וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחיל מל"טים ממולכדים ופיגועים בחו"ל: ההכנות לנקמה של "המוח" האיראני

17.4.2018 / 15:00

העימות בין ישראל לאיראן מתקרב למסלול התנגשות, לאחר תקיפה שיוחסה לצה"ל נגד מטרות משמרות המהפכה ועלולה להביא לתגובה שתצית את האזור כולו. מול הבסיסים האוויריים שנחשפו בסוריה, בירושלים יצטרכו להציב בפני טהראן מחיר הפסד ממשי

צילום: דו"צ, עריכה: יוסי אלטר

מהנאומים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן אפשר להבין כי החיכוך בין איראן לישראל עלה על מסלול התנגשות. החשש הישראלי מנקמה איראנית מבוסס בעובדות. כעת, נשאלת השאלה מי יקדים את מי במהלומה וכיצד היא תראה. האיראנים, כך ניתן להעריך לפי היקף ההתבטאויות בכל הצדדים, יתקשו לספוג את הרג שבעת אנשי חיל האוויר של משמרות המהפכה שחוסלו בהתקפה המיוחסת לישראל לפני עשרה ימים בבסיס T-4 בסוריה, ולכן הם יחפשו אחר נקמה. לסגור את החשבון באופן שיוכיח לפעילי משמרות המהפכה כי ידם על עליונה.

בצה"ל עוקבים אחרי האיומים מטהראן וערוכים לשלל תגובות איראניות: נחיל מטוסים לא מאוישים חמושים שינסה לחדור את גבולות ישראל, מטחי טילים לטווח קצר ובינוני (בשלב זה אין טילים שמאיימים על עורף מדינת ישראל מאחר והם ממוקמים בעומק השטח הסורי ולא בקרבת הגבול הישראלי, א.ב.) או פיגועים נגד יעדים בחו"ל.

עוד בנושא:
תקיפות מדויקות ואתגר מודיעיני: כשישראל נותרה לבד מול איראן בסוריה
ליברמן לוואלה! TALK: לא ניתן לרוסיה להגביל את פעילותנו בסוריה
בכיר בצה"ל מודה: לראשונה תקפנו אנשי צבא איראניים בסוריה

קאסם סולימני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, אוקטובר 2015. טוויטר, צילום מסך
המפקד הישיר של תהליך ההתבססות האיראני בסוריה. סולימאני/צילום מסך, טוויטר

ישראל צריכה להציב איום נגדי ממשי שידחה את התגובה או יוציא את החשק של איראן לממש את האיומים לנקמה. בז'רגון הצבאי יש לקרוא לזה: מאזן אימה. הבלגה איראנית בשלב זה מסתבר לא באה בחשבון.

דבר אחד בטוח - כי ניסיון לשבש את יום הזיכרון וחג העצמאות במדינת ישראל נלקח בחשבון, ואם אכן יתרחש הוא ייענה על ידי צה"ל בתגובה קשה מאוד. זו תכנית איראנית הידועה זה זמן רב: כוח קודס האיראני בפיקודו של קאסם סולימאני הנהנה מתמיכה וגיבוי של מנהיג איראן עלי חמינאי פועל לכתר את ישראל בגבולותיה באמצעות הצבת כוחות ואמצעי לחימה מתקדמים כדי לאיים על עורף ישראל. יש מי שקורא לרעיון האיראני: "טבעת חנק סביב ישראל".

סולימאני הוא המוח סביב התכנית. הוא המפקד הישיר של תהליך ההתבססות האיראני בסוריה שמדאיג מאוד את צה"ל. פרט ל-15 אלף חברי מליציות השיעיות בפיקוד מאות מפקדים וקצינים איראנים על אדמת סוריה, מעבירה בשנים האחרונות איראן לסוריה אמצעי לחימה. מערכות הגנה אוויריות, מכ"מים, טילים, רקטות ומטוסים לא מאוישים. בשונה מהפעילות האיראנית בסודאן, תימן, עיראק ולבנון ותמיכה בחמאס ובג'יהאד האסלאמי ביהודה ושומרון ורצועת עזה, בסוריה עושה סוליאמני כבשלו. התלות הגדולה של אסד באיראן מנוצלת כמעט עד תום על ידי משטר האייתולות.

עוד באותו נושא

מפקד חיל האוויר מפקח מקרוב: כך מתכוננת איראן לנקום בישראל

לכתבה המלאה
מפה של שדות התעופה האיראנים בסוריה. דובר צה"ל
פריסת שדות התעופה האירניים בסוריה/דובר צה"ל

עדיין מרחפים באוויר רעיונות איראניים להקים אוטוסטרדה יבשתית מאיראן, דרך עיראק עד סוריה למעבר כלי רכב. רעיונות שהרוסים בשלב זה מתנגדים להם בלשון המעטה.

בשנה האחרונה העלו משמרות המהפכה האיראניים הילוך בכל מה שקשור להתעצמות על אדמת סוריה. מה השתנה? ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) מאבד מכוחו בהדרגה והטיפול בו דורש פחות קשב ומשאבים מסוריה, איראן, חיזבאללה ורוסיה.

במילים אחרות, יש לסולימאני היום יותר זמן וכוח להתעסק ב"יום שאחרי" סוריה: חלוקה גיאוגרפית של השטח, בניית בסיסים למשמרות המהפכה בסוריה והמשך העברות אמצעי לחימה מסוריה לאיראן על בסיס המנגנון שהיה עסוק עד שנת 2015 לחמש בעיקר את חיזבאללה. בשנים האחרונות מבססת איראן את מעמדה שלה בסוריה.

הלווית איראנים שנהרגו בתקיפה ההישראלית בסוריה 11 באפריל 2018.. tn.ai, מערכת וואלה! NEWS
הלויית ההרוגים שנפגעו בתקיפה האווירית שיוחסה לישראל/מערכת וואלה! NEWS, tn.ai

העברות אמצעי לחימה משרתות את איראן למטרה מובהקת - עימות ישיר מול ישראל. בהתחלה האיראנים גיששו והעבירו את האמל"ח דרך שדה התעופה בדמשק וכשזיהו את הפוטנציאל החלו להשתמש בעוד ארבע שדות תעופה ברחבי סוריה. חיל האוויר של משמרות המהפכה נותן את הטון המרכזי. קרונות הפעלה, מטוסים לא מאוישים מתוצרת התעשייה הביטחונית האיראנית (חלקם חיקוי של מל"טים אמריקנים, א.ב.), ציוד לוגיסטי ומערכות גילוי, התראה ותקיפה אוויריות.

הצילומים שנחשפו בוואלה! NEWS מצביעים על מעקב צמוד של ישראל על אודות נתיבי ההברחה - ובהתאמה על דפוסי הפעולה בסוריה של כוח קודס. אלפי חברי המליציות השיעיות לא באמת מאיימים על ישראל, אלא כוחו של חיל האוויר במשמרות המהפכה האיראנים.

כעת, כשאיראן צברה מספיק כוח בסוריה מבחינה צבאית היא מוכנה לתגובה נגד ישראל. תגובה איראנית מובהקת מסוריה נגד ישראל עשויה לחשוף את איראן לתקיפה רחבה של ישראל במקום שבו היא חלשה מאוד וישראל חזקה מאוד. תקיפה משטחה של איראן באמצעות שיגור טילים עשוי לסבך מדינה שלמה בתגובה ישראלית. שיקול נוסף שצריך סולימאני להביא בחשבון הוא הסיכון למשטר אסד. בזמן שהרוסים והסורים עסוקים בייצוב המציאות בסוריה המשתקמת עשוי עימות איראני-ישראלי לפגוע במאמצים.

זיהוי צוות כטב"מ איראני בשדה התעופה צייקל שבסוריה. דובר צה"ל
זיהוי צוות כטב"מ איראני בשדה התעופה צייקל שבסוריה/דובר צה"ל

יחד עם זאת, אסד לא באמת משפיע על השיקולים האיראנים. לא על ציר ההתעצמות האיראני בסוריה ולא על דרכי הפעולה של סולימאני. גם מזכ"ל חיזבאללה הוכיח בנאומיו האחרונים כי הוא לוקח כמה צעדים אחורה מהעימות הישראלי-איראני והדגיש לקראת הבחירות בחודש מאי בלבנון אחרי שקיבל מיליארדי דולרים מטהראן: "אני לא איראני, אני לבנוני". גם רוסיה מבליגה.

כרגע, איראן משרתת את האינטרסים האזוריים שלה. מרחב נוסף שאיראן יכולה להגיב בו הוא הזירה הבינלאומית, פיגוע נגד יעדים ישראלים בחו"ל שיהווה פתח לסל אחר של תגובות ישראליות. לכן, השאלה המתחדדת היא האם איראן תגיב באופן שצה"ל יידע להכיל, או תיגרר לתגובה קשה שעשויה להביא את האזור להסלמה. לצד הרטוריקה החריפה וחשיפת תצלומים יידרשו בישראל להציב לאיראנים מחיר הפסד ממשי.

תמונות שפרסמו האיראנים מהבסיס המותקף בסוריה, 11 באפריל 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
תגובה איראנית מובהקת מסוריה נגד ישראל עשויה לחשוף את איראן לתקיפה רחבה. המתחם האיראני בבסיס T4 לאחר התקיפה/מערכת וואלה! NEWS, --

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully