וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד חיל האוויר מפקח מקרוב: כך מתכוננת איראן לנקום בישראל

17.4.2018 / 10:00

בכירי הצבא שנשלחו מטהראן, בסיסי מל"טים שנפרסו ברחבי סוריה ומשלוחי נשק לאסד שמנחיתים מאה מטוסים מדי חודש - משמרות המהפכה של איראן פועלות על אדמת סוריה מיומה הראשון של הלחימה, וכעת מגיע השלב הבא: תגובה ישירה נגד ישראל, על הרג החיילים האיראנים על אדמת סוריה

צילום: דו"צ, עריכה: יוסי אלטר

חיל האוויר האיראני בסוריה נערך לפעולת נקמה נגד ישראל, בתגובה להריגתם של חיילי צבא איראן על אדמת סוריה והפצצת הבסיס האיראני T-4. איראן מחזקת את אחיזתה ושליטתה בזירה הסורית בשנים האחרונות, בעזרת סיוע לשימור שלטונו של בשאר אסד. כעת, בחסות מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, באיראן מתכוננים לפעולה ישירה מסוריה - נגד ישראל.

בשנת 2011, כשהחלה מלחמת האזרחים בסוריה, החל במקביל הסיוע האיראני לצבאו של בשאר אסד. באמצעות כוחות קודס, בפיקודו של קאסם סולימאני, החלה טהראן לסייע למשטר אסד באמצעים לפיזור הפגנות, כדי להדוף את ההמון שיצא למחאות אלימות ואיים להפיל את המשטר. עם גיבוי מלא מהמנהיג האיראני העליון, האייתוללה עלי חמינאי, האיראנים סיפקו לצד הסיוע הצבאי והלוגיסטי גם ייעוץ בשטח.

עוד בנושא:
בכיר בצה"ל מודה: לראשונה תקפנו אנשי צבא איראניים בסוריה
תקיפות מדויקות ואתגר מודיעיני: כשישראל נותרה לבד מול איראן בסוריה
דיווח בסוריה: כלי טיס הפציצו בסיס שקשור לאיראן ועמדות של אסד

כטב"מ איראני בש"ת דיר-אלזור. דובר צה"ל
מל"ט איראני בשדה בתעופה דיר א-זור בסוריה/דובר צה"ל

כאשר המלחמה בסוריה התעצמה, בתחילת העשור, יחד איתה גבר גם הסיוע שקיבל המשטר מאיראן. מה שהחל בהעברת אמצעי לחימה ותחמושת במטוסי תובלה אזרחיים, שנחתו כמה פעמים בחודש בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק, הפך למערך אספקה שכולל מאה מטוסים שנוחתים מדי חודש בדמשק ופורקים ציוד צבאי שנועד להגן על משטרו של אסד ולתמוך במלחמתו באותם ימים נגד דאעש.

כיום, מועברים בשגרה אמצעי לחימה רבים בקו איראן-סוריה, חלקם במסווה של ציוד הומניטרי שכביכול נועד לסייע למאות אלפי האזרחים שהפכו לחסרי בית במדינה. במסווה הזה, מצליחה איראן לחמוק מעיניהם של גורמי הביון הזרים הרבים שעוקבים אחר פעילותה וזרועותיה ברחבי העולם. ואכן, איראן הצליחה להרחיב את פעילותה הישירה בסוריה, התקרבה לשלטונו של אסד ועושה בו כשלה. "המהפכה האיראנית" מיוצאת לעולם, בחסות סולימאני, שלא בהכרח הבין את השלכות פעולותיו בזירה הסורית.

עוד באותו נושא

נתניהו עונה לאיומי איראן: "נגן על עצמנו, בעצמנו נגד כל איום"

לכתבה המלאה
זיהוי צוות כטב"מ איראני בשדה התעופה צייקל שבסוריה. דובר צה"ל
זיהוי צוות כטב"מ איראני בשדה התעופה צייקל שבסוריה/דובר צה"ל

בשנת 2015 החלה איראן להעמיק את מעורבותה בלחימה בסוריה, בדמות טיסות חיל האוויר של משמרות המהפכה של איראן שמתקיימות בשגרה, לטובת המאבק במורדים ובדאעש. מטוסי מטען צבאיים מסוג איליושין (IL-76) תחת מסווה של חברות התעופה האיראניות "סימרע' אייר" (Simorgh Air) ו"פויה אייר" (Pouya Air).

לצד הסיוע באמצעי לחימה, מטוסי משמרות המהפכה החלו לספק לאסד אמצעי לחימה אוויריים מתקדמים, בדגש על כלי טיס לא מאוישים. תחילה, שדה התעופה בדמשק היווה את מוקד הפעילות האיראנית בסוריה, במה שהתרחב עם חלוף הזמן לצפון ולמזרח המדינה.

תיעוד: מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה

בחודשים האחרונים פעלה איראן לבסס את דריסת הרגל שלה במזרח התיכון, כשבראש ובראשונה התבססות אווירית בסוריה, שתאפשר את אותה פעולה ישירה נגד ישראל - בדומה לחדירת המל"ט האיראני מסוריה, בפברואר השנה, לאחר שהמריא משדה התעופה T-4 והופעל על ידי אנשי משמרות המהפכה, כשחדר לישראל עם חומר נפץ.

שדות התעופה האיראניים בסוריה

מפה של שדות התעופה האיראנים בסוריה. דובר צה"ל
מפה של שדות התעופה האיראנים בסוריה/דובר צה"ל

השינוי המהותי בהתנהלות האיראנית הוא מעבר מתמיכה באסד - למטרה המרכזית. טילי קרקע-קרקע, כלי טיס בלתי מאוישים כמו אותו מל"ט שיורט בידי חיל האוויר, הם רק חלק מאמצעי הלחימה שהועברו בקו איראן-סוריה ויעמדו לרשות חיל האוויר של משמרות המהפכה, שפועל מכמה שדות תעופה באיראן בהונאה ובחשאיות - הבולט שבהם הוא שדה התעופה מהראבאד, שבטהראן.

מדובר בשדה תעופה בעל חלק צבאי, שמשמש הן לטיסות אזרחיות והן לצבאיות, לרבות רחבה ייעודית לחיל האוויר של משמרות המהפכה, משם יוצאות מרבית הטיסות עם משלוחי נשק לסוריה. גורמים איראנים מחיל האוויר של משמרות המהפכה מוצבים גם בשדות התעופה בחאלב ובצייקל, לצד השדה המרכזי בדמשק ובסיס T-4.

חאג'י זאדה, מפקד חה"א של משה"מ. דובר צה"ל
חאג'י זאדה, מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה/דובר צה"ל

מהאירועים שהתרחשו לאחרונה בסוריה ניתן ללמוד כי חיל האוויר של משמרות המהפכה מסתמן כגוף המוביל את מאמצי ההתבססות האווירית בסוריה לאיום ישיר על ישראל. זאת, החל מהפעלת כוח איראנית אל מול ישראל, בדומה לאירוע חדירת המל"ט האיראני (חיקוי של מל"ט חמקני תוצרת ארה"ב שנפל בידי האיראנים לפני כמה שנים, א"ב) ועד להעברות אמל"ח רחבות היקף למשטר הסורי וייתכן שגם עבור חיזבאללה בלבנון.

גורמים מרכזיים בחיל האוויר של משמרות המהפכה הם חאג'י זאדה, מפקד חיל האוויר - בדרגת סרת'יפ (תת-אלוף). מחמוד באקרי כאט'ם אבאדי, מפקד יחידת הטילי קרקע בדרגת סרת'יפ דום (בין אלוף-משנה לתת-אלוף). במשך שירותו הצבאי, גדל במערך הטק"ק בחיל האוויר של משמרות המהפכה וכיהן באחד מתפקידיו כמפקד פיקוד. הגורם הנוסף הוא עלי אכבר צידון, מפקד מפקדת ההגנה האווירית והגילוי. מערכות דומות הוצבו בסוריה כדי לתמוך בכוונות ההתקפיות של איראן נגד ישראל.

רחבת חה"א של משה"מ בש"ת מהראבאד, איראן. דובר צה"ל
רחבת חיל האוויר של משמרות המהפכה בשדה התעופה מהראבאד שבאיראן/דובר צה"ל

מאחר שחיל האוויר של משמרות המהפכה בעל יכולות איראניות בשטח סוריה, המערכת הביטחונית הישראלית מסמנת את חיל האוויר של משמרות המהפכה כגוף שעשוי להוציא לפועל פעולה איראנית האירועים והמתיחות הגוברת בצפון. זאת, בהמשך לדבריהם של בכירים איראניים שהבטיחו כי איראן תגיב לישראל על התקיפה שביצעו לטענתם לפני עשרה ימים בבסיס T-4 בלב השטח הסורי. בתקיפות הללו לפי הפרסומים הזרים נהרגו שבעה מאנשי חיל האוויר של משמרות המהפכה האיראנים שהיו אמורים להפעיל את כלי הטיס הלא מאוישים מקרונות הפעלה נגד ישראל.

בתיעוד החדש ניתן לראות שדות תעופה איראנים וסורים מהם פועל חיל האוויר האיראני כולל מתחמים מיוחדים ששמורים למשמרות המהפכה, מיקום כלי הטיס הלא מאוישים בסוריה וזיהוי צוות כלי טיס לא מאויש איראני בזמן פעולה בשדה התעופה צייקל שבסוריה. בצה"ל אומרים כי הצבא יעשה הכול על מנת להבטיח שחג העצמאות יעבור בשקט ויאפשר לאזרחי ישראל ליהנות מחגיגת היום העצמאות.

תמונות שפרסמו האיראנים מהבסיס המותקף בסוריה, 11 באפריל 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
המתחם האיראני בבסיס T4 לאחר התקיפה/מערכת וואלה! NEWS, --

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully