וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבטלים מדורות - וחוששים ממזג האוויר הקיצוני: מדריך ל"ג בעומר

דנה ירקצי, אלי אשכנזי, יניר יגנה, אבי אשכנזי, יואב איתיאל ואור רביד

2.5.2018 / 18:30

בשל תנאי מזג האוויר נקראו ילדים בבתי ספר ברחבי הארץ לצמצם את מספר המדורות שידליקו הערב. שירותי הכבאות הנחו להגביל את גדלי המדורות ולהגדיל את המרחק מבניינים ומתקנים נוספים. אלפי שוטרים הוצבו באזור הר מירון לקראת הילולת החג. נתניהו: "אל תדליקו מדורות"

אתר רשמי

הכנות לל"ג בעומר - כל העדכונים:

- נציבות הכבאות הזהירה מפני מזג האוויר הקיצוני וקראה לצמצם מדורות לכבוד החג
- פורסמו הנחיות להגבלת גובה וקוטר המדורות עקב הסיכון להתפשטות האש
- עיריות שונות אסרו על הבערת מדורות וקראו לחגיגות קהילתיות גדולות במקום ריבוי מדורות קטנות
- השירות המטאורולוגי: תנאי מזג האוויר - מהגרועים האפשריים למניעת שריפות

בעקבות מזג האוויר הקיצוני המורגש מאז אתמול ברחבי הארץ פרסמה היום (רביעי) נציבות הכבאות הנחיות ומגבלות לקיום מדורות ל"ג בעומר. בתום הערכת מצב, נציב כבאות והצלה רב-טפסר דדי שמחי חתם על מגבלות לגדלי המדורות, לפיהן יורשה גובה של עד מטר וחצי וקוטר של עד שלושה מטרים למדורה. כמו כן, הודגשו איסורי הדלקת מדורות ביערות ובחורשות, גם אם המקום מיועד להבערת אש.

נציב הכבאות קרא "להקפיד על הנחיות הבטיחות הכוללות הדלקה של מדורות קטנות, ושמירת מרחק מאזורי יער וחורש וחומרים דליקים העלולים לסכן רכוש וחיים". בנוסף, פורסמו מגבלות להגדלת המרחקים בין המדורות לגורמי סיכון, כגון יערות, בנייני מגורים, מתקני גז ודלק וקווי חשמל. בנציבות הזהירו בנוסף מפני רוחות עזות ומזג אוויר שרבי העלולים לגרום להתפשטות שריפה.

מדורות הערב בפתח תקווה 14 במאי 2017. ראובן קסטרו
ההמלצה: לצמצם מדורות. אילוסטרציה/ראובן קסטרו

בנוסף נקראו ילדי בית ספר לאחד מדורות בהיקף כיתתי ושכבתי, על מנת לצמצם את מוקדי הבעירה בקרבת יישובים. הרב הראשי יצחק יוסף הצטרף להמלצות, וקרא להישמע להוראות הבטיחות.

ראש הממשלה נתניהו פרסם סרטון מיוחד לקראת החג בו קרא להימנע מהבערת האש. "אל תדליקו מדורות", קרא. "יהיו הזדמנויות אחרות. אבל אם אתם חייבים אז מקסימום תעשו מנגל בבית, אפשר גם צמחוני".

החזאי התורן בשירות המטאורולוגי מסר כי "תנאי מזג האוויר הערב הם מהגרועים ביותר האפשריים מבחינת מניעת שריפות. הרוחות תתחזקנה, הן מזרחיות, מדבריות, יבשות, ולכך מצטרפים מידות החום הגבוהות, היובש והעובדה שעברו כמה ימים מאז גשם אחרון". הטמפרטורות היום צפויות להמשיך ולהיות גבוהות מהרגיל לעונה, אך בשעות הצהריים ייתכנו גשמים מקומיים, בעיקר בהרים ובמזרח.

משרד החינוך קרא להימנע מהדלקת מדורות בסמוך לבנייני מגורים

עיריות שונות ברחבי הארץ קראו לבטל את המדורות. בין הערים שקראו לבטל מדורות בית ספריות ולהימנע מהבערת אש נמנות אשדוד, חיפה, נשר, זכרון יעקב, נתניה, יהוד, ראשון לציון, באר שבע, ירושלים, חולון, גבעתיים ויבנה. תנועת הנוער בני עקיבא פרסמה הנחיות לפעיליה לפיהן יש לבטל את המדורות בסניפים ולציין את החג בדרכים אחרות.

בפתח תקווה ובתל אביב לא אסרו על קיום מדורות, אך הקצו שטחים המיועדים לכך וקראו לצמצם ככל הניתן מדורות קטנות, ולהתכנס למדורות קהילתיות. גם בעיריית רמת גן ובחדרה לא אסרו על הבערת מדורות, אך צמצמו משמעותית את האזורים המותרים, כך שהאירועים יתרכזו באזורים פחות מסוכנים. כמו כן, יידחה בשנית אירוע "סובב רמת גן באופניים". מעיריית הוד השרון נמסר כי הדלקת המדורות תותר בהתאם להנחיות הכבאות, ולפיהן יש לקיים מדורות קטנות ומצומצמות ככל הניתן.

משרד החינוך פרסם אף הוא הנחיות להדלקת מדורות והדגיש כי יש להקפיד שלא להדליק אש בקרבת בנייני מגורים וכי יש לוודא כי בקרבת מקום אין כל שיחים יבשים, קוצים ועצים. בהנחיות הושם דגש נוסף על גידור אזור המדורה באבנים והחזקת מכלי מים בקרבת מקום, על מנת להשתלט על דליקה אם זו תפרוץ בשל גיצים. בחברת החשמל קראו לציבור שלא להדליק מדורות בסמוך למתקני חשמל או מתחת לקווי חשמל. במשרד הבריאות ובמשרד להגנת הסביבה קראו להימנע מהדלקת פלסטיק, ניילון ותחליפי עץ, המכילים חומרים כימיים רעילים.

ל"ג בעומר - מדורות וחגיגות ברחבי הארץ; חופשת בתי הספר נדחתה ביום. מערכת וואלה! NEWS
הקפידו להחזיק מים בקרבת המדורה/מערכת וואלה! NEWS

בראשון לציון המליצה העירייה לתושבים להימנע מקיום מדורות. יחד עם זאת קראה העירייה למי שידליקו מדורות להקפיד על כללי הבטיחות בהתחשב במזג האוויר.

עיריית מעלה אדומים הודיעה על הגברת האכיפה באזורים שבהם יערכו מדורות בתחומי העיר. ראש העיר בני כשריאל קרא לתושבים בפוסט שהעלה בחשבון הפייסבוק שלו להקפיד על הנחיות הבטיחות במדורות.

כללי בטיחות לל"ג בעומר 2018 ממשרד החינוך, 2 במאי 2018. משרד החינוך, מערכת וואלה! NEWS
הנחיות משרד החינוך לל"ג בעומר/מערכת וואלה! NEWS, משרד החינוך

במגן דוד אדום פרסמו המלצות להתמודדות עם כוויות במקרה של פגיעה במהלך המדורה. כך, במקרה שבו בגדיו של אחד הנוכחים במקום עולים באש בשל גיץ תועה יש להשכיבו על הקרקע ולגלגלו בעפר - או לכבות באמצעות מים את האזור הבוער. לחלופין, ניתן לכסותו באמצעות שמיכה או מגבת רטובה, אך להקפיד להשאיר את ראשו חשוף על מנת למנוע מצב של חנק. במד"א קראו שלא להסיר או לתלוש בגדים חרוכים שנדבקו באזור כוויה ולקרר במים זורמים את האיבר שנפגע.

אלפי שוטרים יאבטחו את ההילולה בהר מירון

לקראת ההילולה המסורתית בהר מירון אלפי שוטרים ממחוז צפון, אגף התנועה ומשמר הגבול יוצבו באזור ההר והדרכים המובילות אליו, על מנת לשמור על הסדר הציבורי. ההגעה לאתר ההילולה תתאפשר באמצעות תחבורה ציבורית והסעות מוסדרות בלבד. משרד התחבורה יתגבר את קווי האוטובוסים המגיעים לצפת ולהר מירון. במשטרה הדגישו כי לא יאפשרו חנייה של כלי רכב פרטיים בשטחים פתוחים ובצדי הדרכים באזור - ויגררו אותם על חשבון בעליהם. הסעות לאנשים עם מוגבלות המבקשים להגיע להילולה יתאפשרו ממחסום דלתון ומהחניונים עין הוזים, צבעון ופרוד.

משטרת ישראל נערכה לקראת ההילולה במירון: "אלפי שוטרים פרוסים בשטח". Israeli Police
שוטרים באזור אתר ההילולה במירון, אתמול/Israeli Police
מפת היערכות להילולה במירון ל"ג בעומר 2018, 2 במאי 2018. חטיבת דובר המשטרה
היערכות המשטרה לקראת ההילולה במירון/חטיבת דובר המשטרה

החל מהשעה 7:00 ייסגרו לתנועת כלי רכב פרטיים שורת כבישים באזור הר מירון ועד לסיום ההילולה ביום חמישי בבוקר. אלה הכבישים שייחסמו: כביש 866, מצומת חנניה לכיוון מירון; כביש 89, מצומת חירם ועד מחלף אליפלט לשני הכיוונים; כביש 886, מצומת דלתון ועד כיכר עין זיתים. בנוסף לכך הכניסה והיציאה מהעיר צפת תתאפשר דרך כביש 8900 מכיוון ראש פינה בלבד. חסימות משטרה ייתכנו במהלך האירוע גם בכביש 65, בין צלמון לקדרים ובכביש 85, בין צומת ראמה לצומת עמיעד לשני הכיוונים. המשטרה תפעיל מוקד מידע לציבור בנושא ההילולה בטלפון 1-700-500-679.

(עדכון ראשון: 08:05)

מזג אוויר- ערפל בקרית אונו, 2 באפריל 2018. ראובן קסטרו
תנאי מזג אוויר חריגים. אובך בקריית אונו/ראובן קסטרו
מדורות הערב בפתח תקווה 14 במאי 2017. ראובן קסטרו
חגיגות ל"ג בעומר בפתח תקווה, בשנה שעברה/ראובן קסטרו
מדורות הערב בפתח תקווה 14 במאי 2017. ראובן קסטרו
ילדים חוגגים ליד מדורה. אילוסטרציה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully