וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאט אישר את מינוי פומפאו לשר החוץ; יבקר בישראל כבר בראשון

27.4.2018 / 10:51

אחרי דיונים ממושכים, ראש ה-CIA מונה רשמית במקומו של טילרסון ויוביל את מחלקת המדינה בתקופה רגישה ביחסים הבינלאומיים. אחרי שכבר נועד עם מנהיג צפון קוריאה, הוא ימשיך למסע דיפלומטי באזור, כולל בסעודיה ובירדן לקראת ההכרעה בהסכם הגרעין

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

הסנאט אישר אתמול (חמישי) את מינויו של מייק פומפאו לתפקיד שר החוץ של ארצות הברית. 57 סנאטורים תמכו במינויו, ואילו 42 התנגדו. השבעתו התקיימה בבית המשפט העליון, מיד אחרי ההצבעה, וברגע שזו הסתיימה הוא כבר יצא לבסיס חיל האוויר אנדרוז לביקור המדיני הראשון שלו.

לשר החוץ הנכנס יש שורה ארוכה של מטלות דיפלומטיות דחופות לטפל בהן, בראש ובראשונה תאריך היעד המתקרב בו צריכה ארצות הברית להודיע אם תפרוש מהסכם הגרעין, וכן הכנה למפגש הפסגה בין הנשיא דונלד טראמפ לבין מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, שצפוי להתקיים בסוף מאי או בתחילת יוני.

ממחלקת המדינה נמסר כי במסעו המדיני הראשון שהחל אמש, הוא יבקר תחילה בכינוס שרי החוץ של ברית נאט"ו בבריסל, ולאחר מכן ימשיך לביקור בישראל, בערב הסעודית ובירדן. במהלך ביקורו בירושלים, הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. העובדה כי יבקר בישראל כ-72 שעות אחרי שהושבע, מהווה תפנית חדה במדיניות בהשוואה לקודמו בתפקיד, רקס טילרסון, שנמנע מלבקר בישראל במהלך תקופת כהונתו שנמשכה יותר משנה.

לקריאה נוספת בנושא
ועדת יחסי החוץ של הסנאט אישרה את מועמדות פומפאו לשר החוץ
טראמפ: שר החוץ המיועד של ארה"ב נפגש עם קים בצפון קוריאה

מייק פומפאו ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בפיונגיאנג, אפריל 2018. AP
נכנס לתפקיד בתקופה מתוחה. פומפאו וקים/AP

טראמפ בירך על מינויו של פומפאו. "אני מסופק מכך שהסנאט אישר את מייק פומפאו לשרת בתור הדיפלומט הבכיר ביותר של ארצנו", אמר. "כשפטריוט כמו מייק, אדם אינטליגנטי, אנרגטי ואינטלקטואל מוביל את מחלקת המדינה, זה נכס אדיר לארצנו בנקודת זמן קריטית זו בהיסטוריה. הוא תמיד ישים את האינטרס של אמריקה בראש ובראשונה מול עיניו. יש לו את האמון שלי, ואת התמיכה שלי. אני מברך אותו על מינויו".

מינויו של פומפאו התעכב במשך שלושה שבועות בגלל קושי לגייס רוב בוועדת יחסי החוץ של הסנאט. ביום שני השבוע, טראמפ שוחח עם הסנאטור הרפובליקני ראנד פול שהתנגד למינוי, ושכנע אותו לשנות את דעתו. הבית הלבן הבהיר בכמה הזדמנויות כי ישנו צורך דחוף במינוי שר חוץ במשרה מלאה שיוכל לעזור בהכנות לקראת הפגישה ובעבודת התיאום הדיפלומטית הנדרשת מול קוריאה הדרומית וסין.

פומפאו מילא תפקיד משמעותי בתור ראש ה-CIA בתיאום הפגישה הצפויה של טראמפ וקים, ואף נסע לפיונגיאנג לפני שלושה שבועות כדי להיפגש עם קים. אחרי המינוי אתמול, פרסמה מחלקת המדינה תמונות מהמפגש החשאי.

עוד באותו נושא

אנטי-איראני ופרו-ישראלי: זהו שר החוץ החדש של טראמפ

לכתבה המלאה
שר החוץ של ארה"ב פומפאו ומזכ"ל נאטו בבריסל, 26 באפריל 2018. רויטרס
פומפאו ומזכ"ל נאט"ו, אתמול/רויטרס

פומפאו, בן 54, נולד בקליפורניה, והוא בן למשפחה ממוצא איטלקי. הוא נבחר לארבע תקופות כהונה רצופות בבית הנבחרים מטעם מדינת קנזס ומיד לאחר שנבחר בפעם הרביעית לתפקיד, מונה לראש הCIA-. כחבר בבית הנבחרים, היה חבר בוועדת המודיעין וכן כחבר בוועדת החקירה לאירועי המתקפה על שגרירות ארצות הברית בבנגאזי. הוא משתייך לאגף מסיבת התה, בקצה הימני של המפלגה הרפובליקנית והשקפתו המדינית נחשבת נצית בהשוואה לטילרסון.

לפני כן, הוא היה איש עסקים בחברות שעסקו בייבוא משאבות נפט וכן בייצור רכיבים לתעשיית הביטחון והחלל. הוא למד במכללה הצבאית "ווסט פוינט", וכקצין בצבא ארצות הברית הוא שירת בגרמניה לפני נפילת חומת ברלין. מאוחר יותר, למד משפטים בהרווארד.

בתור חבר בבית הנבחרים, נודע פומפאו כמתנגד חריף להסכם הגרעין עם איראן. הוא כתב בעבר כי ארצות הברית צריכה לעשות הכול כדי לשנות את ההתנהגות של איראן ובמידת הצורך גם את המשטר האיראני. אחרי שההסכם נחתם הוא אמר שמדובר ב"עסקה שהיא אסון עם יצואנית הטרור הגדולה בעולם", והוסיף כי הוא יפעל לסכל אותה בקונגרס. הוא גם אמר כי במקום לחתום על ההסכם, היה מעדיף "2,000 גיחות התקפיות שישמידו את היכולת הגרעינית של איראן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully