וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנטי-איראני ופרו-ישראלי: זהו שר החוץ החדש של טראמפ

13.3.2018 / 17:43

ראש ה-CIA פומפאו יחליף את טילרסון וכך גם את מדיניות החוץ של הממשל. הוא קרא בעבר לתקוף את טהראן והביע תמיכה במאמצי נתניהו לבלום את שאיפותיה הגרעיניות, וכן מחזיק בעמדות נציות כלפי צפון קוריאה והטרור. פרופיל

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

זה לא סוד שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר החוץ היוצא, רקס טילרסון, לא ראו את העולם עין בעין כמעט מן היום הראשון לכהונה. מינויו של ראש ה-CIA מייק פומפאו לתפקיד צפוי לשנות את המצב הזה בוודאות, שכן השניים מחזיקים בעמדות זהות כמעט בכל תחומי מדיניות החוץ, שבהם יידרש הממשל לקבל החלטות בשנים הבאות.

פומפאו, בן 54, נולד בקליפורניה, והוא בן למשפחה ממוצא איטלקי. הוא נבחר לארבע תקופות כהונה רצופות בבית הנבחרים מטעם מדינת קנזס, כשמיד לאחר שנבחר בפעם הרביעית לתפקיד, מונה לראש סוכנות הביון המרכזית על ידי טראמפ.

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ הדיח את שר החוץ טילרסון; ראש ה-CIA יחליף אותו בתפקיד

מייק פומפאו מושבע לראש ה-CIA בשימוע בסנאט, ינואר 2017. GettyImages
מסתדר עם טראמפ. פומפאו בשימוע בקונגרס/GettyImages

כחבר בבית הנבחרים, היה חבר בוועדת המודיעין וכן כחבר בוועדת החקירה לאירועי המתקפה על שגרירות ארצות הברית בבנגאזי. הוא משתייך לאגף "מסיבת התה", בקצה הימני של המפלגה הרפובליקנית והשקפתו המדינית נחשבת נצית בהשוואה לטילרסון.

לפני כן, היה איש עסקים בחברות שעסקו בייבוא משאבות נפט וכן בייצור רכיבים לתעשיית הביטחון והחלל. הוא למד במכללה הצבאית "ווסט פוינט", וכקצין בצבא ארצות הברית הוא שירת באירופה לפני נפילת חומת ברלין. מאוחר יותר, למד משפטים בהרווארד.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
נשיא ארה"ב טראמפ ושר החוץ טילרסון, 12 באוגוסט 2017. רויטרס
עוד טלטלה בממשל. טראמפ וטילרסון/רויטרס

בתור חבר בבית הנבחרים, נודע פומפאו כמתנגד חריף להסכם הגרעין עם איראן. הוא כתב בעבר כי ארצות הברית צריכה לעשות הכול כדי לשנות את ההתנהגות של איראן, ובמידת הצורך גם את המשטר האיראני. אחרי שההסכם נחתם ב-2015, הוא אמר שמדובר ב"עסקה שהיא אסון עם יצאנית הטרור הגדולה בעולם", והוסיף כי הוא יפעל לסכל אותה בקונגרס. הוא גם אמר כי במקום לחתום על ההסכם, היה מעדיף "2,000 גיחות התקפיות שישמידו את היכולת הגרעינית של איראן".

באותה שנה, הוא ביקר בישראל ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. באותו ביקור הוא אמר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שותף אמת של העם האמריקני", וכי "מאמציו של נתניהו למנוע מאיראן נשק גרעיני ראויים להערצה ומוערכים עמוקות". במהלך ביקורו, שנערך בזמן אינתיפאדת הסכינים, אמר פומפאו כי "במאבק נגד הטרור, שיתוף הפעולה בין ישראל וארצות הברית מעולם לא היה חשוב יותר. אנחנו חייבים לעמוד לצד בת בריתנו ישראל ולעצור את הטרור. מתקפות הטרור על ידי פלסטינים רק מרחיקות את השלום".

קרא מנהיגי דת מוסלמים לגנות פיגועים

ב-2016 פרסם מאמר בווול סטריט ג'ורנל, ובו הביע תמיכה בתכנית המעקבים של סוכנות הביון ה-NSA, ובכך שהממשל יאסוף מידע על תושבי ארצות הברית. "יש לשדרג את יכולות איסוף המודיעין של אמריקה", כתב. "הקונגרס צריך להעביר חוק שמשיב את הסמכות לאסוף מטה-דאטה, ושמשלב את כל המידע הזמין פומבית, כמו מידע על כספים וסגנון חיים לכדי מאגר נתונים".

הוא גם נודע כבעל עמדות נציות בכל הנוגע למאבק בטרור. ב-2013 אמר כי מנהיגים אמריקנים-מוסלמים שנמנעים מגינוי של פעולות טרור שנעשו בשם האסלאם הם "באופן פוטנציאלי שותפים לדבר עבירה".

בנאום שנשא בבית הנבחרים, אמר: "כשהמתקפות ההרסניות ביותר על אמריקה ב-20 השנים האחרונות באות ברובן המוחלט מצד אנשים מדת אחת, ומבוצעות בשם הדת הזו, ישנה חובה מיוחדת על מנהיגי הדת הזו. במקום להגיב, השקט הופך את מנהיגי הדת האלה באמריקה לשותפים פוטנציאלים לדבר עבירה".

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בסיור בפיונגיאנג, ינואר 2018. רויטרס
מדאיג את ארה"ב. מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און/רויטרס

פומפאו מייצג קו תקיף ונוקשה כלפי צפון קוריאה, ייתכן שאף יותר מן הנשיא טראמפ עצמו. הוא התבטא בעבר כמה פעמים בעד שינוי המשטר בדיקטטורה המבודדת ואמר: "זה יהיה נהדר לפרז את חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני. אבל הדבר המסוכן ביותר בנוגע לכך הוא האיש אשר מחזיק בהם כיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully