וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי שמזלזל בעפיפון - יקבל רחפן": כך מתמודד צה"ל עם צעצוע הנפץ

23.4.2018 / 6:40

חמאס בוחן את הגבולות בעימות עם צה"ל על גבול רצועת עזה ומגביר את ניסיונות הצתת השדות באמצעות עפיפונים נושאי חומר דליק, ובאזור חוששים כי בשלב הבא יוצמד חומר נפץ. למרות יכולותיו, ארגון הטרור מבקש לשמור על מראית עין עממית של מאבק באזור הגדר

צילום: אמיר בוחבוט, עריכה: שניר דבוש

בשבוע האחרון התגברו הניסיונות להצית שטחים בצד הישראלי באמצעות עפיפונים ופחיות עם חומרים דליקים. העפיפון מתנשא לגובה של כ-50 מטרים בממוצע ומופעל על ידי פעיל פלסטיני במרחק של מאות מטרים מהגדר בחסות סוללות עפר או מבנים. ברגע שמעיף העפיפון ממקם אותו מעל שדה חיטה או כלים הנדסיים בצד הישראלי הוא מנסה להוריד אותו אל הקרקע ולגרום לשריפה. בשבוע האחרון התרחשו כמה הצתות, כולל שלשום (ראשון) בקרבת הגבול מול חאן יונס, שצה"ל וצוותי כיבוי השתלטו עליהן.

בשלב זה כוחות אוגדת עזה מתמודדים עם ניסיונות ההצתה באמצעות תצפיות שפרושות לאורך הגבול במוקדי ההפגנות האלימות. התצפיות עוקבות אחר הנעשה בשמיים ובהתאם לזיהוי עפיפונים בקרבת הגבול ומעבר לצד הישראלי מקפיצים כוחות צבא וצוותי כיבוי אש במידת הצורך. ברוב המקרים לא מצליחים הפלסטינים לגרום להצתה והצוותים מכבים את השריפה במהירות.

חייל מחזיק עפיפון שהועף מעבר לגדר המערכת ברצועת עזה, 20 באפריל 2018. ראובן קסטרו
חייל עם עפיפון שהועף מרצועת עזה, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

ח"כ חיים ילין (יש עתיד), תושב הנגב המערבי אמר כי "העפיפונים צריכים להדליק נורה אדומה. מי שזלזל בעבר באותם צינורות שהפכו לרקטות קיבל טילים. מי שיזלזל בעפיפונים יקבל בסוף רחפנים על יישובים קרובים לגדר. גם המנהרות בהתחלה שימשו להברחות מרצועת עזה לסיני. אחר כך הן התרחבו והשלב הבא היה מנהרות טרור. אסור לזלזל בחמאס. הוא ארגון לומד ומהר". כדי להתמודד עם תופעת העפיפונים מציע ח"כ ילין לשקול את החלפת סוג הגידולים בשדות ליד הגדר ולשמור על דריכות לכל ניסיון הצתה ולכבות אותה באופן מידי.

חמאס מבצע מעקב אחר המתרחש בגבול באמצעות עשרות מוצבים, עמדות ואמצעי תצפית משלו, שוקל את דרכי הפעולה של אנשיו ובוחן גם את אופי התגובות של צה"ל. בדיוק כמו שבחן את התגובות של הצבא בראשית העשור הקודם כשהרקטות נפלו בשטח פתוח לעומת אלו שנפלו בשטחים בנויים.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו עונה לשר החוץ האיראני: "לא מתרשם מהמילים המתונות"
לחץ אירופי על טראמפ: "אין אלטרנטיבה להסכם הגרעין עם איראן"
תיעוד מטריד מכבישי הדרום: נהיגה בשוליים וירי בחגיגות חתונה

עוד באותו נושא

בפעם השביעית השבוע: עפיפון מהרצועה הצית אש בשדה חיטה בעוטף עזה

לכתבה המלאה
עפיפוני תבערה בגבול רצועת עזה, הפלסטינים מפגינים. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
חיילי צה"ל עפ עפיון שהועף משטח הפלסטיני/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט

בין צה"ל לחמאס מתנהלת מלחמת מוחות שמטרתה לקבוע כללים, דרכי פעולה ולהבין מה הן מדרגות התגובה של הצבא. צה"ל בשלב הזה מנסה להרחיק כל פעילות לטווח של לפחות 300 מטר מהגדר באמצעים לפיזור הפגנות ובאש חיה. אומנם היקף המפגינים ירד משמעותית בשבוע האחרון, אך עדיין אל הגדר מגיעים פעילי חמאס אלימים במיוחד שפוגעים בגדרות, משליכים אבנים, מטעני חבלה, משחיתים את הגדרות ומאיימים לחצות את הגבול לישראל. גורמים רשמיים בצה"ל טוענים כי חלק מהפעולות מבוצעות תמורת כסף שחמאס נותן לפעילים.

גורמים במערכת הביטחון מדגישים כי למרות שלכאורה לעפיפונים יש ממד עממי ולא טרוריסטי, יש בהם פוטנציאל לגורם לנזק משמעותי בצד הישראלי. בתחילת התופעה כללו העפיפונים את דגל הרשות הפלסטינית כחלק מהמחאה נגד ישראל ולאחר מכן החלו הפלסטינים להרכיב על העפיפונים פחיות עם חומר דליק כדי להצית את הגדר או את הכלים ההנדסיים היקרים שפועלים לבניית החומה התת קרקעית לסיכול מנהרות התקפיות.

הפגנות פלסטינים בגבול רצועת עזה 20.4.18. רויטרס, רויטרס
עפיפון עם פחית חומר דליק שהוצתה עושה את דרכו לשדות עוטף עזה, בשבוע שעבר/רויטרס, רויטרס

כך למעשה עפיפון בעלות של עשרה שקלים יכול לגרום נזק משמעותי לכלי הנדסי שעלותו מיליוני שקלים. ההישג של החמאס יהיה לא רק להצית שדות ולגרום לנזק לחקלאי אלא באמצעות פגיעה בכלים גם להביא לעיכוב בפרויקט בניית החומה התת-קרקעית (עד כה נבנתה חומה תת קרקעית באורך תשעה קילומטרים מתוך 65 קילומטרים בגבול רצועת עזה א.ב). בסרטון שמופץ ברשתות החברתיות נראה אלמוני מעודד הרכבה ושימוש בעפיפונים על הגבול הישראלי. החשש בקרב גורמי צבא הוא שבשלב הבא העפיפונים יישאו פחיות עם חומר נפץ.

חמאס מתעקש לתת ממד עממי להפגנות ולכל מה שמתרחש על הגדר כדי להסיט את הביקורת ממנו ולהפנות אותה נגד ישראל ובמקביל למשוך את דעת הקהל העולמית לבעיותיו . שימוש ברחפן עשוי לתת לפעילות ממד של טרור. הנהגת חמאס נערכת להפגנת הענק ביום הנכבה ב-15 במאי ומכינה הפתעות לכוחות צה"ל שמוצבים בשטח, אך הדבר האחרון שהיתה רוצה כעת הוא לגרור את צה"ל לתקיפות בעומק. סוג זה של פעולות עשוי להרתיע את פעילי חמאס ובעיקר את המשפחות מלהגיע אל הגבול. פרסומים זרים אודות חיסול מהנדס פלסטיני במלזיה המיוחס למוסד גורם לצמרת חמאס לחשוב היטב על כל צעד בעתיד ובטח לחשוש מכך שמדינת ישראל תחזיר לרצועת עזה את למדיניות הסיכולים הממוקדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully