וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ אירופי על טראמפ: "אין אלטרנטיבה להסכם הגרעין עם איראן"

לפני פגישתו עם נשיא ארה"ב, הזהיר מקרון כי אין תחליף להסכם הגרעין וכי על ארה"ב להישאר בו. גם קנצלרית גרמניה שותפה לטענה כי "עדיף הסכם לא מושלם - מאשר בלי הסכם בכלל". שר החוץ האיראני הזהיר כי ארצו תעשיר אורניום במרץ אם ארה"ב תפרוש

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר היום (ראשון) כי אין לו "תכנית חלופית" להסכם הגרעין עם איראן, ודחק בארצות הברית להישאר בו כל עוד אין אלטרנטיבה טובה יותר. בריאיון לרשת פוקס ניוז, לפני פגישתו מחר עם הנשיא דונלד טראמפ, אמר מקרון כי לארצות הברית, צרפת ולבעלות ברית יהיה תפקיד "חשוב מאוד" בשיקום סוריה לאחר תום המלחמה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

טראמפ אמר כי הוא רוצה להשיב את 2,000 החיילים האמריקנים המוצבים בסוריה מהר ככל האפשר, אך מקרון הזהיר כי איראן, התומכת במשטרו של בשאר אסד, תשתלט על סוריה אם הנסיגה תצא לדרך מהר מדי.

מקרון, שישהה בביקור רשמי בארצות הברית למשך שלושה ימים, ידון עם טראמפ בבית הלבן על הסכם הגרעין, שנחתם ב-2015 בין איראן לבין המעצמות, בהן ארצות הברית וצרפת. שני הנשיאים ישוחחו גם על המתקפה המשולבת, שבה השתתפה גם בריטניה, נגד מטרות של אסד בעקבות התקיפה הכימית בדומא.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בפריז, יולי 2017. רויטרס
הסכם הגרעין על הפרק. טראמפ ומקרון/רויטרס

טראמפ מאיים שלא להמשיך בהקפאת הסנקציות שהוסרו במסגרת העסקה, והוא יצטרך להכריע בכך עד 12 במאי. אם יחודשו העיצומים, יספוג ההסכם מכה חמורה, וטראמפ לוחץ על המדינות האירופיות החתומות עליו לשתף פעולה כדי להכניס בו תיקונים.

מקרון הוסיף כי הוא רוצה "להשלים" את הסכם הגרעין דרך טיפול בתכנית הטילים הבליסטיים של איראן ובלימת השפעתה במזרח התיכון. נשיא צרפת הדגיש כי המצב הנוכחי עם איראן עדיף מזה של קוריאה הצפונית, שמאותתת בימים אלו כי היא מוכנה למשא ומתן על הארסנל הגרעיני שלה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, בכנס הביטחון במינכן, 18 בפברואר 2018. AP
מזהיר את טראמפ. זריף/AP

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי היא "יכולה להבין את הדאגה הגדולה בישראל ממה שאיראן עושה. יש לנו דעות שונות בקשר לשאלה אחרת - איך ניתן הכי טוב למגר את זה". בריאיון לחדשות 10 הוסיפה מרקל כי "ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סבור שהסכם עם איראן לא מספק את הביטחון שהוא היה רוצה עבור ישראל. אנחנו בדעה שעדיף שיש לנו את ההסכם הזה, גם אם הוא לא מושלם, מאשר בלי הסכם בכלל. אנחנו נמשיך לדון על כך".

"גרמניה תקפיד מאוד על כך שההסכם יכובד, אבל זה לא מטפל בכל הבעיות. אנחנו מאוד מודאגים מתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן. לכן אנחנו מנהלים שיחות, גם עם בריטניה, צרפת וארצות הברית בנושא", הוסיפה מרקל.

מי שהזהיר מהשלכות פרישה אפשרית של ארצות הברית מהסכם הגרעין הוא שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, שאמר כי טהראן תשוב להעשיר אורניום ב"נמרצות". הדיפלומט האיראני, שהוביל את המשא ומתן על הסכם הגרעין, הזהיר כי יישקלו "צעדים דרסטיים" נוספים במקרה שבו טראמפ ייסוג מהעסקה.

קנצלרית גרמניה מרקל עם תחילת השיחות להרכבת קואליציה, 7 בינואר 2017. רויטרס
"מודאגים מתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן". מרקל/רויטרס

זריף, המבקר בניו יורק לרגל כנס של האו"ם, הדגיש כי איראן לא חושקת בפיתוח נשק גרעיני, אבל הוסיף כי התגובה "הסבירה" לפרישה אמריקנית תהיה חידוש העשרת האורניום, מרכיב הכרחי לפיתוח כלי נשק שכזה. הוא קרא למקרון ולקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שתיפגש עם טראמפ בשישי, ללחוץ על הנשיא האמריקני להישאר בהסכם אם ממשלו "רוצה לשמור על אמינות כלשהי בקהילה הבינלאומית", ולעמוד בתנאיו "מאשר לדרוש עוד".

הוא התריע מפני ויתורים בפני טראמפ. "לנסות ולפייס את הנשיא, אני חושב, יהיה ניסיון עקר", אמר שר החוץ של איראן. עוד אמר זריף כי ללא ארצות הברית, איראן לא צפויה להמשיך ולמלא את התחייבויותיה במסגרת ההסכם שמגביל את תכנית הגרעין שלה.

"לא צפויה מלחמה אזורית עם ישראל"

זריף התייחס גם למתיחות עם ישראל, בעקבות תקיפת הבסיס T4 בסוריה, שבה נהרגו שבעה מאנשי משמרות המהפכה. טהראן האשימה את ירושלים באחריות לכך, שמצדה רק הבהירה כי לא תאפשר התבססות איראנית בסוריה.

בניגוד לטון התקיף של בכירי משמרות המהפכה בימים האחרונים, שר החוץ אמר כי הוא לא צופה שתפרוץ מלחמה אזורית. "אני לא סבור שאנחנו בדרך למלחמה אזורית, אבל לרוע המזל, ישראל ממשיכה להפר את החוק הבינלאומי, כשהיא מקווה לזכות בחסינות בזכות התמיכה של ארצות הברית ובאמצעות פיזור מסכי עשן", אמר זריף בריאיון לרשת CBS. "אבל אני לא מאמין שמסכי העשן הללו עובדים עוד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ''ל גדי איזנקוט וחברי פורום מטכ''ל- הרמת כוסית לרגל 70 שנה לעצמאות ישראל. צילום - קובי גדעון לע''מ 02. קובי גדעון, לע''מ, מערכת וואלה! NEWS
"לא מתרשם מהמילים". נתניהו בפורום מטכ"ל, הערב/מערכת וואלה! NEWS, קובי גדעון, לע''מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב כי שמע את "הדברים של שר החוץ של איראן שמאשים את ישראל בהפרת החוק הבינלאומי. זה שר חוץ של מדינה ששולחת מל"טים חמושים נגד ישראל וטילים נגד סעודיה. שמעתי גם את המילים המתונות שלו, ויש פער עצום בין המילים לבין המעשים של משמרות המהפכה, שמקדמים צבא נגד ישראל במטרה מוצהרת להשמיד את מדינת ישראל". ראש הממשלה אמר את הדברים באירוע הרמת כוסית בפורום מטכ"ל לרגל חגיגות 70 שנה למדינה.

"אני לא מתרשם מהמילים", הוסיף נתניהו." אני סומך על הפורום הזה ועל צבא ההגנה לישראל שערוך לכל אפשרות ולכל תרחיש. אני מרים כוסית למדינת ישראל ולצה"ל". שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס היום למתיחות עם ישראל, בעקבות תקיפת הבסיס T4 בסוריה, שבה נהרגו שבעה מאנשי משמרות המהפכה. טהראן האשימה את ירושלים באחריות לכך, שמצדה רק הבהירה כי לא תאפשר התבססות איראנית בסוריה.

(עדכון ראשון: 17:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully