וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בקואליציה מעריכים עם פתיחת מושב הקיץ: איום הבחירות התרחק

30.4.2018 / 7:16

"למרות הסערות הצפויות במליאה לקראת הדיונים על חוק הגיוס ופסקת ההתגברות, גורמים בכירים טענו כי הממשלה תגמור את השנה ללא הליכה אל הקלפי. הבכירים טענו כי הסקר שניבא שמונה מנדטים לח"כ לוי-אבקסיס עשוי לשנות את התמונה, אך עדיין "הכל מתחיל ונגמר בנתניהו"

צילום: זיו סוקולוב, יותם רונן עריכה: ניב מעוז

בעוד הכנסת מתכנסת היום (שני) לפתיחת מושב הקיץ, שבמרכזו יעמדו סוגיות פוליטיות עם פוטנציאל דרמטי כמו חוק הגיוס ופסקת ההתגברות, בכירים בקואליציה מעריכים כי איום הבחירות המוקדמות התרחק לעת עתה. לפני כחודש וחצי, כשהכנסת יצאה לפגרה, משבר חוק הגיוס כמעט הוביל את הקואליציה לבחירות מוקדמות, אך בשבועות שחלפו ההערכה הרווחת בקואליציה שינתה כיוון, על רקע התפתחויות מדיניות-ביטחוניות וכן התפתחויות פוליטיות.

"כל הסיפור של הבחירות זז הצדה כרגע על רקע המצב באזור", אמר בכיר בקואליציה בשיחות סגורות, על רקע ההתחממות בגזרת איראן-סוריה והמתיחות בגבול רצועת עזה, שמעסיקה את מרבית סדר יומו של ראש הממשלה בשבועות האחרונים. הבכיר העריך כי הממשלה תסיים את שנת 2018 ללא בחירות.

עוד בוואלה! NEWS:
לקראת ההכרעה על עתיד הסכם הגרעין: נתניהו שוחח עם טראמפ
שר החוץ של ארה"ב: אם אי אפשר לתקן את הסכם הגרעין - נבטל אותו
רפורמת הקנאביס: המרוויחים והמפסידים מהשינוי "המבורך"

מליאת הכנסת מצביעה על חוק ההסדרה, 6 בפברואר 2017. רויטרס
תקופה סוערת בפתח. מליאת הכנסת/רויטרס

במקביל, על רקע הסקרים שחוזים כי מפלגתה החדשה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס עשויה להיות הפתעת הבחירות הבאות, בכירים בקואליציה אמרו לוואלה! NEWS כי "התופעה של לוי-אבקסיס שינתה את כל המציאות". לוי-אבקסיס זכתה בשבוע שעבר לתוצאה של שמונה מנדטים במספר סקרים שנערכו, ובמידה ותשמור על כוחה היא עשויה להיות לשון המאזניים שתכריע את זהותו של ראש הממשלה הבא. לוי-אבקסיס אמנם גדלה בבית ליכודניקי ואף עשתה את שנותיה הראשונות בפוליטיקה במפלגת ימין - ישראל ביתנו, אך לנוכח העוינות ההיסטורית בין נתניהו ובין אביה, השר לשעבר דוד לוי, במערכת הפוליטית מעריכים כי היא לא בהכרח תמליץ על נתניהו לראשות הממשלה.

"עד להופעתה של לוי כמפלגה דומיננטית, בכל קונסטלציה - נתניהו הוא ראש הממשלה הבא, אבל אם היא באמת תהיה כל כך חזקה היא עשויה לשנות את התמונה", אמרו הבכירים. "מבחינת חישובי נתניהו - הוא לא יכול לצאת לבחירות מוקדמות. זה כמו לקפוץ ראש לתוך בריכה בלי לדעת אם היא מלאה מים".

עוד באותו נושא

פסקת ההתגברות, משבר הגיוס וחוק הלאום: היכונו למושב הקיץ בכנסת

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 11 באפריל 2018. יואב דודקביץ ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו בישיבת הממשלה/מערכת וואלה! NEWS, יואב דודקביץ ידיעות אחרונות

יחד עם זאת, על סדר יומה של הקואליציה ישנן סוגיות מורכבות וטעונות שעשויות להתפתח למשברים, כמו פסקת ההתגברות, חוק הגיוס, וחוק הגיור, ושותפיו של נתניהו לקואליציה מבינים כי ההחלטה אם לצאת לבחירות מוקדמות עשויה להתקבל במפתיע, וכי היא נתונה בידיו של ראש הממשלה בלבד. "הכל מתחיל ונגמר בנתניהו. גם אם כרגע נראה שהוא אכן החליט לא ללכת לבחירות מוקדמות זה עוד עשוי להשתנות", אמרו גורמים בקואליציה.

בסוף מושב החורף של הכנסת, נתניהו כמעט הוביל לבחירות מוקדמות על רקע חוק הגיוס; במערכת הפוליטית העריכו אז שההחלטה קשורה למצבו המשפטי והפלילי של נתניהו, ולרצונו בבחירות לפני שהיועץ המשפטי לממשלה מקבל החלטה על הגשת כתבי אישום בפרשות השונות שבהן נתניהו חשוד. שותפיו של נתניהו לקואליציה, בשילוב ידיים עם המחנה הציוני והרשימה המשותפת מהאופוזיציה, הצליחו לבלום את המהלך, אך לפי ההערכה, במידה ונתניהו ינסה שוב להקדים את הבחירות, הפעם האופוזיציה לא תוכל כבר להתנגד.

ח"כ אורלי לוי אבקסיס בעימות שערך ארגון לתת בין המועמדים לתפקיד חברתי-כלכלי של המפלגות, הבינתחומי הרצליה מרץ 2015. ראובן קסטרו
"התופעה שלה שינתה את המציאות". לוי-אבקסיס/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully