וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרום קוריאה ספקנים לגבי הצהרותיו של קים: "רוצים הוכחות"

21.4.2018 / 17:23

שליט קוריאה הצפונית הודיע כי כלל הניסויים בנשק גרעיני ובטילים בליסטיים יופסקו, אך אזרחים בקוריאה הדרומית לא התרגשו מההצהרה: "אסור לנו להיות מרומים, חייבים להשגיח עליהם באדיקות". בריטניה בירכה: "סימן לרצון כן בשלום"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: צפון קוריאה מבקשת לזרז את שיחות הפיוס עם הדרום, מרץ)

אזרחים בקוריאה הדרומית התייחסו היום (שבת) בספקנות להצהרתו של שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, שהודיע הלילה כי ארצו תשעה את הניסויים בנשק גרעיני ובטילים בליסטיים. "הצהרה זו רק הצהרה", אמר קים האן-נורי, סטודנט בן 23 מהדרום. "אלא אם כן יהיה שינוי במשטר שם, אני לא מאמין כי נוכל לסמוך לחלוטין על דבריה של קוריאה הצפונית, לא מדובר במדינה רגילה. לא ניתן לבנות יחסים דיפלומטיים עמם או להבטיח את הביטחון שלנו".

בהצהרה שמסר קים ג'ונג און אמר כי ארצו אינה צריכה לערוך עוד ניסויים גרעיניים או ניסויים בטילים בליסטיים בין-יבשתיים, משום שהצליחה כבר לפתח נשק כזה. על פי סוכנות הידיעות הצפון-קוריאנית (KCNA), ההשעיה תיכנס לתוקף באופן מידי ואתר ניסויים גרעיניים בצפון המדינה ייסגר. זאת, במטרה לקדם צמיחה כלכלית ושלום בחצי האי הקוריאני.

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן: "הנהגת חמאס אשמה במות הנער בן ה-15 בגבול עזה"
דיווח: מהנדס בכיר מעזה חוסל בירי בדרכו למסגד במלזיה
האיחוד האירופי: לחקור את הרג הנער הפלסטיני בהפגנה בגבול עזה

תומכיה של נשיאת קוריאה הדרומית לשעבר פארק גון-הייה מחוץ לבית המשפט, אפריל 2018. רויטרס
"זו רק הצהרה". אזרחים בקוריאה הדרומית/רויטרס

יאו יונג-ג'י בן ה-44 אמר כי "קוריאה הצפונית פיתחה מצבור פצצות גרעיניות למרות שניסו למנוע ממנה. יש למנוע ממנה כל הטבה כספית עד שתוכיח כי היא עומדת בהצהרתה". עוד אמר כי "זו הפעם השלישית שהצפון מבטיח כי ייחדל מפיתוח הגרעין. בפעמים האחרונות אמירות אלה התגלו כשקרים וחזרנו לנקודת המוצא. עלינו לוודא כי הם אכן משמידים את כל ציוד פיתוח הגרעין".

משאלים ברחבי קוריאה הדרומית הראו כי אזרחיה הפכו לאדישים כמעט לחלוטין לאיום המלחמה התמידי המרחף מעל ראשיהם. דאגות ממשיות יותר מטרידות אותם, כמו היעדר מקומות עבודה, המלווה את המדינה מאז תחילת הסכסוך עם הצפון בשנת 1950.

לי ג'אונג-היו בן ה-72 אמר כי על קוריאה הדרומית ללמוד מההיסטוריה, שמלאה בהבטחות שהופרו. "אסור לנו להיות מרומים, חייבים להשגיח עליהם באדיקות".

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי נושאת דברים לאחר התקיפה המשולבת בסוריה, 14 באפריל 2018. רויטרס
"סימן לרצון כן בשלום". ראשת ממשלת בריטניה מיי/רויטרס

בעולם דווקא בירכו על הצהרתו של קים. בריטניה מסרה היום כי היא מקווה שהבטחתו של שליט קוריאה הצפונית תתממש וכי "זהו סימן לרצון הכן שלו בשלום". לדברי הממלכה, "התחייבות לטווח הארוך מצד קים בנושא הנשק הגרעיני היא צעד חיובי. אנו רוצים לראות בכך התקדמות לכיוון דרך חדשה".

משרד החוץ של רוסיה מסר בעקבות ההצהרה כי על ארצות הברית וקוריאה הדרומית להפחית את הנוכחות הצבאית בחצי האי.

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני אמרה כי האו"ם שמח על ההחלטה, וגם בסין מסרו כי "אנו מאמינים שההחלטה תתרום ליחסים בין הצפון לדרום".

הלילה בירך ראש ממשלת יפן שינזו אבה על הודעתו של קים ואמר כי מדובר ב"התפתחות חיובית". עם זאת, הוא הוסיף כי "חשוב שההתפתחות הזו תוביל לפירוק מלא ובלתי הפיך מנשק גרעיני".

ראש ממשלת יפן שינזו אבה, 28 ביולי 2017. רויטרס
"יש להביא לפירוק מלא מנשק גרעיני". אבה/רויטרס

למרות שהקשר חודש לאחרונה בין הקוריאות והם אף התקינו "טלפון אדום" המקשר ישירות בין המנהיגים, תושבי קוריאה הדרומית ספקנים לגבי הכנות של הודעת קים. הם מרגישים כי על קוריאה הצפונית להוכיח שתעמוד מאחורי ההצהרה וכי יש לבדוק אותה ביסודיות.

שתי השכנות עדיין נמצאות מבחינה טכנית במצב מלחמה, מאחר שהעימות ביניהן, שהתקיים בין 1950 ל-1953, הסתיים בשביתת נשק ולא בהסכם שלום. עם זאת, אחרי שהשנה שעברה התאפיינה בשיגורי טילים ובניסוי גרעיני מצד הצפון, שגרר איומים מצד ארצות הברית, המתיחות בין הקוריאות פחתה מאז תחילת השנה.

נשיא דרום קוריאה מון ג'יאה-אין נכנס לתפקידו בשנה שעברה ואמר כי הוא דוגל ב"גישה מודרנית" ביחסים עם קוריאה הצפונית, אך איש לא ציפה שהיחסים יתחדשו ויתחממו במהירות כזו.

קים יו ג'ונג, אחותו של מנהיג קוריאה הצפונית, במפגש עם נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'ה-אין, פברואר 2018. רויטרס
נשיא קוריאה הדרומית במפגש עם אחותו של שליט קוריאה הצפונית באולימפיאדת החורף, פברואר/רויטרס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully