וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות עבירות המין: הרב ברלנד ידליק מדורה במירון בחסות המדינה

1.5.2018 / 20:38

הרב ריצה עונש מאסר, אך הדבר לא מונע ממנו להשתתף בהילולה שעליה אחראים גופים ממשלתיים. "בושה שעבריין מין יופיע על במת הכבוד", אמרה אחת המתלוננות. המשטרה טענה כי "איננה קובעת את זהות המשתתפים", ואילו במשרד לשירותי דת אמרו כי "אין עילה לפסול את ההדלקה"

צילום: דוברות המשטרה

חרף הביקורת, הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים" של חסידות ברסלב שהורשע בעבירות מין בנשים, ידליק מדורה רשמית בהילולה של רבי שמעון בר יוחאי במירון. מבירור שערך וואלה! NEWS במשטרה, במשרד לשירותי דת ובמרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, האחראים על ההילולה שתחל מחר (רביעי) ותימשך עד יום חמישי בערב, מתנערים מהאחריות ומגלגלים את האחראיות מאחד לשני.

בהילולה המתקיימת מידי שנה והפכה לאירוע הדתי הכי גדול בישראל, רק 20 אדמו"רים ורבנים, רובם עם אלפי תלמידים ומאמינים מדליקים את המדורות לאורך ההילולה. מדובר ברשימה קבועה של חסידויות וקהילות מובילות במגזר החרדי או כאלה שנכנסו אליה בשל מסורת ארוכת שנים. ברשימה: האדמו"רים מבויאן, תולדות אברהם יצחק, קרלין, תולדות אהרון, הרב הראשי לירושלים שלמה משה עמאר ועוד. בכל אחת מההדלקות ישתתפו חסידיו ותלמידיו של האדמו"ר או הרב המדליק, והן ילוו במוסיקה, בנגינת כליזמרים ובריקודים.

עוד בוואלה! NEWS:
הרוג ופצוע קשה בחיסול ליד כפר סבא; שניים נוספים נפצעו קל
ריבלין נחת באתיופיה לביקור היסטורי: "נפעל להעמקת שיתוף הפעולה"
בפעם השלישית מתחילת השנה: נדחה ניסוי מערכת חץ 3 באלסקה

הרב אליעזר ברלנד בקבר יוסף בשכם. יקי אדמקר
ברלנד וחסידיו בקבר יוס, בשנה שעבר/יקי אדמקר

ברלנד הוא אחד המנהיגים שניהל בשנים האחרונות הדלקה משל עצמו וזכה לכבוד הגדול, זאת בכפוף לאישור - כל שנה מחדש - של משטרת ישראל, המשרד לשירותי דת והמרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים. בשנים שבהן נמלט מהארץ, חסידיו קיימו את ההדלקה בלעדיו והוא שוחח עמם דרך הטלפון.

השנה, אחרי הרשעתו בגין עבירות מין בנשים, התעצמה נגדו הביקורת הציבורית וההדלקה שיוביל עוררה תרעומת קשה אצל מתנגדיו, בהם גם בקרב המתלוננות נגדו. אדל, אחת המתלוננות נגד ברלנד אמרה היום בשיחה לוואלה! NEWS כי "זו בושה וחרפה שעבריין מין מורשע ורודף נשים אובססיבי מעז להופיע על במת כבוד במתחם קברו של מי שיותר מכל מסמל במסורת היהודית דווקא את הקדושה בנושא הצניעות. האם באמת אין גבול לאבסורד?". אדל הוסיפה כי היא "דורשת ממשטרת ישראל והמשרד לשירותי דת שיפעלו כדי לבטל את ההדלקה הזו בהקדם, ויפה שעה אחת קודם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חגיגות לג בעומר בהר מירון 13 במאי 2017. אנצ'ו ג'וש, מערכת וואלה! NEWS
ההילולה במירון, בשנה שעברה/מערכת וואלה! NEWS, אנצ'ו ג'וש

אבל הגורמים הרלוונטיים שאחראים על האירוע, בהם המשטרה והמשרד לשירותי דת מגלגלים את האחריות מאחד לשני ומתגובתיהם עולה כי חרף הביקורת הציבורית, ברלנד ידליק את המדורה בשטח ציבורי כמתוכנן. במשטרת ישראל אמרו בתגובה כי היא "איננה קובעת את זהות משתתפי האירוע והמדליקים בו, מה גם שאין באמור כל עבירה על חוקי מדינת ישראל ולכן הטענה למשטרה בהקשר זה אינה במקומה ואינה ברורה כלל". עוד הוסיפו כי "משטרת ישראל אמונה על שלומו וביטחונו של הציבור ומשכך מציבה תנאי בטיחות בלבד לחסידויות השונות לקיום ההדלקות הצפויות בהילולה במירון". בצל החשש מכך שמתנגדי ברלנד יפגינו במקום, צעד שיגרום לחיכוך עם חסידי הרב, אמרו במשטרה כי יפעלו "נגד כל ניסיון להפר את הסדר הציבורי בניגוד לחוק".

המשרד לשירותי דת מתקצב את ההילולה במיליוני שקלים, אבל גם הוא מתנער מהאחריות על ההדלקות. היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת, עו"ד ישראל פת התבטא בחריפות נגד ההדלקה של ברלנד, "היינו מעוניינים לזרוק אותו מכל המדרגות אבל אנחנו לא הגורם שמחליט מי יהיו אלה שידליקו מדורות במירון. הנושא הזה מטופל על ידי משטרת ישראל". במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, העמותה שאחראית על ניהול האירוע, אמרו בתגובה: "הנושא נבדק משפטית, אין עילה לפסול את ההדלקה של הרב ברלנד".

בני מחלב, ממקורביו של ברלנד הגיב לביקורת שהופנתה נגד מנהיגו. בשיחה לוואלה! NEWS תהה "למי זה מפריע? אני מנסה להבין מה הבעיה שהרב ידליק?". לדבריו, "הרב ברלנד הוא רב מאוד גדול עם אלפי אוהדים, עשרות אלפי חסידים ומעריצים והכבוד הזה שמור לו". מחלב טוען כי רבו "שילם ועדיין משלם את חובו לחברה ועוד על שהוא לא עשה. חסרים לך אישי ציבור שהודו, הורשעו והשתחררו ואת אף אחד לא מעניין מה הם עושים, למה? הרב עסוק כולו כרגע בהכנות רוחניות לקראת ההדלקה. זה כבוד גדול עבורנו".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה למנוע את השתתפותו של ברלנד בהילולה. במסגרת הפנייה ציינה כי "כיצד ייתכן שאדם מורשע, הנושא את התואר רב והטומן בו אחריות כלפי הציבור ייקח חלק באירוע רב משתתפים, אשר בחלקו ממומן על ידי מדינת ישראל. עצם השתתפותו מעידה על טעם לפגם ופגיעה חמורה בערכים המסמלים את רוח החג, כל שכן את הנשים אשר נפגעו ממנו לאורך השנים. אני קוראת לך לפעול לאלתר ולמנוע את הדלקת המדורה הרשמית המרכזית של הרב ברלנד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully