS
המדינה הקצתה 15 מיליון שקל לקיום האירוע. חוגגים בקבר הרשב"י בהר מירון, הערב/מערכת וואלה! NEWS

רב העיר הצפת הרב שמואל אליהו תקף הערב את השתתפותו של ברלנד בהילולה. לדברי הרב אליהו, המכהן גם כיו"ר ההקדש הממונה על ציון הרשב"י במירון, אין מקום לכך שברלנד ישתתף בהדלקת המדורה שכן מדובר ב"תועבה ובזיון לרשב"י ולמאות אלפי העולים הבאים להתעלות ולהתקדש ביום הזה". אליהו הוסיף כי "אם ברלנד יפר את ההוראה הזו. זה גזל והיא מצווה הבאה בעבירה".

במשרד המשפטים מסרו במענה לפניית ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) ליועץ המשפטי לממשלה בנוגע להשתתפות ברלנד בהילולה כי "בבדיקתנו עם המשרד לשירותי דת נמסר לנו כי המשרד אינו הגורם הקובע את זהות הגורמים המדליקים את המדורות בהר מירון". עוד נמסר כי "בבדיקה עם משטרת ישראל הובהר כי המשטרה עוסקת בקביעת תנאי רישוי לאירוע ההדלקה על פי שיקולי בטיחות ושיקולי שלום הציבור בלבד, וכי אין לה סמכות שיסודה בשיקולים אחרים בכל הנוגע לקביעת זהות מדליקי המדורה במתחם. בנסיבות אלו, אין בידינו לתת הנחיה בעניין".

עוד באותו נושא

למרות עבירות המין: הרב ברלנד ידליק מדורה במירון בחסות המדינה

לכתבה המלאה
בלעדי לוואלה!NEWS: למעלה מ-30 רבנים תועדו בהקלטות נגד הרב ברלנד. אתר רשמי
רב העיר צפת גינה את השתתפותו בהילולה. ברלנד/אתר רשמי

המשרד לשירותי דת מתקצב את אירועי ההילולה במירון ב-15 מיליון שקלים, "מדובר באחד האירועים המורכבים ביותר שמדינת ישראל מקיימת", אמר עו"ד עודד פלוס, מנכ"ל המשרד. "זוהי יממה, באתר אחד שאמור להכיל כחצי מיליון אנשים. מכאן נובעת המורכבות הרבה בהכנה למבצע כזה". יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי למקומות לקדושים סיפר שהוא נערך להילולה שנה שלמה מראש. לדבריו, "יום אחרי ל"ג בעומר, אנחנו מכינים את ההילולה של שנה הבא. זה כולל הפקת לקחים, תיאום מול משרדי הממשלה וארגון בפועל".

שבעה משרדי ממשלה שותפים להכנת ההילולה, לצד המשרד לשירותי דת: המשרד לביטחון פנים, שאחראי על 5,000 שוטרים שערוכים בימים האחרונים לשמור על שלום החוגגים; משרד התחבורה, שמקצה לטובת ההילולה כ-4,000 אוטובוסים; משרד האוצר, המפקח על מימון משרדי הממשלה והמשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל.

הילולה במירון  2 במאי 2018. מערכת וואלה! NEWS
חשש מקריסת מערך התחבורה הציבורית. חוגגים במירון, הערב/מערכת וואלה! NEWS

גם השנה עלה חשש מקריסת מערך התחבורה הציבורית בשל הגעת המשתתפים הרבים להילולה. "הבעיה הקשה של האירוע הוא שאין לו מפיק", הסביר השר לשירותי דת דוד אזולאי מש"ס. "אין גוף אחד שמפקח על האירוע". לדבריו, החשש מקריסת התחבורה הציבורית נובע בין היתר מכך שנגרמו נזקים גדולים לחניונים באזור כתוצאה ממזג האוויר הסוער בשבוע החולף. נכון לשעה 21:00 בערב יצאו מרחבי הארץ 634 אוטובוסים אל ההילולה. בנוסף לכך הפעיל משרד התחבורה 287 נסיעות בשירות היסעים ייעודי מחניונים באזור ההר אל קבר הרשב"י.

"הדרך לקבר של הצדיק מלאה בהפתעות"

ההילולה החלה אמנם באופן רשמי רק הערב, אבל אורחים רבים פוקדים את הר מירון מאז סוף השבוע שעבר, ועבור התושבים הקבועים באזור, זו הכנסה כלכלית לא רעה. אלה שבבעלותם חדרי אירוח, צימרים ודירות פרטיות מספרים כי "הכול הוזמן כבר חודשים מראש" וכי "לפחות עד יום ראשון הכול מלא עד אפס מקום". מחירי הלינה תלויים, בין היתר, במועד ההזמנה ובקרבת מקום לקבר. לאחד הבתים הפרטיים הסמוכים לקבר הוכנסו יותר מ-45 מיטות. כל אחת מהן נמכרה בתקופה האחרונה בלא פחות מ-300 שקלים ללילה בודד. גם חצרות הבתים, שטחים חקלאיים וציבוריים הפכו למקומות לינה לגיטימיים ולא מעט מהחוגגים מיקמו בהם אוהלים רבים.

הילולה במירון  2 במאי 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
חוגגים מתכנסים בקבר הרשב"י, היום/מערכת וואלה! NEWS, -

"הדרך לקבר של הצדיק מלאה בהפתעות", נהגו החסידים לומר, וכך קורה גם במירון. ממש כמו בפסטיבלים גדולים, הדרך המובילה לקברו של רבי שמעון בר יוחאי מלאה בדוכנים. אוכל, קמעות, ארגוני חסד, מכירת סגולות ואפילו התרמות לארגונים כמו להב"ה ויד לאחים הם חלק בלתי נפרד מההילולה המסורתית הגדולה.

אליעזר קרליבך, מנהל "הכנסת אורחים רשב''י", סיפר כי גם השנה כבכל שנה, נשכרו 12 חדרי קירור שיכילו את כמויות האוכל והשתייה שארגונו מחלק לחוגגים בחינם. בחדרי הקירור אוחסנו בחודש האחרון לא פחות מ-60 אלף בורקסים, 20 טון ירקות, 200 אלף ליטר שתייה ו-600 אלף כוסות, 80 אלף שניצלים, 50 אלף לחמניות ו-25 אלף שקיות שוקו לארוחת בוקר. ''זו הכנסת האורחים הכי גדולה בעולם שפועלת כבר עשרות שנים", הוסיף קרליבך. "הכול מתרומתם של עם ישראל, שרואה ישועות בזכות החיבור לרבי שמעון הקדוש".

מדליקים נרות ומקווים לנס

ההילולה במירון מתקיימת עשרות שנים והיא נושאת אופי חרדי-דתי. אולם מגיעים אליה גם מסורתיים וחילונים. החוגגים רואים בעלייה לקבר הזדמנות לשחרר אנרגיות של רגש עמוק והתעלות נפש. חלקם מדליקים נרות על חומת האבן המקיפה את אתר הקבר, או לחילופין זורקים אותם לאש המדורה תוך מלמול פרק תהילים או קטעי תפילה אחרים. האמונה הרווחת היא כי העלייה לקברו של רבי שמעון תזכה את החוגגים בנס נסתר או גלוי, כל אחד לפי משאלת לבו.

הכנות  להילולה בהר מירון היום 14 במאי 2017. יקי אדמקר
משתתפים בהילולה בשנה שעברה/יקי אדמקר

ההגעה להילולה תתאפשר רק באמצעות תחבורה ציבורית והסעות מוסדרות. לא תתאפשר כלל הגעה למתחם ההילולה באמצעות כלי רכב פרטיים. החל מהבוקר ועד לסיום האירוע מחר נחסמו כביש 866 מצומת חנניה לכיוון מירון, כביש 89 מצומת חירם ועד מחלף אליפלט לשני הכיוונים (דרך צומת גוש חלב), כביש 886 מצומת דלתון ועד כיכר עין זיתים וכביש 8900 מצומת יער ביריה ועד כיכר עין זיתים. כניסה או יציאה מצפת תתאפשר דרך כביש 8900 מכיוון ראש פינה בלבד. המשטרה נערכת לחסום על פי הצורך גם את כביש 65 מצלמון לכיוון קדרים ואת כביש 85 מצומת ראמה עד צומת עמיעד לשני הכיוונים.

תושבים המתגוררים בסמוך למירון יורשו לנסוע בצירים מסוימים רק באמצעות הצגת תעודת זהות עם ספח עדכני, שבו מצוין מקום מגוריהם. אורחים השוהים בחדרי אירוח ובצימרים ביישובים הסמוכים צריכים לוודא עם מארחיהם כי פרטיהם הועברו למשטרת ישראל. בנציבות הכבאות וההצלה אמרו היום כי ההגבלות לקיום מדורות ל"ג בעומר, שפורסמו קודם לכן, יהיו תקפות גם בהילולה במירון. בתום הערכת המצב, חתם מפקד המחוז על צו המורה על קיום הדלקת מדורות במירון לאירועים שאושרו. המדורות יוגבלו לגובה של מטר וחצי וקוטר של עד שלושה מטרים, והודגש איסור הדלקת מדורה ביער ובחורש.

(עדכון ראשון: 19:53)

מפת היערכות להילולה במירון ל"ג בעומר 2018, 2 במאי 2018. חטיבת דובר המשטרה
מפת היערכות להילולה במירון ל"ג בעומר 2018, 2 במאי 2018/חטיבת דובר המשטרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully