וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס מותח גבולות, אך צה"ל מסמן את הקו האדום לקראת אירועי מאי

28.4.2018 / 13:45

מפגיני חמאס פועלים על הגבול לא רק כדי להתיש את לוחמי צה"ל, אלא גם כדי לאתר את נקודות התורפה ולראות עד כמה אפשר למתוח את החבל. בצה"ל החליטו להגביר את קצב התקיפות כדי להסביר בצורה ברורה: לאלימות על הגדר יש מחיר

צילום: דו"צ

צה"ל תקף אמש (שישי) שש מטרות השייכות לארגון חמאס ברצועת עזה. מדובר ביותר מאיתות ישראלי על מה שעלול לקרות בעתיד הנראה לעין במידה וחמאס, בגיבוי מצרים, ינסה לחצות קווים אדומים. מסתבר שההתכתשות על הגבול ועשרות הרוגים פלסטינים לא הרתיעו את מטה המפגינים אלא השיגו מטרה הפוכה.

בעוד קצת יותר משבועיים, ב-15 במאי, תתקיים הפגנת הענק שמארגן חמאס לציון יום הנכבה לאורך הגבול, כשברקע העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. גורמים בפיקוד הדרום מבהירים שכל מה שעושה הארגון בחמשת השבועות האחרונים הוא ניסוי כלים ובחינת הגבולות של צה"ל לגבי המותר והאסור בפעילות על הגדר לקראת הפגנת הענק.

עוד בוואלה! NEWS:
ארבעה הרוגים ו-349 נפגעים בעימותים עם צה"ל בגבול עזה
ליברמן לשר ההגנה האמריקני: האיום הגדול על האזור - איראן
ליברמן במסר לאיראן: אם תתקפו בתל אביב - נתקוף את טהראן

הפגנות בסמוך לגדר הגבול בדרום רצועת עזה, 27 באפריל 2018. רויטרס
כמו מבצע צבאי. הפגנה בסמוך לגדר בדרום הרצועה, אתמול/רויטרס

פעילותם של אנשי חמאס על הגדר אתמול הייתה דומה למבצע צבאי. באחד המוקדים פעלה קבוצה שכללה לפחות מאה פלסטינים. בשלב הראשון הם הקימו מערומי צמיגים בחסות תלויות עפר, והציתו אותם כדי ליצור מיסוך ולהקשות על אמצעי התצפית של צה"ל. בשלב השני הם התקרבו אל גדר התלתלית שהוקמה מאה מטרים מערבית לגדר המערכת, קשרו אליה שרשראות והחלו לגרור אותה לעומק השטח הפלסטיני ובכך סללו נתיב ריצה קל יותר לעבר הגבול. השלב השלישי כלל ניסיונות של פגיעה בתשתיות הגדר וחצייה תוך כדי שימוש במטעני חבלה מאולתרים, בקבוקי תבערה והשלכת אבנים.

לפי הסברים שנתנו גורמי תצפית של צה"ל לכוחות בשטח, מדובר היה בכוחות מיומנים מאוד שפעלו לפי פקודות, ולכן הכל היה מתוזמן: בעל פעם שהגיע כלי רכב ממוגן של צה"ל והטיל עשרות רימוני גז מדמיע הם נשכבו על הקרקע מתוך הבנה כי ענן הגז יחלוף מעליהם. גורמי צבא לא פסלו את האפשרות כי הכוחות שפעלו סמוך מאוד לגדר היו לוחמי נוח'בה (יחידת העילית של חמאס. א"ב). נוכחותם של מנהיגי חמאס יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה במקום הבהירו מעל לכל ספק כי הם מעורבים בהפגנות בצורה ישירה ומייחסים להן חשיבות רבה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הפגנות בסמוך לגדר הגבול בדרום רצועת עזה, 27 באפריל 2018. רויטרס
ניסוי כלים של חמאס. דרום הרצועה, אתמול/רויטרס

זה היה ניסוי כלים של חמאס, תוך כדי ניסיון לצייר את ההפגנות כאירוע עממי שכולל נשים, זקנים, ילדים ובעלי מוגבלויות. הארגון פועל על הגבול לא רק כדי להתיש את לוחמי צה"ל, אלא גם כדי להבין כיצד אפשר להערים על הכוחות בשטח תוך ניצול נקודות התורפה, ומנגד גם לבחון את התגובות של הצבא ולראות עד כמה אפשר למתוח את החבל. שום דבר הוא לא מקרי, ויש כאן תהליך סדור של חמאס כדי ללמוד ולהפיק לקחים.

אתמול נמנעה חדירה המונית לשטח ישראל, אך בהינתן החלטה של הנהגת חמאס לשלוח פעילים מיומנים במספר רב של מוקדי, לצה"ל יהיה קשה מאוד לבלום חדירה כזו, אלא אם יוצבו בשטח כוחות גדולים במיוחד, והתגובות לאלימות המפגינים תהיה אגרסיבית. הכתובת מופיעה על הקיר כבר תקופה ארוכה, ולכן בצה"ל החליטו אמש להגביר את קצב התקיפות בעומק כדי להסביר בצורה ברורה כי לטרור, לאלימות ולהפרות הללו על הגבול יש מחיר.

הפגנות בסמוך לגדר הגבול בדרום רצועת עזה, 27 באפריל 2018. רויטרס
דרום הרצועה, אתמול/רויטרס

גורמים בפיקוד הדרום משוכנעים כי חמאס מכין הפתעה לצה"ל ולוקחים בחשבון את האפשרות שיתקיים פיגוע טרור בחסות ההפגנות. אותם הגורמים הסבירו כי החשש הוא לא מעצם החדירה לישראל, אלא מניסיון של חמאס, בחסות ההמון, לבצע פיגועים במוצבים או ביישובים סמוכי גדר.

למרות זאת, צה"ל עדיין מנסה לשמור על המסגרת שמאפשרת את ההפגנות על הגבול, ולא ממהר להצמיד את חמאס עם הגב לקיר, אלא רק לייצר לו דילמות ולגרום לו לחשוש מתגובה לניסיונות חדירה המוניים. לכן גם אין איום ממשי וישיר על ראשי חמאס. יש לבצע הבחנה ברורה בין מה שקורה בתוך הרצועה לבין מה שקורה מחוצה לה. חיסולו של המהנדס במלזיה, פעולה המיוחסת למוסד, לא ימנע הפגנות על הגדר.
בשלב הזה מצרים משחקת באש ולא מטילה מגבלות על חמאס. הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי מאפשר לארגון להתיש את כוחות צה"ל על קו הגבול, ורק הידרדרות המצב הביטחוני ותגובות תקיפות יותר של צה"ל עשויות לגרום לקהיר לחשוב פעמיים.

הפגנות בסמוך לגדר הגבול בדרום רצועת עזה, 27 באפריל 2018. רויטרס
בצבא חוששים מפיגועים בקרבת הגדר. דרום הרצועה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully