וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הגיור שוב בדרך לפיצוץ: החרדים והרפורמים מתנגדים לנוסח המתגבש

טיוטת הצעת החוק החדשה תוגש בקרוב, אך היא זוכה להתנגדות חוצת מחנות. החרדים כינו את החוק "הזוי", וטוענים כי רשות הגיור החדשה שהוצעה תקטין את שליטתם בבחירת דיינים מגיירים. מנגד, הרפורמים כינו את ההצעה "נצלנית" והודיעו כי הם מסתייגים ממנה

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: קשת סידי

ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם קיבל את טיוטת הצעת חוק הגיור החדשה, אך גורמים במפלגות החרדיות, ברבנות הראשית ובתנועה הרפורמית בישראל שנחשפו לפרטיה מצהירים כי לא יסכימו לתמוך בה - כך עולה מתוך שיחות עם וואלה! NEWS. מהפרטים עולה כי הטיוטה שגיבש שר המשפטים לשעבר משה נסים קובעת כי גיורים פרטיים, גם אם נערכו בבתי דין אורתודוקסיים, לא יוכרו על ידי מדינת ישראל. ההצעה קובעת כי תוקם רשות גיור ממלכתית חדשה והיא תהיה היחידה שרשאית לערוך גיורים בישראל.

רשות הגיור החדשה תקבע את זהות הדיינים המגיירים שיפעלו באופן בלתי תלוי ברבנות הראשית אך לפי ההלכה האורתודוקסית. לפי טיוטת החוק, 11 נציגים ימונו לרשות הגיור החדשה, ונציגים אלה ימונו בהחלטה של ראש הממשלה, שרת המשפטים, שני הרבנים הראשיים לישראל, יו"ר ועדת החוקה בכנסת, ראש הסוכנות היהודית, ראש הרשות של מערך הגיור החדש ושני נציגים נוספים שייבחרו בהתייעצות בין ראש הממשלה וראש הסוכנות היהודית. הנציגים ייקבעו את זהות הדיינים המגיירים שיפעלו תחת סמכות הלכתית. המשמעות היא כי למפלגות החרדיות תהיה שליטה חלקית בלבד בזהות הדיינים שייבחרו.

עוד בוואלה! NEWS:
אמו של התינוק שהוטבע בג'קוזי במלון באשדוד תואשם ברצח
לידה מלכותית בפעם השלישית: הדוכסית קייט מידלטון ילדה בן
העברת ה-S-300 לסוריה: "השלכות קטסטרופליות אם ישראל תתקוף"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס אזכרה לחללי מערכות ישראל בבית יד לבנים בירושלים 17 באפריל 2018. עמוס בן גרשום \ לע"מ, ראובן קסטרו
יידרש להחליט אם לקבל את הטיוטה. נתניהו/ראובן קסטרו, עמוס בן גרשום \ לע"מ

נוסף לכך, טיוטת החוק קובעת גם כי יוכרו גיורים רפורמיים וקונסרבטיביים שנערכו בחו"ל לצורך חוק השבות כך שאלה יוכלו לעלות לישראל ולקבל תעודת עולה וכן יוכרו גם לצרכי רישום במרשם האוכלוסין.

גורמים בש"ס וביהדות התורה הגדירו את ההצעה "הזויה". ביהדות התורה הוסיפו כי "הטיוטה הזו, ככל שפרטיה סופיים, עושה שלא לצורך שינוי סדרי בראשית בנושא הגיור בישראל. המהלך היחיד שייתן מענה להחלטת בג"ץ הוא קידום הצעת החוק שנבלמה על ידי סיעות הקואליציה שנועדה לחסום גיורים שלא נערכו דרך רשות הגיור הממלכתית". רשות הגיור הקיימת נשלטת כיום בידי גורמים דתיים וחרדים.

גורם ברבנות הראשית הוסיף כי נוסח ההצעה טרם הועבר לידי הרבנים הראשיים וציין כי ברבנות "מתקשים להאמין שאיש מקצוע יצר נייר כזה שמעיד על בורות וחוסר הבנה של תחום הגיור. סביר להניח שמשה ניסים לא חתום על העניין הזה".

להתנגדות הזו הצטרף גם מנכ"ל התנועה הרפורמית הרב גלעד קריב. "כל הצעה שתעניק מונופול אורתודוקסי בתחום הגיור היא לא פתרון מבחינתנו". לדבריו, "עדיין לא ראינו את ההצעה המלאה אבל אנחנו בטוחים בכך שבמדינת ישראל צריך למנוע את הניצול לרעה של הליך הגיור. לא נוכל לתמוך בחוק שמביא עמו ניצול כזה".

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים" וממייסדי בתי הדין של "גיור כהלכה", אמר כי "מדובר בחוק שמכוון בעיקר נגד רבני הציונות הדתית משום שהוא נועד בעיקר בכדי לחסום את ההכרה הממלכתית בפני בתי הדין הפרטיים של בכירי רבני הציונות הדתית, והוא אף אינו עושה דבר בשביל להסדיר את מעמדם ההלכתי של מאות האנשים שכבר גויירו במסגרתם ונחשבים לפי ההלכה ליהודים לכל עניין". לדברי הרב פרבר, "זהו מצב בלתי מתקבל על הדעת. יחד עם זה, ראוי לציין כי יש בו גם אלמנטים חדשים וחיוביים כמו הפחתת ההשפעה המזיקה של העסקנים החרדים על הגיור בישראל - אלמנטים אלה ראוי לכלול בכל הצעת חוק עתידית בנושא".

השר לשעבר נסים החל את עבודתו בספטמבר אשתקד לאחר שחוק הגיור הממשלתי עורר משבר פוליטי חריף בממשלה שגלש גם לעימות עם יהדות ארצות הברית. הצעת החוק המקורית, אותה יזם שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי נועדה לחסום גיורים אורתודוקסיים פרטיים ובעתיד גם גיורים של רפורמים וקונסרבטיבים. מטרתו העיקרית הינה לעקוף את פסיקת בג"ץ, לפיה המדינה תכיר בגיורים אורתודוקסיים פרטיים.

הצעת החוק אושרה בוועדת השרים לחקיקה, חרף התנגדותה העיקרית של מפלגת ישראל ביתנו ובסוף אותו שבוע נתניהו הגיע לפשרה עם הסיעות החרדיות על דחיית קידום חוק הגיור בחצי שנה, שבמהלכה העתירות לבג"ץ נגד החוק יוקפאו על ידי העותרים. נסים מונה על ידי ראש ממשלה לעמוד בראש ועדה שתטפל בנושא ותגבש מתווה מוסכם לחקיקה בנושא הגיור. בחודשים האחרונים נסים נפגש עם הצדדים המעורבים בנושא. הוא טרם הגיש את מסקנותיו לידי נתניהו אך המדינה הגישה בתחילת החודש בקשה לדחות את תשובתה לבג"ץ לאמצע חודש מאי הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully